شناسهٔ خبر: 136339 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ثروت‌اندوزی مسئولان سرآغاز فساد در جامعه است

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثروت‌اندوزی و اشرافی‌گری مسئولان در هر رده‌ای که باشند آغاز فساد در جامعه است و فسادهای موجود در جامعه از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف در برنامه انتخاباتی خود در شبکه ۴ سیما در پاسخ به سؤالی در مورد داشتن التزام عملی به ساده‌زیستی و مقابله با اشرافی‌گری گفت: داشتن التزام عملی در این زمینه الزاماً در ساده‌زیستی نیست و مهم‌ترین بحث این است که برای آنچه مدیر یا مسئولی بتواند تأثیرگذار باشد باید رفتار و گفتار وی با هم منطبق باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات ساده‌زیستی افزود: ثروت‌اندوزی و اشرافی‌گری مسئولان در هر رده‌ای که باشند آغاز فساد در جامعه است و فسادهای موجود در جامعه از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ اگر مدیری عملاً به سمت اشرافی‌گری رفت معنی آن این است که او در زندگی آسیب‌پذیر است و اگر فرهنگ اشرافی‌گری در وی بود به دنبال یک نیاز مادی است و افرادی هستند که از این فرصت سواستفاده کرده و این فرد را تطمیع کنند و از این طریق او را بشکنند و وارد شوند و رانت و فساد و فرصت‌های نابرابر از اینجا آغاز می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: چرا مردم ما ندادند محمدباقر قالیباف کجا زندگی می‌کند، بچه‌های وی چه‌کار می‌کنند و چقدر دارایی دارند البته ما هیچ وقت مخالف داشتن اموال برای کسی نیستیم اما کسی که بنا است تا تمشیت امور یک جامعه را در دست بگیرد باید شفافیت داشته باشد و البته اگر مردم در این حوزه اطلاع داشته باشند بخشی از فساد از بین می‌رود.

وی افزود: البته ما بحثی هم در هوشمندسازی و شفافیت در ساختارها نیز ایجاد شود، داریم که آن بحث جداگانه است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برای اینکه این ۴ درصد برخوردار از اموال عمومی و انفال هر روز قدرت‌شان بیشتر نشود و مفسده بیشتری درست نکنند ما نیازمند شفافیت هستیم و کسانی می‌توانند این شفافیت را در مجموعه دولت ایجاد کنند که روحیه ساده‌زیستی داشته باشند.

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر این شفافیت اتفاق افتاد ما می‌توانیم ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم و خواهیم توانست به ضعفایی که با یارانه نقدی زندگی می‌کنند کمک کنیم.

وی افزود: من در بازدیدی که از مناطق جنوب تهران داشتم مشاهده کردم که در یک خانواده مستأجر بودند ۸ فرزند و همگی معلول زندگی می‌کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌هایش در فضاهای دانشگاهی و علمی و تولید علم اظهار داشت: کشوری می‌تواند استقلال خود را حفظ کرده و پیشرفت کند که مولد باشد و هر کشوری باید در چهار حوزه مولد باشد؛ قدرت، ثروت، معرفت و منزلت و اگر کشوری در تولید این چهار بخش موفق باشد کشوری مولد، مستقل و قابل پیشرفت است و یکی از مسئولیت‌های مهم قوه مجریه ارتباط بین این چهار بخش است.

قالیباف خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز ما در دانشگاه‌ها این است که ما مرزهای علم را درنوردیده‌ایم اما در تبدیل این علم به ثروت دچار مشکل هستیم و رشد اقتصادی نداریم.

وی افزود: کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ قابل دفاع نیست و از سوی دیگر متأسفانه امروز درک درستی از مدیریت نسل چهارمی در دولت وجود ندارد و هنوز دولت ما در دوران نسل دو زندگی می‌کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی در مورد راهبرد عملیاتی وی در مقابله با تهدیدات آمریکا اظهار داشت:‌ هر کشوری باید قدرت ملی خود را بالا ببرد و داشتن ظرفیت‌های مادی خوب می‌تواند در قدرت ملی تأثیرگذار باشد.

قالیباف با بیان اینکه ۵ درصد منابع جهانی در اختیار ما است، خاطرنشان کرد: ما در حوزه برخورداری از نفت و گاز رتبه اول را در جهان داریم و من فکر می‌کنم که امروز ۱۸ درصد نفت گاز جهان را ما در ایران داریم و یک درصد جمعیت جهان در کشور ما است.

وی افزود: با قدرت ملی است که ما می‌توانیم در دیپلماسی قدرت، در دیپلماسی مذاکره و روابط، در دیپلماسی عمومی و در دیپلماسی اقتصادی که همه این چهار موارد می‌توانند عوامل مهمی در قدرت ملی در مقابل هر کسی که دشمن ما است، باشند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ امروز آمریکا یکی از کشورهایی است که با ما رفتار خصمانه دارد و ما باید قدرت ملی خود را تقویت کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما امروز در دیپلماسی قدرت وضعیت خوبی داریم و جزو ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه قدرت چه از نظر تکنولوژی و علمی و چه از جهت نیروهای فنی و چه از نظر آمادگی در این زمینه هستیم.

