شناسهٔ خبر: 136002 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«فرهاد فلاحتی» نمایندۀ مردم قائنات در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

روحانی کمترین رأی را از سبد مناطق محروم خواهد داشت

«فرهاد فلاحتی» نماینده قائنات و زیرکوه در حاشیه بازدید از تحریریۀ نماینده میان آحاد جامعه و در میان مناطق محروم، عملکرد دولت قابل قبول تلقی نمی‌شود. مطمئناً از دولت انتظاراتی داشتند و دارند که محقق نشد. پیش‌بینی من این است که آقای روحانی کمترین رأی را از سبد این مناطق خواهیم داشت.

هفته نامه «نماینده» / «فرهاد فلاحتی» نمایندۀ اصول‌گرای مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دهم است. مشروح گفت‌وگو با این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده» صورت گرفته است را در ادامه بخوانید:

* با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فعلی از کاندیداهای انتخابات هستند، تحلیل شما از عملکرد کلی دولت در حوزه‌های مختلف چگونه است؟ از آنجا که مردم شهرها و روستاها تأثیر به‌سزایی در انتخابات دارند؛ آقای روحانی و دولت چه اندازه توانسته به شعارهایی که قبلاً مطرح کرده بود، جامۀ عمل بپوشاند؟

مطمئناً مردم هیچ‌گاه خدمت را فراموش نمی‌کنند. دیدگاه مردم در انتخابات طی ۳۸ سال گذشته از ابتدای انقلاب این را نشان می‌دهد که فراتر از مباحث جناحی و خط‌کشی‌های مرسوم که با نیازهای جامعه همراه باشد، انتخاب می‌کنند. مردم در کارنامۀ دولت‌ها هم بر همین اساس امتیاز می‌دهند. به نظر من دولت آقای روحانی نتوانست به محرومیت‌ها و رفع آنها به‌عنوان اولویت اول کشور توجه داشته باشد. بر همین اساس در میان آحاد جامعه و در میان مناطق محروم که فضاهای سیاسی حاکم نیست، عملکرد دولت قابل قبول تلقی نمی‌شود. مطمئناً از دولت انتظاراتی داشتند و دارند که محقق نشد. پیش‌بینی من این است که آقای روحانی کمترین رأی را از سبد این مناطق خواهیم داشت.

* با توجه به اینکه ثبت‌نام‌ها در انتخابات شوراها رشد محسوسی داشت، نحوۀ بررسی صلاحیت‌ها را چطور دیدید؟

یک ایراد در برگزاری انتخابات شوراهای این دوره وجود دارد و آن اینکه شوراها را وارد فضای سیاسی کردند. طبق تعریفی که قانون اساسی از شوراها دارد، شورا یک نهاد غیردولتی برای کمک به امور عمرانی عام‌المنفعه، فرهنگی و ... به‌عنوان حلقۀ واسط بین دولت و مردم است. در هیچ جای قانون هیچ اشاره‌ای به سیاسی بودن پیدا نمی‌کنید. متأسفانه در این دوره شورا را وارد فضای سیاسی کردند، گروه‌ها نیرو معرفی کردند و شورا را از فضای خدمت خارج کرده‌اند. این یک آسیب جدّی برای شورایی محسوب می‌شود که هنوز نهالی نورس است. بحث شوراها در قانون اساسی بعد از ۲۰ سال زنده شد، شورا تنها محلی بود که چند عضو کنار هم می‌نشستند و دغدغۀ مشکلات مردم را داشتند و از طریق مسئولان پیگیری می‌کردند؛ در همین قضیه اگر وزارت کشور آمار دقیق بدهد می‌بینید که حتی در بسیاری از شوراها آمار ثبت‌نام به حدنصاب نرسید. حداقل در خراسان جنوبی این‌طور بود که مسئولین رفتند و از کسانی که توانایی کار داشتند خواهش کردند تا ثبت‌نام کنند؛ در بسیاری از روستاها تعداد ثبت‌نام‌کنندگان با تعداد مورد نیاز شورا برابر است. متأسفانه رغبت کار در شورا در روستاها باقی نمانده است. علت هم بی‌توجهی به فعالیت‌های شوراها و عدم پرداخت هیچ‌گونه حق‌الزحمه به اعضای شوراها در شهرهای کوچک است. یعنی دولت در دورۀ جاری یک ریال از منابعی که در نظر گرفته شده بود به اعضای شورای این شهرها پرداخت نکرد.

