شناسهٔ خبر: 135944 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

استمرار سیاستهای کنونی بحران آب کشور را حل می‌کند

حجتی 43 وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست‌های جهاد کشاورزی موجب کاهش مصرف آب به مقدار حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال شده است که استمرار آن موجب حل بحران آب و افزایش تولید می‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمود حجتی امروز در اولین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد تولیدات گیاهی کشور وابسته به آب است و با انجام عملیات آبیاری تولید می‌شود. مدیریت تامین مصرف آب در تاریخ کشاورزی این سرزمین قدمتی تاریخی دارد و کشاورزان به اهمیت و نقش آب در کلیه ادوار توجه داشته‌اند.

وی افزود: بخش کشاورزی با تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور صادرات اشتغال و حفظ منابع طبیعی یکی از بخش‌های اقتصادی مهم کشور به حساب می‌آید. سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی حدود ۷ درصد و نزدیک به ۸۰ درصد انرژی غذایی در کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این بخش با صادرات ۶.۵ میلیارد دلار انواع کالاهای صادراتی سهم ۱۸.۳ درصدی از کل صادرات غیرنفتی به کشور را به خود اختصاص داده است و در سالهای اخیر رشد مستمر و فزاینده‌ای متاثر از افزایش بهره‌وری توانسته نقش موثری در افزایش تولید ایفا کند و موجب افزایش درآمد کشاورزان و کاهش وابستگی کشور به واردات شود.

ایران وارد کننده آب مجازی است

حجتی تصریح کرد: به دلایلی چون کمبود آب، ناکافی بودن بارندگی بویژه در بحث رویش بسیاری از محصولات تابستانه قسمتی از نیازهای کشور همیشه از واردات تامین شده است و می‌توان گفت که از نظر آب مجازی ایران یکی از کشورهای وارد کننده است.

وی تاکید کرد: در سالهای اخیر که بر مبنای اصلاح الگوی کشت و تولید بر اساس بهره‌وری آب و تمرکز در ارتقاء بهره‌وری وجود داشته مهمترین کار در این راستا افزایش تولید داخلی و مدیریت بهینه آب است.

هر متر مکعب آب در ایران ۱.۲ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ۳ سال اخیر کشاورزی کشور توانسته با بکارگیری تکنولوژی‌های آبیاری (بهینه کردن مصرف آب) و انجام عملیات متنوع به‌زراعی موجب کاهش تقاضای آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آن شود به طوریکه در حال حاضر از هر متر مکعب آب کشور ۱.۲ کیلو محصول کشاورزی تولید می‌شود.

حجتی اظهار داشت: اعمال این سیاست‌های موجب کاهش مصرف آب به مقدار حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال است که استمرار آن بحران آب کشور را ضمن افزایش تولید حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: افزایش چشمگیر میزان خودکفایی گندم و شکر دو محصول اساسی غذایی از جمله توفیقاتی است که در سال ۹۵ با تکیه بر افزایش بهره‌وری و کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت محصولات آبی صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اعمال رویکرد پایدار در بخش کشاورزی با متعادل کردن مساحت‌ها، حمایت از برنامه‌هایی نظیر کشاورزی حفاظتی، عدم توسعه سطح زیر کشت در کل کشور، ‌ تکیه بر گسترش مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و تعاونی‌ها در عملیاتی کردن برنامه‌ها و تکیه بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید تولید و ایجاد اشتغال مانند گیاهان دارویی، پرورش گل امکان پذیر است.

حجتی افزود: تجدیدنظر در سیاستهای حمایت از محصولات صادراتی با توجه به بازدهی اقتصادی و اشتغال آنها نیازمند حمایت دانشمندان و تهیه و تدوین برنامه‌های اجرایی دقیق است.

وی در پایان گفت: امیدوارم نتایج این کنفرانس بتواند کشاورزی کشور را در راستای دستیابی به فضایی کارآمدتر که متضمن درآمد اقتصادی بیشتر همراه با پایداری کافی منابع پایه هدایت نماید و الگوی بهینه تولید و تجارت را ترسیم کند.

نظر شما