وی افزود: براساس دیپلماسی قدرت ما دیپلماسی مذاکره ما نیز وضع خوبی دارد و اگر امروز ۵+۱ با ما مذاکره می‌کنند به خاطر قدرت ما است و اگر ما قدرت نداشتیم آنها به ما توجهی نمی‌کردند و قدرت مذاکره ما ریشه در دیپلماسی قدرت ما دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه باید در اینجا بگویم که ما در دیپلماسی اقتصادی دچار ضعف هستیم و اگر می‌خواهیم روحیه خصمانه و تهدید آمریکا را از سر خود برداریم باید با فقر و بیکاری مبارزه کنیم. امروز یک سرباز واقعی و یک وطن‌دوست واقعی و دلسوز مردم و انقلاب کسی است که چراغ یک کارخانه را در این کشور روشن کند و امروز مجاهدت از آن کسی است که جوانان را مشغول به کار کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز کسی می‌تواند بگوید من در مقابل آمریکا ایستاده‌ام و مقاومت می‌کنم که اجازه ندهد کانون گرم خانواده دچار فروپاشی شود و کسی مشت به دهان آمریکا می‌زند که از اعتیاد جوانان جلوگیری کند و استحکام در خانواده یعنی مقاومنت در برابر دشمن.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌هایش در خصوص مسکن گفت:‌ ما امروز ۳ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم و این به این معنا است که ما واحد مسکونی اضافه داریم و در هر مرحله ۳۰ درصد مردم مردم مستأجر هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: صاحبان این واحدهای خالی همان ۴ درصدی هستند که چند واحد مسکونی در اختیار دارند و در مقابل اینها عده‌ای در کشور هستند که خانه‌ای ندارند.

قالیباف خاطرنشان کرد:‌ برنامه دولت مردم این است که تعهدات مسکن مهر را بی‌وقفه به پایان برساند و بلافاصله کار بعدی خود را از بافت‌های فرسوده درون شهرها آغاز کند.

وی افزود: ما با این کار هم شرایط بد زندگی برای مردم ساکن این مناطق را تسهیل کرده و بهبود می‌بخشیم و از سوی دیگر مازاد این مسکن در اختیار کسانی که مسکن ندارند قرار می‌دهیم و البته تجربه این کار را در شهر تهران داشته‌ایم و توانسته‌ایم مشکل ۳۵ درصد از بافت فرسوده تهران را حل کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پاسخ به سؤالی در مورد ارتباط قدرت خرید مردم با نرخ تورم اظهار داشت: امروز این بحث مطرح است که دولت تورم را کنترل کرده اما واقعیت این است که بخش عمده‌ای از جامعه ما امروز اگر از آنها سؤال شود که گرانی هست می‌گویند بله گرانی هست اما دولت می‌گوید تورم را کنترل کرده‌ایم و گرانی نیست. دولت تورم را براساس سبد کالای مدنظر بانک مرکزی که حدود ۳۵۰ قلم کالا را شامل می‌شود حساب می‌کند اما مردم واقعیت گرانی را می‌بینند.

قالیباف خاطرنشان کرد: مدیریت اقتصادی دولت باید قادر باشد که دو کار را با هم انجام دهد هم رونق ایجاد کند که در اقتصاد چرخش اتفاق بیفتد و هم اینکه مراقب باشد گرانی به ویژه در اقلام اساسی زیاد نشود تا خانواده‌ها تحت فشار قرار نگیرند.

وی افزود: گاهی رونق پابه‌پای خود گرانی را هم همراه دارد که البته این گرانی شامل همه مردم نمی‌شود بخشی از مردم قادرند با درآمدی که دارند این گرانی را جبران کنند اما بخش قابل توجهی از مردم نیز هستند که به هیچ عنوان تحمل ۵ درصد گرانی را هم ندارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت هر زمان می‌خواهد رونق ایجاد کند باید سیاست‌های حمایتی از اقشار ضعیف را اجرا کند که مشکل تورم دامن آنها را نگیرد و در اینجا است که دولت مدیریت دقیق برای سیاست‌های جبرانی داشته باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: قدرت خرید یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سال ۸۹ در سال ۹۶ به ۱۵ هزار تومان رسیده و این ظلم به مردم است و امروز باید یارانه به اقشار ضعیف به میزان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌اش در خصوص ایجاد اشتغال پایدار گفت: برنامه ما برای ایجاد ۵ میلیون شغل کاملاً آماده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروزه ما در هر سال برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بین ۲۳ تا ۳۳ سال نیازمند ایجاد اشتغال و مسکن هستیم و سؤال من از این دولت ناتوان است که با این جوانان می‌خواهند چکار کنند.

