شناسهٔ خبر: 136081 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فقدان اراده در مسئولان، برای ریشه‌کن کردن قاچاق

داریوش اسماعیلی قاچاق در حوزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و عزم و اراده ای برای ریشه‌کن کردن آن میان مسئولان امر وجود ندارد و مدیران اقتصادی باور ندارند اگر بخواهند اقتصاد را نجات دهند باید با قاچاق مبارزه کنند.

هفته نامه «نماینده»؛ داریوش اسماعیلی*/ متأسفانه یکی از بزرگترین آفت‌هایی که به جان اقتصاد کشور افتاده، «قاچاق» است. معتقدم مادامی که معضل قاچاق با وضعیت موجود در کشور فراگیر باشد و به‌صورت عادی انجام شود، تولید داخلی رونق نخواهد گرفت؛ اقتصاد مقاومتی نه‌تنها کاملاً بی‌معنا خواهد بود بلکه در حد حرف باقی خواهد ماند!
به‌طور کلی قاچاق در حوزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و عزم و ارادۀ مورد نیاز برای ریشه‌کن کردن آن در میان مسئولان امر وجود ندارد. مهم‌تر اینکه مدیران اقتصادی کشورمان باور ندارند اگر بخواهند اقتصاد را نجات دهند باید با قاچاق مبارزه کنند؛ البته تلاش‌هایی از سوی برخی نهادها صورت گرفته و خوشبختانه حساسیت‌ها نسبت به این مقوله در حال بیشتر شدن است.
با این وجود متأسفانه در کنار مدیرانی که هنوز خطرات جدّی قاچاق را به درستی درک نکرده‌اند، دستۀ دیگری از مسئولان هم هستند که تحت نفوذ و تأثیر اطرافیان ذی‌نفع از وجود قاچاق قرار گرفته‌اند و در نهایت اجازه نمی‌دهند اتفاقات خوبی در مبارزه با قاچاق رقم بخورد.
به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان به‌جای نگرانی نسبت به افزایش قیمت کالاهای تولید ایران نسبت به کالای قاچاق وارداتی، به‌طور جدّی از تولیدکنندگان داخل حمایت کنند؛ زیرا بالا رفتن کیفیت اجناس ایرانی به کم‌رغبتی مردم نسبت به کالای قاچاق منجر خواهد شد. قصد متهم کردن ندارم، اما به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که از واردات سودهای کلان نصیبشان می‌شود و به همین دلیل در زمینۀ برخی کالاها بازار از کالاهای قاچاق وارداتی اشباع شده است.
یکی از انتقاداتی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم وارد می‌دانم، لغو کردن طرح موسوم به «شبنم» به‌جای ساماندهی، اصلاح و اجرایی کردن آن است؛ چه بسا اجرای صحیح این طرح بخشی از مشکلات مرتبط با قاچاق را برطرف می‌نمود!
حتی اگر از همین امروز مسئولین این وزارتخانه تصمیم به اقدام جدّی در این خصوص بگیرند و مصلحت‌های مقطعی مربوط به انتخابات آینده را کنار بگذارند، مبارزه با قاچاق خیلی هم سخت نیست.

*نمایندۀ سروستان و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس

نظر شما