شناسهٔ خبر: 136375 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم:

لاریجانی ۱۵روز پس از استنکاف رئیس جمهور برنامه ششم را ابلاغ کرد/جزئیات تازه از "قهر نوبخت"

مصری/2 عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه برنامه ششم برای اجرا از سوی رئیس مجلس ابلاغ شده است، گفت: هر مقامی که بر خلاف آن عمل کند با برخورد محکم و قانونی مجلس رو به رو خواهد شد.

به گزارش «نماینده» عبدالرضا مصری با بیان اینکه دولت تمایلی به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی نداشت، گفت: اما به هر حال این برنامه تدوین، تصویب و توسط رئیس مجلس ابلاغ شده و اجرای آن ضروری است. رئیس جمهور ۱۵ روز فرصت برای ابلاغ داشته، این ابلاغ انجام نشده و رئیس مجلس آن را ابلاغ کرده است.

به گفته وی، جدای از  مساله ابلاغ  باید به این نکته توجه کنیم  که  هرکسی از قانون برنامه ششم تخلف کند، بر اساس ابزار قانونی که مجلس در اختیار دارد، با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در اواخر مجلس نهم دولت لایحه برنامه ششم را با تاخیر چند ماه ارائه کرد، خاطر نشان کرد: هرچند به لحاظ زمانی دولت در ارائه برنامه تخلف کرد  اما مشکل مهمتر این بود که دولت اصلا برنامه ششم را به مجلس تحویل نداد بلکه تنها احکام دائمی تدوین قوانین توسعه را راهی مجلس کرده بود که نمایندگان به هیچ وجه زیر بار این تخلف دولت نرفتند.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه تاکید کرد، درحالی که در مجلس دهم نیز دولت تلاش داشت به جای ارائه برنامه ششم همان لایحه  احکام دائمی در مجلس بررسی شود اما در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون با مجوزی که از رهبر انقلاب دریافت کردند با هماهنگی دولت اقدام به تدوین برنامه ششم توسعه کردند. در واقع  دولت لایحه برنامه را به مجلس نداد و این اعضای کمیسیون بودند که با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس لایحه برنامه را تدوین کردند.

مصری افزود: اصرارهای مجلس مبنی بر ارائه برنامه از سوی دولت به جای نرسید و نهایتا از آنجا که چنین موضوعی بی سابقه بوده و برای اولین بار در زمان دولت یازدهم اتفاق افتاده است با مکاتباتی که بین رئیس مجلس و رهبری شد این تصمیم اتخاذ شد که خود مجلس برنامه ششم توسعه  را تدوین کند.

وی با اشاره به اختلافات بزرگی که بین نمایندگان و اعضای دولت در زمان تدوین برنامه رخ داد، گفت تدوین برنامه با حضور دولت کار ساده‌ای نبود و بعضا مشکلاتی در جلسات پیش می‌آمد و در یک مورد نیز آقای نوبخت به حالت قهر جلسه کمیسیون تلفیق برنامه ششم را ترک کرد.

وی ادامه داد، موضوع از آن قرار بود که دولت در لایحه احکام دائمی به پرداخت بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی توجهی نداشت، اما نمایندگان برای حمایت از کارگران تاکید داشتند که بایستی حتما این بدهی به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود. البته مجلس بنا را بر همکاری گذاشته بود و دولت را مکلف کرد که سالیانه ۲۰درصد از این بدهی را تسویه  کند اما همین موضوع باعث ناراحتی شدید آقای نوبخت شد و ایشان جلسه کمیسیون را به حالت قهر آمیز ترک کرد.

مصری با اشاره به افزایش پرداختی کمیته امداد و بهزیستی به محرومان تا سقف ۲۰ درصد حداقل حقوق، گفت: پیشنهاد افزایش یارانه محرومان در کمیسیون تلفیق برنامه ششم تصویب شده و دولت تمایلی به اجرای آن نداشت، البته در بودجه سنواتی هم این موضوع آورده شده است. هرچند امروز دولت این افزایش پرداخت را اجرا کرده است اما قرار بود این مبلغ در اختیار کمیته امداد  قرار گیرد ولی دولت از طریق سایت هدفمندی یارانه‌ها و از محل پرداخت یارانه‌های نقدی این قانون را اجرا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص عدم ابلاغ قانون برنامه ششم از سوی حسن روحانی گفت: گاهی دولت بعضی قوانین را ابلاغ نمی‌کند، در این صورت رئیس مجلس قانون را ابلاغ می‌کند و در این حالت هم، همه دستگاهها مکلف به اجرای آن هستند و در صورت تخلف مجلس از ابزارهای قانونی خود برای برخورد استفاده می‌کند.

نظر شما