شناسهٔ خبر: 136126 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیسی: بیماران باید با کرامت درمان شوند

رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در حوزه سلامت باید کار جهادی و انقلابی صورت گیرد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت) در همایش حامیان پزشکی خود، گفت: امروز مسئله سلامت به عنوان یک ضرورت اجتماعی بر عهده دولت است تا جامعه را از سلامت بهره‌مند کند.

وی افزود: سلامت جامعه امر مهمی است که دولت در ۳ حوزه درمان، پیشگیری و ارتقاء سلامت وظیفه دارد. عدم توجه به پیشگیری می‌تواند بسیاری از سازوکارها را از کار انداخته و توجه به آن بسیاری از سازوکارها را تقویت می‌کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال در موضوع ریزگردها باید گام‌هایی برداشته شود که نوبت به بیماری‌های تنفسی و ریوی نرسد. فکر می‌کنیم اگر طرح کلی نظام سلامت با نگاه به ۳ اصل پیشگیری، درمان و ارتقاء استوار شود آنگاه جامع‌نگر خواهد بود.

رئیسی با اشاره به اضلاع مختلف نظام سلامت گفت: جامعه پزشکی و بخش پرستاری در این زمینه بسیار مورد توجه هستند. ما اگر بتوانیم هزینه درمان را کاهش دهیم کار خوبیست، اما باید ببینیم تا چه به نفع بیمار است. نباید با افزایش تعرفه‌ها سهم بیمار هم بیشتر شود. کمیسیون بهداشت مجلس درباره طرح تحول سلامت دیدگاه‌هایی دارد که دولت باید به آنها توجه کند.

وی تصریح کرد: با نقد نقادان باید به صورت یک غنیمت مواجه شد تا هر کسی نقد می‌کند مورد ستایش قرار گیرد، نه اینکه با توهین و برخورد با او مواجه شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در طرح تحول سلامت باید در زمینه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت گام‌هایی برداشته شود، همچنین مسئله پزشک خانواده و نظام نوین ارجاع به صورت جدی اجرا شود.

رئیسی با اشاره به مشکلات حوزه سلامت، اظهار داشت: امروز فریاد بیمه‌ها به آسمان بلند است و باید این مسئله به طور کامل مورد توجه قرار گیرد. ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه معاونت درمان است و ۴ هزار میلیارد تومان هم برای امراض خاص و صعب‌العلاج در بودجه‌هاست و پولی که به صورت یارانه در این زمینه استفاده می‌شود، مورد توجه است. ابعاد مختلف طرح تحول سلامت باید مورد بازبینی قرار گیرد و اگر به آنها توجه نکنیم، مشکلات نظام سلامت حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل حوزه سلامت کمبود بودجه و اعتبارات نیست، گفت: مشکل ما در این زمینه نوع مدیریت است و باید در حوزه سلامت مدیریت جهادی و انقلابی صورت گیرد. نباید در پرداخت مبالغ درمان هزینه‌های سنگین به بیماران تحمیل شود و در بستری شدن آنها مشکل ایجاد شود. اگر کسی فقیر است باید تسهیلاتی برای او فراهم کنیم که درمانش به راحتی انجام پذیرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکلات پرستاران، خاطرنشان کرد: پرستاران باید از پرداختی‌هایی در زمینه سختی کار برخوردار شوند و نباید در حوزه پزشکی تبعیضی صورت گیرد. در این زمینه تخصیص منابع باید به جا و به دور از لغزش باشد.

رئیسی ادامه داد: براساس آمارها باید در زمینه سلامت غذایی کارهای جدی انجام شود و موضوع امنیت غذایی به صورت یک بسته جامع مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: همفکری و هم‌افزایی می‌تواند در طرح نظام سلامت اثرگذار شود و باید در این زمینه از همه نظرات استفاده کرد. ما در دولت کرامت و کار به دنبال آن هستیم که خود دولت اهل کار کردن باشد، نه آنکه عده‌ای در دولت مسئولیت داشته باشند و تاجر هم باشند. وجود دولت باید این باشد که شب و روز را از هم نشناسد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بیماران باید با کرامت درمان شوند، گفت: حقوق پرستاران باید به موقع پرداخت شود و کار با کرامت هم نتیجه‌اش رضایت‌مندی جامعه است و اعتماد مردم نسبت به دولت را بالا می‌برد.

رئیسی افزود: از زمانی که به آستان قدس رفتم یکی از دغدغه‌هایم فعال کردن بیمارستان‌ها بود. به نظر ما می‌شود مشهد را به عنوان قطب سلامت و توریسم سلامت معرفی کرد. ما در کشور علاوه بر مشهد شهرهای دیگری هم داریم که در این سطح هستند و این قطب‌ها می‌توانند زمینه مناسبی برای حضور کشورهای همسایه در کشور ما باشند و ما می‌توانیم در حوزه سلامت در منطقه حرف اول را بزنیم.

وی در پایان تصریح کرد: زمانی که من به مشهد رفتم بررسی کردیم که نیاز مشهد چیست؟ دریافتیم که در مشهد مشکل کمبود تخت بیمارستانی وجود دارد. به وزارت بهداشت نامه دادیم که آماده هستیم در همین پروژه مشهد مال با تغییر کاربری هزار تخت بیمارستانی برپا کنیم. کارشناسانی از وزارت بهداشت آمدند و پروژه را دیدند و گفتند که این کار امکان‌پذیر نیست. در آن موقع ما خودمان پیش‌قدم شدیم و امروز هم دنبال آن هستیم تا ساخت درمانگاه‌ها در مشهد به سرعت پیشرفت کند.

نظر شما