در شهرهای بزرگ فضای سیاسی حاکم است و رقابت‌ها براساس لیست سیاسی تعیین شد. این کار شورا را دچار مشکل خواهد کرد و فردا شهردار را براساس اکثریت در شورا تعیین خواهند کرد. تصور کنید شورایی که شهردارش با یک گرایش سیاسی خاص بیاید، آیا نظارت شورا بر عملکرد شهردار می‌تواند قوی باشد؟ آفت دیگر هم همین است که عملکرد نظارتی شورا در حد شهرداری محدود شده است. در مجموع با ثبت‌نام‌های صورت گرفته فضای فعلی شوراها گرم و پرشور است. اما نباید بگذاریم شورا سیاست‌زده شود چون کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

* اخیراً استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه تقدیم شد. شما جزو امضاکنندگان بودید؟ نظرتان در مورد استیضاح چیست؟

من امضا نکردم. ایراداتی که به آقای آشتیانی وارد است مواردی ‌است که در استیضاح آقای فانی مطرح شده بود و آن موارد در همان ابتدای کار به آقای آشتیانی در جلسات کمیسیون گفته شد؛ ایشان هم بر رفع آن مشکلات متعهد شد. کسانی که موافق استیضاح هستند بر این عقیده‌اند که ایشان به تعهدات خود وفا نکرده است و کسانی مثل من که استیضاح را امضا نکردند معتقدیم یکسری مسائل زمان‌بر است. البته استیضاح‌کنندگان می‌گویند در بسیاری موارد با فرصت کم هم امکان حل و مدیریت موضوع وجود داشته است.

* تحقیق و تفحص از صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در چه مرحله‌ای است؟

آنچه از کلیت پرونده برمی‌آید موجب تعجب است! این حجم از ایراد در یک صندوق که می‌توانست برای فرهنگیان مفید باشد اما جلوی این فساد گرفته نشده باعث تأسف است. عمق فاجعه بسیار بیشتر از ۳ هزار میلیاردی است که در گذشته با آب و تاب تعریف می‌شد. هیچ‌کس اختلاس را هر چند اندک تأیید نمی‌کند اما کاش کسانی که چندین سال مرتب اختلاس ۳ هزار میلیاردی را مطرح می‌کردند به این ۱۲میلیارد نیز حداقل توجه و تقبیح می‌کردند؛ اعضای هیئت تحقیق و تفحص با قوت مشغول هستند و گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند. اما بنا بر این است که موضوع را رسانه‌ای نکنند تا از مسیر خود خارج نشود.

* دربارۀ ایجاد رویکرد عملیاتی در مجلس که اخیراً از جانب رئیس مجلس اعلام شد، نظری دارید؟

مجلس دچار آفت شده است و ساختار آن نیاز به تغییراتی دارد. به دلیل حفظ امنیت ملی، عدم سوء استفادۀ معاندین و عدم طرح مسائلی که موجب بر هم خوردن آرامش جامعه می‌شود، بسیاری از اوقات مسائلی را در مجلس نمی‌توانیم مطرح کنیم، بنابراین یک نماینده در طرح آن مسائل محدود می‌شود. بر همین اساس پیشنهاد شده است که یک روز در مجلس دوربین‌ها خاموش باشد. آفت دیگر این است که نماینده وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد، قبل از اینکه موضوعی دقیق و کارشناسانه بررسی شده باشد به این دقت می‌کنند که حداقل مردم حوزۀ انتخابیه‌اش چه دیدگاهی نسبت به صحبت‌ها خواهند داشت و طوری صحبت می‌کنند که مردم خوششان بیاید. به نظر می‌رسد رویکرد عملیاتی پیشنهاد سازنده‌ای باشد اگر چه احتمالاً ایراداتی هم خواهد داشت.

* بخشیده شدن جرایم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون چقدر عملیاتی شده است؟

بانک کشاورزی همکاری خوبی داشته اما سایر بانک‌ها نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند. این بانک‌ها شرط و شروط فراوانی گذاشتند از جمله اینکه باید اصل وام پرداخته شود بعد جرایم بخشیده می‌شود، بعضی زمان تعیین کرده بودند برای بخشیدن جریمه و ...

نظر شما