شناسهٔ خبر: 136071 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» گزارش می‌دهد؛

نمایندگانی خاص؛ یک روز اصلاح‌طلب، یک روز اصولگرا و یک روز به نفع دولت

اعلام موجودیت اصولگرایان حامی روحانی

«نماینده» - چندی قبل ستاد «اصولگرایان حامی حسن روحانی» اعلام موجودیت کرد. گفته می‌شود «بهروز نعمتی» دبیر این ستاد حامی روحانی است و حضورش در عکس‌های افتتاحیه نشان‌دهندۀ فعالیت این قشر از نمایندگان در جمع حامیان روحانی است.

این ستاد که قرار است توسط «بهروز نعمتی» اداره شود روز گذشته با حضور «محمد شریعتمداری» رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در تهران آغاز به کار نموده است.

گر چه تنها گذاشتن کاندیداهایی همچون رئیسی و قالیباف در انتخابات آینده توسط یک اصولگرا همان‌قدر خنده‌دار به نظر می‌رسد که کسی بخواهد با قرار دادن عکس رئیس دولت اصلاحات در کنار یک کاندیدای اصولگرا برایش رأی جمع کند؛ اما تأمل در هویت گردانندگان، حکمت نام‌گذاری و یافتن پاسخ این سؤال که «چه کسی از این جریان حمایت می‌کند» خالی از فایده نیست.

* نعمتی کیست؟

با مرور سوابق و مواضع «بهروز نعمتی» می‌توان به این سؤال پاسخ داد که «آیا او واقعاً اصولگراست یا مرام و مسلک دیگری دارد؟ » نعمتی در مجلس نهم عضو شاخصی از فراکسیون رهروان (حامیان علی لاریجانی) بود؛ فراکسیونی که پیشوند اصولگرا در نامش وجود داشت، اما عملکردش در مقاطعی همچون رأی اعتماد اولیه به وزرای «حسن روحانی» و تصویب گزارش کمیسیون برجام، باعث دلخوری چهره‌های اصولگرا شده و ابراز تشکر و امتنان دولتی‌ها را با خود به همراه داشت.

این نمایندۀ مجلس، سال ۱۳۹۰ با حدود ۲۶ هزار رأی از مردم اسدآباد همدان راهی بهارستان شد اما در سال ۹۴ به همراه عضو شاخص دیگری از فراکسیون حامی لاریجانی، پس از ورود به لیست اصلاح‌طلبان توانست در انتخاباتی که خود اصلاح‌طلبان گمان رأی‌آوری کامل را نمی‌بردند، با رأی حدود یک‌میلیون و ۱۵۸ هزار نفر از مردم تهران به مجلس دهم راه یابد.

جدایی از مشی سیاسی منتخبان لیست امید که سودای ریاست عارف را در سر داشتند و بازگشت به جمع حامیان ریاست لاریجانی بر مجلس دهم، موجب بروز انتقادات زیادی از نعمتی و برخی همفکرانش شد؛ تا جایی که دبیرکل اصلاح‌طلب حزب مردم‌سالاری گفت: «واقعیت این است که ۴۰ – ۵۰ نفر از دوستانی که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند رفتند و زنبیلشان را جای دیگری ‌گذاشتند و این حالت، حالت خوبی نیست.»

«بهروز نعمتی» پس از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسۀ مجلس، به همراه برخی از نزدیکان علی لاریجانی فراکسیون «اعتدال» را راه‌اندازی کرد؛ فراکسیونی که ایجادش موجب نارضایتی ۲ فراکسیون امید و ولایت شد و پس از مدتی به «مستقلان» تغییر نام داد.

«سیدحسین نقوی‌حسینی» نمایندۀ اصولگرای ورامین معتقد است: «مستقل‌ها کسانی هستند که با لیست امید رأی آوردند اما تابلوی اصولگرایی دارند، این‌ها باید چگونه تعریف شوند!؟ خودشان هم در تعریف خودشان می‌مانند! بالاخره شما عضو لیست امید هستید بروید در فراکسیون امید، اگر نیستید بیایید این طرف، [...] راه فرارشان این است که بگویند ما نه لیست امید هستیم و نه اصولگرای ولایت هستیم، ما «مستقلین» هستیم. این یک مفر است!»

* چند ابهام!

امروز که کاندیداهای اصولگرا بر اساس نظرسنجی‌های معتبر پیشرفت خوبی در افکار عمومی نموده‌اند، چه گروه یا جریانی با سوء‌استفاده از نام اصولگرا قصد جمع‌آوری رأی برای رقیب آنها را دارند؟

چرا نگرانی از رأی نیاوردن «حسن روحانی» آن‌قدر برای عده‌ای جدی شده است که با نام اصولگرا اقدام به تشکیل چنین ستادی کرده‌اند؟

یقیناً «بهروز نعمتی» توانایی مالی کافی برای ادارۀ چنین ستادی ندارد، پس حامی اصلی امثال او چه کسانی هستند که با رأی آوردن گزینه‌هایی همچون رئیسی و قالیباف منافعشان به خطر خواهد افتاد؟

اساساً چرا مجلس شورای اسلامی که قریب ۳ هفته ابتدایی سال در تعطیلات بود، پس از تشکیل چند هفته جلسۀ علنی باز هم به تعطیلات رفت تا این تریبون ملی خاموش بماند؛ ضمناً چرا علیرغم نداشتن تعطیلات رسمی، قرار است تا پایان اردیبهشت‌ماه تنها ۲ روز جلسۀ علنی داشته باشند؟

نظر شما