شناسهٔ خبر: 136272 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس جلسه‌ای که در آن ماهواره ممنوع شد «روحانی» بود/روحانی هیچ مخالفتی با این قانون نکرده بود

روحانی در طول ۲۳ سال گذشته، مبنای جرم‌انگاری استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره، همین قانونی بوده است که در سال ۷۳ و در جلساتی با اداره آقای روحانی نایب رئیس وقت مجلس تصویب شد.

به گزارش «نماینده»، در پی برخی از سخنان حسن روحانی درباره موضوع آزادی و نقد مخالفان در این زمینه، خبرگزاری فارس، به منظور تنویر افکار عمومی به بازخوانی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره «قانون منع ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای» در جلساتی که با ریاست حسن روحانی تصویب شد، می‌پردازد:

۱- قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب ۲۳ / ۱۱ /۱۳۷۳ در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی است.

۲- بررسی و تصویب این قانون در ۴ جلسه علنی مجلس انجام و در ۳ جلسه نیز اصلاحات آن تصویب شده است.

۳- از ۴ جلسه‌ی اصلیِ بررسی طرح، در ۳ جلسه، آقای حسن روحانی نایب رئیس وقت مجلس، اداره جلسات را برعهده داشته است.

۴- مهمترین و پایه‌ای‌ترین مواد طرح در همان اوقاتی که آقای روحانی اداره جلسه را برعهده داشته تصویب شده است.

۵- به موجب این قانون، «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای جز در مواردی که قانون معین کرده، ممنوع می‌باشد.»

۶- همچنین به موجب ماده ۲ این قانون، «وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.» یعنی در واقع برای ناجا و بسیج جهت ورود به منازل مردم و جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره تکلیف قانونی معین شده است.

۷- در ماده ۹ قانون نیز برای استفاده‌کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره (یعنی همین شهروندان عادی) ضمن تأکید بر ضبط و مصادره این تجهیزات، برای آنان مجازات نقدی در نظر گرفته شده است.

۸- جالب آن است که آقای روحانی چه در مقام اداره جلسه و چه در زمانهایی که رئیس مجلس آقای ناطق نوری حضور داشته و آقای روحانی به عنوان نماینده امکان اظهارنظر درباره طرح مزبور را داشته است، کلامی در مخالفت با این قانون بیان نکرده است.

۹- در طول ۲۳ سال گذشته، مبنای جرم انگاری استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره، همواره همین قانونی بوده است که در سال ۷۳ و در جلساتی با اداره آقای روحانی نایب رئیس وقت مجلس تصویب شد. همچنین صحنه‌هایی مانند ورود ناجا به منازل یا حتی عملیات راپل برای ورود به برجهای مسکونی و جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره تا به امروز همگی بر اساس تکلیف مصرح در قانون مزبور که تحت نظارت آقای روحانی و سکوت کاملاً نشانه رضای ایشان در آن زمان تصویب شده بود، انجام می‌شود و بر اساس قانون مطلوب آقای روحانی، اکنون حتی ناجا در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند و باید هیچ تجهیزات دریافت از ماهواره در هیچ نقطه از کشور (به جز استثنائاتی که قانون معین کرده) دیده نشود.

۱۰- ممکن است آقای روحانی بگوید امروز نظرش با گذشته فرق کرده است؛ اما صداقت با مردم حکم می‌کند که ایشان خود پیشقدم می‌شد و سوابق موضوع را صادقانه با مردم در میان می‌گذاشت.

۱۱- حسن روحانی با توجه به سوابق طولانی امنیتی و همچنین دست داشتن در اعمال بسیاری از قوانین که امروز از نظر او محدودیت تلقی می‌شود، مانند همین قانون منع ماهواره یا نقش اول در مسائلی همچون اجباری کردن حجاب، بعید است بتواند به این راحتی زمین بازی را از مسائل اقتصادی تغییر دهد و با این کار بتواند کارنامه منفی و دستهای خالی خود را بپوشاند.

۱۲- آقای روحانی، امروز عصر جریان آزاد اطلاعات است و با افزایش دسترسی به منابع و اطلاعات، ‌ تحریف واقعیتها و شیوه "بزن در رویی" به این سادگی‌ها عملی نیست؛ ‌ مثلاً کسی نمی‌تواند خود محدودیت‌آفرین باشد و در عین حال همین حربه را علیه دیگران بکار بگیرد.

نظر شما