شناسهٔ خبر: 136202 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

موافقت آمریکا و روسیه برای اجرای توافقنامه هوایی در سوریه

وزیر دفاع روسیه روسای ستادهای مشترک ارتش روسیه و آمریکا موافقت کردند تا اجرای تفاهمنامه مشترک هوایی در سوریه را به طور کامل از سر بگیرند.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و ژوزف دانفورد همتای آمریکای وی روز شنبه توافق کردند تا اجرای کامل تفاهمنامه مشترک در خصوص جلوگیری از حوادث هوایی در سوریه را از سربگیرند.

گراسیموف و دانفورد در یک گفتگوی تلفنی درباره مناطق کاهش تنش رایزنی کردند و در نهایت موافقت نمودند تا برای اتخاذ تدابیری که موجب جلوگیری از درگیری و منازعه در سوریه شود، همکاری کنند.

تفاهمنامه ایمنی هوایی در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی بین روسیه و آمریکا پس از آن امضا شد که نیروی هوایی روسیه بمباران اهدافی در سوریه را به درخواست دولت دمشق و با هدف حمایت از نیروهای دولتی سوریه آغاز کرد.

سحنگوی پنتاگون نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که گراسیموف و دانفورد درباره توافقنامه اخیر آستانه رایزنی کردند و بر تعهد خود برای عملیات تنش زدایی در سوریه تاکید داشته اند. دو طرف توافق کردند تا تماس و ارتباط عادی و منظم را همچنان حفظ کنند.

توافق موسوم به «کاهش تنش» در سوریه که ایران، روسیه و ترکیه روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان بر سر آن به توافق رسیدند از ساعت ۰۰:۰۱ بامداد شنبه به وقت دمشق اجرایی شد.

در سند مورد توافق ایران، روسیه و ترکیه ۴ منطقه در نقاطی که بیشترین تنش و درگیری میان دولت سوریه و گروه‌های معارض در جریان است، به‌عنوان مناطق کاهش درگیری مشخص شده است. سه کشور همچنین با تشکیل کارگروهی مشترک برای حل و فصل مسائل فنی پیرامون این توافق، موافقت کرده‌اند

نظر شما