قالیباف خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه تصریح شده که باید نرخ بیکاری از ۱۲.۵ درصد به حدود ۸ درصد برسد و این یعنی اینکه در هر سال بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود.

وی افزود:‌کشوری که ۵ برابر جمعیتش ظرفیت دارد اگر مسئولان بدانند که جوان مردم چه می‌کشد برایش چاره‌اندیشی می‌کنند اما حال و حوصله آن برای مسئولان نیست و مسئولان وقتش را ندارند و مشغول کارهای دیگری هستند و الا این ظرفیت وجود دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ ما برای ایجاد اشتغال دو روش داریم یکی ایجاد اشتغال پایدار و یکی اشتغال عمومی که این شغل‌های عمومی شغل‌هایی هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

قالیباف در پاسخ به سؤالی در مورد دادن اطلاعات گزینشی از سوی مشاوران به مسئولان و تصمیم‌سازی برای آنها خاطرنشان کرد: وقتی که مدیریت اشرافی‌گری می‌شود طبیعتاً دیگر تحرک و ارتباط با مردم و رو در رو شدن با واقعیات متأسفانه کم می‌شود و وقتی کم شد مدیران پشت درهای بسته می‌نشیند و با مشاورین خاص کارها را دنبال می‌کند اطلاعات محدود می‌شود و مشاوران با دادن اطلاعات گزینشی برای مسئولان تصمیم‌سازی می‌کنند.

وی افزود:‌ ما در دولت مردم باید این فرصت را داشته باشیم که حتماً مدیران ارشد و در هر سطح دیگری با مردم چهره به چهره سخن بگویند و این کار پیش از آنکه منفعتی برای مردم داشته باشد برای مدیر منفعت دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بخش دیگری از کار این است که باید کار ستادی انجام شود و با کارشناسان موضوع بررسی شود و کار سیستمی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی که اینگونه شد دیگر راه ۴ درصدی‌ها بسته می‌شود، مشاورین ویژه نیستند، روی قراردادها مهر محرمانه نمی‌خورد و فساد نیز اتفاق نمی‌افتد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌هایش در مورد توسعه بنادر و بهره‌برداری از دریاها گفت: بنادر ما با رانت در اختیار ۴ درصدی‌ها است و نرخ‌هایی برای کانتینرها در نظر می‌گیرند که دیگر به بنادر ما نمی‌آیند و به جنوب خلیج فارس می‌روند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ظرفیت‌ها در بنادر ما چه در شمال و چه در جنوب بسیار بالا است و از سوی دیگر ۴۰ درصد از مرکبات‌مان به رودخانه ریخته شده و در مقابل از خارج آب میوه وارد می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: وزارت خارجه ما دو حوزه را وظیفه کاری خود می‌داند یکی سیاسی و دیگری حوزه امنیت ملی است و کار دیگری انجام نمی‌دهد و این رویکرد در سیاست خارجی ما باید تغییر کند و در کنار آن دیپلماسی اقتصادی را نیز وارد کار کنیم.

وی افزود:‌ رویکرد ما از تجارت باید از واردات به صادرات تغییر کند و تجارت بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی باید به حوزه وزارت خارجه منتقل شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سفرای ما در خارج از کشور در تماس‌هایی که با ما دارند می‌گویند فلان شرکت خارجی فلان کار را با قیمت مناسب دارد با سفیر آن کشور دیدار و مذاکره کنید که این کالا به کشور وارد شود چرا سفرای ما برعکس اقدام نمی‌کنند و برای صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور گامی برنمی‌دارند.

قالیباف در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌هاییش در خصوص افزایش شاخص‌های فرهنگ عمومی در جامعه خاطرنشان کرد: پس از پرداختن به قشر فقیر جامعه و کمک به آنها در کوتاه‌مدت برنامه دولت مردم در میان‌مدت و بلندمدت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و پرداختن به موضوعات این دو وزارتخانه است و یک لحظه از این دو وزارتخانه غفلت نخواهم کرد و قوی‌ترین وزرای من در رأس این دو وزارتخانه خواهند بود و کفالت این دو وزارتخانه را شخصاً برعهده خواهم گرفت.

وی افزود: اگر ما به این دو وزارتخانه به طور خاص توجه کنیم مشکلات فرهنگ عمومی و فرهنگ جامعه و مشکل حوزه فرهنگ و حوزه اقتصاد را حل کرده‌ایم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز ۹۸درصد بودجه آموزش و پرورش فقط صرف موضوعات جاری و حداقل‌های حقوق‌ها می‌شود که همین موضوع را هم نمی‌توانند حل و فصل کنند و دیگر چیزی برای حوزه تربیت و پرورش دانش‌آموزان وجود ندارد.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما با خصوصی‌سازی مخالف نیستیم اما خصوصی‌سازی با روش منطقی خودش انجام شود اگر این خصوصی‌سازی به گونه‌ای باشد که ما اختلاف طبقاتی را در حوزه آموزش و در میان دانش‌آموزان ببریم ظلم مضاعفی کرده‌ایم.

نظر شما