شناسهٔ خبر: 136301 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بهمنی در نطق میان دستور:

بالاترین نرخ تورم در دولت گذشته ۳۰.۵ درصد بود/ علت افزایش نرخ تورم در سال ۸۹ اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود

بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بخش عظیمی از کاهش نرخ تورم ناشی از رکود، عدم تقاضا، عدم توان خرید مردم و بیکاری بوده و رشد اقتصادی نیز حاصل خام فروشی نفت است.

به گزارش «نماینده» محمود بهمنی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به بخشی از مشکلات اقتصادی کشور، راهکارهای اصلاحی، خروج از رکود و عدم رونق اقتصادی گفت: کشور ما از لحاظ ذخایر نفت، سومین کشور دنیا، در حوزه ذخایر گاز دومین کشور دنیا و در مجموعه رتبه اول را در جهان داراست اما چرا چنین شرایطی داریم.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما کشور فقیری نیستیم که دارای مشکلات اقتصادی باشیم، عنوان کرد: مشکل امروز کشور، مشکل بحران مدیریت است که مدیریتی بحران زا داریم و از نیروها و ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود، همچنین امروز هر کسی جای خود ننشسته است، در حالی که یکی از اصول قرآنی عدل، قرار گرفتن هرچیز در جای خود است بنابراین باید چینش مدیران هرچه سریع تر اصلاح شود.

وی افزود: ما برای محاسبه نرخ تورم شاخص ۳۸۹ قلم کالا را محاسبه و با ضرایبی که دارند اعلام می کنیم و می گوییم نرخ تورم یک رقمی است؛ بله وقتی نرخ رشد مسکن که موتور محرکه اقتصاد منفی  ۱۴.۹ و صنعت کمتر از ۰.۵ درصد است، می خواهیم تورم به این شکل نباشد.

بهمنی ادامه داد: امروز بخش عظیمی از کاهش نرخ تورم ناشی از رکود، عدم تقاضا، عدم توان خرید مردم و بیکاری است که اگر می گوییم رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصد است حتما می دانیم ۹.۷ درصد آن حاصل خام فروشی نفت بوده و تنها ۱.۹ درصد نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بوده از این رو باید زیرساخت های خود را اصلاح کرده و بهره وری را بالا ببرده و رشد اقتصادی را در کلیه بخش ها افزایش دهیم و صرفا در صادرات نفت خام نباشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در ادامه با اشاره به اعداد و ارقام مختلفی که در خصوص تورم ۴۰ درصد، ۵۰ درصد در دوره گذشته ریاست جمهوری بوده، ارائه می شود عنوان کرد: بالاترین نرخ تورم در دوره گذشته پایان سال ۹۱ بود که معادل ۳۰.۵ درصد و رشد نقدینگی ۳۰.۸ درصد بود لذا ارقامی که اعلام می کنیم آمارهای پایان هر سال بوده و حساب کردن یک روز جمعه نیست همچنین افزایش نرخ تورم در دولت قبل به ۸.۹ درصد در پایان آذر ۸۹ به این علت بود که وقتی هدفمندی یارانه ها اجرا شد قیمت ها سه برابر شد از این رو تورم نیز تغییر می کرد اما هر سال این اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه مشکل بانک ها و راه حل این مشکلات را از نان شب واجب تر دانست و افزود: اگر مشکل بانک ها حل نشود، وضع تولید، رکود و تورم حل نمی شود ضمن اینکه با انتقاد و حمله به بانک ها مشکلی حل نمی شود. امروز راهکارهای خوبی داریم ولی باید در کنار آن گوش شنوا نیز وجود داشته باشد.

بهمنی با بیان اینکه وزیر اقتصاد دو ماه قبل اعلام کرد که دولت و شرکت های دولتی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است، عنوان کرد: منابع بانک ها در مطالبات معوق و بدهی های دولت قفل شده که باید تکلیف این بدهی ها روشن شود چرا که منابعی باقی نمی ماند که به بخش خصوصی و تولید داده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دولت امروز متجاوز از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به سیستم بانک ها بدهکار است که نه سود و نه جریمه آن را نمی دهد در حالی که بانکی که حسابش بدهکار می شود، باید ۳۴ درصد جریمه به بانک مرکزی بدهد که البته پول آن را ندارد لذا باید تدبیری صورت گیرد.

وی افزود: امروز متجاوز از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه کاره رها شده که بازدهی آن صفر است و باید فکری برای آن کرد ضمن اینکه امسال اشتغال سالانه کشور یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش می یابد که ۷۰۰ هزار نفر آن به بیکاری اضافه شده که اگر ادامه یابد در ۱۰ سال دیگر بیش از ۵ میلیون بیکار داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و نباید به عنوان هزینه به آن نگاه کرد از سوی دیگر درآمد حاصر از ذخایر نفتی را نباید به عنوان درآمد دید.

نظر شما