شناسهٔ خبر: 136163 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش نماینده دوره‌های هشتم تا دهم مجلس به ادعای شفافیت رئیس‌جمهور در گفتگو با «نماینده»:

از اجرای «قانون شفافیت» چیزی ندیدیم/ بسیاری از وزرا لیست اموالشان را نداده‌اند/ چرا گزارش وضعیت تحصیلی حسین فریدون اجازه قرائت نمی‌گیرد؟/ بیانیه‌خوانی دولتی‌ها بجای پاسخگویی، توهین به فهم مردم است

علیرضا سلیمی علیرضا سلیمی، نماینده محلات در خصوص اجرای قانون شفافیت گفت: «اجرای قانون شفافیت پاسخ به این سوالات است که آقای روحانی بگوید که چقدر حقوق می گیرد، ساکن چه منطقه ای است؟ ثروتش را از کجا آورده؟ برادر ایشان ثروت خود را از چه راهی کسب کرده است؟ وزرای این دولت چقدر حقوق می گیرند؟»

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با «نماینده» با اشاره به مناظره روز گذشته کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: «آقای روحانی ادعا کردند "قانون شفافیت" اجرا می شود؛ اما ما در عمل از اجرای این قانون چیزی مشاهده نکردیم. ای کاش کاندیداهای دولتی آنچه را که اتفاق افتاده را به مردم اطلاع دهند و مسائلی که اجرا نشده را مدعی نشوند.»

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: «اگر قرار است قانون شفافیت اجرا شود دولت باید از خودش شروع کند. آقای روحانی بگوید که چقدر حقوق می گیرد، ساکن چه منطقه ای است؟ ثروتش را از کجا آورده؟ برادر ایشان ثروت خود را از چه راهی کسب کرده است؟ وزرای این دولت چقدر حقوق می گیرند؟ چرا فیش حقوقی وزرا را منتشر نمی کنند؟ چرا دولت وزیری را که قصد انتشار فیش حقوقی خود را داشت منع کرد. وزرای چندصد میلیاردی در دولت بگویند ثروت خود را از کجا آورده اند. قانون شفافیت پاسخ دادن به این سوالات است.»

دبیر کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حدیث «الناس علی دین ملوکهم» گفت: «اجرای قانون شفافیت به این معناست که مشخص شود وابستگان مسئولین در انتصابات نقش داشتند و توصیه هایی در انتصابات دارند، روشن شود که چه کسانی بر اساس توصیه رئیس شدند. چگونه می شود کسی با مدرک دیپلم که در ستاد بوده، بعنوان معاون استاندار منصوب شده است. چطور می شود که هرکس که از ماست لایق پُست است و هرکس از ما نباشد هرچند مدارک تحصیلی و تجربه داشته باشد لایق نباشد.»

سلیمی خاطرنشان کرد: «قانون شفافیت یعنی آقایانی که در این دولت چندین مسئولیت دارند چرا از مسئولیت کنار نمی روند تا راه برای جوانان بیکار باز شود. بسیاری از وزرای این دولت لیست اموال خود را نداده اند، خجالت می کشند اموال خود را اعلام کنند. چرا آقای روحانی که می گوید من مجری قانون اساسی هستم، این قانون را اجرا نمی کند؟ گزارش مجلس از وضعیت تحصیلی آقای فریدون هم اجازه قرائت در مجلس را نمی گیرد. چرا اجازه نمی دهند مردم بفهمند؟ بالاخره این گزارش مثبت یا منفی باید در اختیار همگان قرار بگیرد.»

وی با بیان این مطلب که "مناظره دیروز نشان داد هنر آقایان خواندن بیانیه است" افزود: «در مناظره دیدید که آقای جهانگیری در پاسخ به سوالات تنها متن بیانیه می خواند. از آقای روحانی سوالی می شد ایشان هم بجای پاسخگویی بیانیه ای خارج از موضوع و از پیش نوشته شده را می خواند. این بیانیه خوانی ها به معنای اینست که فهم مردم را اندک می دانند و برای فهم مردم ارزش قائل نیستند. آیا این توهین به شعور عمومی نیست که بجای پاسخ به سوال، بیانیه ای بی ربط بخوانیم؟»

حجت الاسلام سلیمی در پایان گفت: «بعضی از دانستن مردم وحشت دارند. امروزه روزنامه ها به بنگاه های سانسور تبدیل شده اند. در مناظره ها آقایان در چارچوب صحبت کنند. سوال چیز دیگریست و برخی پاسخ دیگری می دهند. بعضی ها در مناظرات بازیگری می کنند و دیالوگ هایی که تمرین کرده اند را اجرا می کنند. در مناظره باید به سوال پاسخ داد نه اینکه بیانیه بخوانند.»

نظر شما