شناسهٔ خبر: 136232 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با «نماینده» به شکایت روحانی از رئیسی واکنش نشان دادند؛

مگر کسی شک دارد که صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته؟/ روحانی بجای شکایت، نوید وصول پولهای صندوق ذخیره را به مردم بدهد

واکنشها به شکایت روحانی از رئیسی

به گزارش «نماینده» دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه (۱۵ اردیبهشت ماه) در حالی پایان یافت که حجت‌الاسلام حسن روحانی شکایت خود را از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دیگر نامزد ریاست جمهوری را به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد. این شکایت مربوط به بخشی از اظهارنظر رئیسی است که گفته بود: «صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته است.»

بر همین اساس، «محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به این شکایت به «نماینده» گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان حدود یازده هزار میلیارد تومان وام داده شده است که هشت هزار میلیارد تومان آن را صرفا به سی نفر داده اند و بخش زیادی از این هشت هزار میلیارد تومان مشکوک الوصول است یعنی معلوم نیست که دولت و قوه قضائیه بتوانند آن ها را وصول کنند یا نه.

نمایندۀ مردم کرمان افزود: هر چند که در این زمینه جای تشکر دارد که قوه قضائیه محکم ایستاده تا بتواند این پول را وصول کند اما اگر این پول وصول نشود واقعا یک ضربه جدی به بانک سرمایه و به تبع آن صندوق ذخیره و در نتیجه به فرهنگیان عزیز وارد شده است. امیدواریم که این مبالغ در آینده ای نزدیک وصول شوند.

رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوب بود که جناب آقای دکتر روحانی در مناظره درباره این یازده هزار میلیارد یا همان هشت هزار میلیارد این نوید را به آموزش و پرورشی ها بدهند که تمام این پول به افراد لایق وام داده شده و قابل وصول است تا اینکه شکایت کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال طبق گفته آقای روحانی که فرمودند این مبالغ معوق هستند، کاش در مناظره هم می گفتند این معوقات طی چند روز دیگر وصول می شود که تا حدی خیال فرهنگیان راحت تر شود چون در حال حاضر نظرهای منفی زیادی راجع به وام های داده شده وجود دارد

در ادامه «سیدمحمدباقر عبادی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «نماینده» با اشاره به اینکه «شکایت کاندیدا از یکدیگر بعد از مناظره نشان دهنده کم تحملی آنان است و انتظار سعه صدر بیشتری از کاندیدا داریم» اظهار داشت: به اعتقاد من البته این شکایت خوبی بوده است، چون در این زمینه مدارک بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است قوه قضاییه طی سه، چهار روز آینده با چند قاضی کارکشته و بدون نوبت به این پرونده رسیدگی و قضاوت کرده و حکم هم صادر کنند تا روشن شود حق با چه کسی است.»

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیرۀ فرهنگیان تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که این شکایت ها بیشتر جنبه انفعالی دارد چون با توجه به شلوغی و ازدیاد کار قوه قضاییه، طول می کشد تا به این پرونده رسیدگی شود بنابراین روشی است که به وسیله آن می توانند در افکار عمومی سوال ایجاد کنند و گرنه این شکایتی نیست که کاندیدا بخواهند بعد از انتخابات هم پیگیری کنند.

ضیاءالله اعزازی ملکی  نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این شکایت در گفتگو با خبرنگار «نماینده» اظهار داشت: مگر کسی شک دارد که صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته؟

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه افزود: البته در این باره  آقای روحانی اشتباه کردند که شکایت کردند به هر حال در آستانه انتخابات هستیم و مگر شخص آقای روحانی کم پشت سر دیگران حرف زده اند؟

این در حالی است که حجت الاسلام رئیسی خود در واکنش به شکایت حسن روحانی تصریح کرد: بنده همه مستندات این مساله را در اختیار دارم و از اینکه وکیل مدافع معلمان مظلوم باشم به خود می‌بالم.

در ادامه واکنشها به این شکایت، جبار کوچکی‌نژاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با اشاره به شکایت رئیس‌جمهور از حجت‌الاسلام رئیسی درباره مطالبی که وی در مناظره دوم درباره تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرده، گفت: بنده به عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان حاضرم اسنادی را در مجلس شورای اسلامی ارائه دهم که درستی اظهارات آقای رئیسی در مناظره دوم را اثبات می‌کند.

وی با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام رئیسی در موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات ما، تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز است و مسئولان متخلف این صندوق با اقدامات خلاف قانون خود بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان زحمت‌کش را به یغما بردند.

گفتنی است در پی شکایت  روحانی از  حجت الاسلام رئیسی، ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی هم مستندات تخلف در  صندوق فرهنگیان را منتشر کرد که متن آن در ادامه می آید.

درباره سوء استفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن چند نکته قابل عرض است:

*صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب تبصره ۶۳ برنامه دوم توسعه و با هدف «ارائه خدمات و تسهیلات عادلانه و فراگیر به فرهنگیان در چارچوب مدل صندوق بازنشستگی مکمل» راه‌اندازی شد. بنا به شواهد، خدمات این صندوق به فرهنگیان چندان ملموس نبوده و ارائه برخی خدمات رفاهی همچون ارائه تورهای مسافرتی خارجی و لیزینگ خوروهای لوکس با زندگی و معیشت این قشر تناسبی نداشته است. علاوه بر این در اساسنامه مصوب این صندوق، نقش «فرهنگیان» در اداره آن مشخص نیست.

*بانک سرمایه به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی از جمله شرکت‌هایی است که صندوق به نیابت از فرهنگیان، ۴۶ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت هشتم که توأمان مؤسس بانک سرمایه و عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است، درباره هدف تأسیس این بانک اظهار نموده است که: «پیش از هر چیز هدف از تأسیس بانک سرمایه ایجاد بنگاهی اقتصادی برای فرهنگیان به منظور پاسداشت هر چه بیشتر شأن و منزلت این قشر فرهیخته است».

اما در عمل، تسهیلات این صندوق چندان ارتباطی با شأن و منزلت فرهنگیان ندارد و این تسهیلات به قشر خاصی ارائه شده است. همچنان که بنا به اعلام آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، این صندوق حدود ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوقه دارد و بازگشت آن‌ها نیز با دشواری رو به روست. بنا به اعلام دادستان تهران در مورخه یکم دی ۱۳۹۵، در تسهیلات پرداخته شده مذکور، سهم ده نفر ۴۰۰۰ میلیارد تومان است و در پرداخت این وام‌ها مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان دخالت نموده‌اند.

قابل تأمل اینکه در همین حال فرهنگیان در دریافت وام با دشواری رو به رو هستند و وزارت آموزش و پرورش برای توجه به معیشت معلمان بعد از کش و قوس فراوان، وعده وام ۵ میلیونی داده است و این وام نیز به صورت محدود و به بخشی از پرسنل این وزارتخانه پرداخت شده است.

* علاوه بر آقای جهانگیری، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه نیز چندی پیش تاکید کرد: "هیچ پرونده‌ای به‌ اندازه تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ندیده ام" که چنین تعبیری از قول یک مقام رسمی قضایی، نشان دهنده ابعاد گسترده تخلف مورد اشاره است.

باید از جناب آقای حسن روحانی و نامزد پوششی ایشان پرسید که اگر چنین تخلف گسترده‌ای را به یغما رفتن بیت المال وحقوق فرهنگیان عزیز ندانیم، با چه کلام دیگری می توان این فساد را توصیف کرد و مدعی انصاف شد؟

نظر شما