شناسهٔ خبر: 135930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چین شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی را اخراج کرد

آمریکا و چین چین یک شهروند آمریکایی را که اخیرا به جاسوسی محکوم شده بود، از این کشور اخراج کرده است تا یکی از عوامل اصلی اختلاف و تنش در روابط دو کشور از بین برود.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، در حالی که یک شهروند آمریکایی دو سال بدون محاکمه در چین به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، وی اخیرا از این کشور اخراج شده است تا یکی از عوامل اصلی تنش در روابط پکن و واشنگتن مرتفع گردد.

خانم "سندی فان گیلیس" در مارس ۲۰۱۵ میلادی زمانی که قصد خروج از چین را داشت، بازداشت شد. دادگاهی در چین روز سه شنبه دستور اخراج وی را صادر کرده است، این شهروند آمریکایی پیش از این به ۳ و سال و نیم حبس به جرم جاسوسی محکوم شده بود.

شوهر این زن آمریکایی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که "او روز جمعه خاک چین را ترک کرده و با پروازی از شهر گوانگ ژو وارد لس آنجلس شده است. "

دولت چین جزییات مربوط به اتهامات مطرح علیه این شهروند آمریکایی را فاش نکرده است. وکیل مدافع این زن آمریکایی نیز گفته است که نمی تواند جزییات پرونده را فاش کند چرا که اطلاعات محرمانه دولتی در این پرونده وجود دارد.

شوهر گیلیس اعلام کرد، چین همسرش را متهم نموده است که در سال ۱۹۹۶ میلادی دو بار در ماموریت های جاسوسی به چین سفر کرده و با پلیس فدرال آمریکا همکاری داشته است تا دو جاسوس چینی را در آمریکا بازداشت کند.

اخراج این شهروند آمریکایی در حالی است که روابط چین و آمریکا پس از دیدار اوایل آوریل روسای جمهور دو کشور، گرمتر شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه با رویترز، ژی جین پینگ رئیس جمهور چین را انسانی خوب دانسته که تلاش های زیادی برای متوقف کردن برنامه اتمی و موشکی کره شمالی انجام داده است.

انتهای پیام/

نظر شما