شناسهٔ خبر: 135932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سازمان ملل: غرب از تحریم‌های ضدروسی ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرده است

سازمان ملل یک مقام سازمان ملل اعلام کرد آسیبی که به دلیل تحریم‌ها به روسیه وارد شده، دو سوم غرب است و کشورهای غربی از این بابت ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت دیده‌اند.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، "ادریس جزایری" گزارشکر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر که به موضوع تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه کشورها در قبال یکدیگر نیز می پردازد، اعلام کرده است که آنچه کشورهای غربی در نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه از دست داده اند، طی سه سال گذشته به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.  

این مقام سازمان ملل گفت: «ارزش تحریمهای غرب علیه روسیه از لحاظ خسارتی که به درآمدهای کشورهایی که خود مبتکر چنین اقدامی بودند، بطور تقریبی حدود ۳، ۲ میلیارد دلار در ماه ارزیابی شده است. اگر ما این مبلغ را به سه سال گذشته ضرب کنیم، عدد بدست آمده چیزی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار می شود.»

به گفته جزایری، ارزش مالی خسارت وارده به دولت فدراسیون روسیه در اثر اعمال تحریمهای غرب طی این سه سال، حدود ۵۲ الی ۵۵ میلیارد دلار تخمین زده شده که دو سوم خسارات وارده به غرب است و تنها حدود ۱ درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور را شامل می شود.

این کارشناس سازمان ملل همچنین یادآوری کرد که اعمال تحریمها علیه روسیه از سوی کشورهای غربی مصادف با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بود و به همین دلیل ارزیابی تاثیر دقیق آنها بر اقتصاد روسیه، تا حدودی دشوار است.  

جزایری در عین حال با اشاره به اینکه دولت روسیه  در شرایط محدودیتهای اقتصادی خارجی، بطور موثر عمل کرده، افزود: «آنها اجازه دادند تا قیمت ارز روبل آزاد باشد، نرخ تورم را کاهش دادند و حتی برای تنظیم رشد اقتصاد کشور، آن را به سمت متنوع سازی سوق دادند. در عرصه فناوریهای فضایی که حتی روسیه توانست از برخی کشورها پیشی بگیرد.»

پیش از این "دمیتری مدویدیف" نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرده بود که این کشور از اعمال تحریمهای کشورهای غربی هیچ ترسی ندارد و در نتیجه این اقدامات محدود کننده روسیه حتی شروع به استفاده از این فرصت نموده و امکانات داخلی کشور را مورد توجه و بهره برداری قرار داد و نتیجه بسیار مثبتی نیز از این اقدام بدست آورد.  

نظر شما