شناسهٔ خبر: 135914 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

پورمختار:

با تکرار "دولت بی‌عمل" روحانی آینده خوبی در انتظار کشور نیست

پورمختار43 این نماینده مجلس اظهار داشت: با توجه به بی‌عملی‌های آقای روحانی و کابینه وی در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی با تکرار این دولت آینده خوبی در انتظار کشور نیست.

به گزارش «نماینده» به روزهای پایانی دولت یازدهم نزدیک می‌شویم و مردم در تکاپوی انتخاب کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری یازدهم هستند. در این میان عملکرد روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم مورد توجه مردم، کارشناسان و مسئولان قرار گرفته و در پی واکاوی آن هستند.

همین مساله ما را برآن داشت تا با محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با تکرار دولت بی‌عمل روحانی آینده خوبی در انتظار کشور نیست

با تکرار دولت روحانی در دوره‌ آینده ریاست جمهوری چه وضعیتی در انتظار کشور است؟

پورمختار: با توجه به بی عملی‌های آقای روحانی و کابینه وی در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی با تکرار این دولت آینده  خوبی در انتظار کشور نیست. البته این در حالت کلی است چون در برخی حوزه‌ها فعالیت‌هایی را شاهد بودیم و من نظر ارزیابی کلی خود را می گویم.

معنی ندارد دولتی بگوید اگر نباشم کارهایی که تا به حال انجام دادم عملی نمی‌شود

اطرافیان آقای روحانی چهار سال را زمان بسیار کمی بر انجام کارهای می‌دانند نظر شما در این باره چیست؟

پورمختار: همه همین را می‌گویند و در واقع این حرف‌ها نوعی ابزار تبلیغاتی است تا مردم و حتی نخبگان را تحت‌تاثیر قرار  دهند تا گمان کنند هرکاری که تاکنون مقدمه‌اش انجام شده باید با همین دولت ادامه پیدا کند. چیزی که ما برای دولت‌ها ریل می‌دانیم همین قوانین برنامه است. برنامه‌ پنجم و ششم که ملاک عمل دولت آینده خواهد بود. بنابراین معنی ندارد دولتی بگوید من کارهایی انجام دادم که اگر خودم نباشم این‌ها عملی نخواهند شد. خیر، اگر چهارچوب‌های حقوقی و قانونی و به‌ویژه برنامه‌ها را رعایت کنند هر دولتی بر سر کار آید، امکان عملیاتی کردن و ادامه کارها را دارد.

بخش زیادی از شعارهای روحانی در مسائل اقتصادی، بین‌المللی و خارجی محقق نشد

آقای روحانی چقدر به شعارهایی که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم دادند عمل کردند؟

پورمختار: بخش زیادی از شعارهای دولت آقای روحانی هم در مسائل اقتصادی و هم مسائل بین‌المللی و خارجی محقق نشد. همین گسترش ارتباطات و اثرگذاری در دنیا و استفاده از ظرفیت سفارت‌خانه‌ها در بیرون و در داخل یکی از آنهاست. یکی دیگر هم حل مسئله‌ بانک‌ها؛ البانک و ما ادراک ماالبانک را ما دوبار شنیدیم یک بار در ابتدای کار دولت و یکی هم همین در پایان کار. به اینها البته بحث تحریم‌ها و موضوعات این‌چنینی را هم اضافه کنید چرا که هم‌چنان رفع تحریم ها در کما است و به‌راستی گشایشی از این حوزه نمی‌بینیم. جدای از این‌ها براین باورم که دنیا اشتیاق فراوانی برای برای ارتباط اقتصادی با ایران دارد. چرا راه باز نمی‌شود و این رخداد روی نمی‌دهد را باید از دولت آقای روحانی پرسید هرچند که پاسخ قانع کننده‌ای هم در این زمینه نداشته باشند.

رفع تحریم‌ها نیاز به شجاعت دارد

دلیل این عدم گشایش‌ها چیست؟

پورمختار: از دیدگاه بنده کم‌کاری دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی عمومی و اقتصادی دلیل این امر است. هنگامی‌که کارشناسان معتقدند بازارهای قابل اعتنا و قابل توجهی در خارج از کشور برای ایران وجود دارد و در مقابل هم خارجی‌ها در ایران فرصت های سرمایه گذاری مناسبی دارند می توان به این نتیجه رسید که با یک اقدام عاقلانه، منطقی و حساب شده می توان تحریم ها را به یک حرف تبدیل کرد. البته برای پیگیری اینچنین مسائلی استفاده از نیروهای کارامد انقلابی و باورمند قطعا ضروری است. باید تلاش ویژه ای صورت پذیرد تا گشایش اقتصادی حاصل شود. هرچند که بنده با  روش و شیوه دولت کنونی بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.

حتی نمایندگان هم با روحانی دیدار نداشتند

دولت روحانی تاچه اندازه مردمی بود؟

پورمختار: ارتباط آقای روحانی با مردم که حداقل و بسیار کم بود. ما نمایندگان انتظار این را داشتیم که مجامع نمایندگان در طول چهارسال یک جلسه با آقای روحانی داشته باشیم که نشد. ما در طول این چهارسال تنها توانستیم یک جلسه با معاون اول وی داشته باشیم.

ارتباط با مردم برای این دولت معنا ندارد

سرشان شلوغ بود یا خودشان تمایل نداشتند؟

پورمختار: خیر اصلا علاقه‌ای به حضور در اجتماع و بین مردم را  ندارند. ارتباط با مردم برای این دولت مفهوم و معنا ندارد.

نظر شما