شناسهٔ خبر: 135913 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مصائب بهسازی خط ۵ مترو/ دولت به فکر مسافران سرگردان باشد

مترو43 با آغاز بهسازی ۹۰ کیلومتر از خط ۵ متروی تهران و تعطیلی این خط در روزهای جمعه و کاهش زمان مسافرگیری مشکلاتی برای مسافران هر روزه این خط ایجاد شده است.

به گزارش «نماینده»، خط ۵ متروی تهران (ایستگاه صادقیه – گلشهر) یکی ازپرمسافرترین، خطوط مترو تهران است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تعداد مسافران مترو در این خط سالانه ۷۲ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۴ سفر انجام می‌شود.

در ماه فروردین تعداد سفرهای خط ۵ به ۴ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۱۹۸ سفر است که این میزان در ماه‌های دیگر سال به بیش از ۶ میلیون سفر در ماه می‌رسد.

پیش از آغاز سال جدید پس از ۱۹ سال از زمان بهره‌برداری خط ۵ مترو (۱۳۷۷) پروژه بهسازی ۹۰ کیلومتر از این خط را آغاز شد. در ابتدا تنها روزهای جمعه این خط تعطیل بود و در ادامه زمان فعالیت آن تا ساعت ۲۱ کاهش یافت.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این رابطه توضیح می‌دهد: تعطیلی و کاهش زمان خدمات‌رسانی این خط به دلیل بهسازی خط ۵ به طول ۹۰ کیلیومتر در دو مسیر رفت و برگشت است با توجه به اینکه این خط زیر زمینی نیست نیاز به بهسازی برای آن مبرم بوده است.

وی ادامه می‌دهد: این گونه تدبیر شده که عملیات بهسازی در جمعه‌ها صورت بگیرد و همچنین از پیمانکار خواسته شده این مهم در جمعه‌هایی که مسابقه فوتبال برگزار می‌شود صورت نگیرد. از سوی دیگر تأکید شده این عملیات باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد هر چند که بازه زمانی تعریف شده برای آن تا سال ۹۷ بوده اما به دلیل استفاده انبوه شهروندان از این خط باید عملیات بهسازی تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

کاهش زمان مسافرگیری این خط مشکلاتی برای مسافران هر روز خط تهران – کرج ایجاد کرده است که از جمله آن به افزایش غیرقانونی کرایه‌های تاکسی در زمان تعطیلی مترو اشاره کرد که از مهم‌ترین مشکلات مسافران کرجی مترو است.

یکی از مسافران دائمی خط ۵ مترو به مهر می‌گوید: بیشتر مسافران این خط کارمند یا کارگرانی هستند که برای کار به تهران می‌آیند و درصورتی که مترو نباشد خانه‌نشین می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: مگر مزد یک کارگر روز مزد چقدر است که برای تردد در روز جمعه ۱۲ هزار تومان بپردازد در این صورت خانه نشینی بهتر از کار در روز تعطیل است و چاره‌ای نیز برای تعطیلی مترو در روز جمعه اندیشیده نشده است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درخصوص بهسازی خط ۵ متروی تهران به مهر می‌گوید: بازسازی و تعمیر خط ۵ مترو نباید در ساعات پیک مصرف مردم انجام شود.

اما این عضو شورای شهر تهران نیز بر لزوم بهسازی خط ۵ مترو تأکید دارد و می‌گوید: با توجه به برخی مشکلاتی که در این خط مترو وجود داشت، موضوع بهسازی خط در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود اگر حادثه‌ای برای خط به وجود آمده باید این حق را به شهرداری داد. چنانچه ظرفیت و فضای این خط اجازه می‌داد که در کنار آن خطی را جایگزین استفاده کنند باید این کار انجام می‌شد اما مشکلی که وجود دارد این خط فقط یکی است و جایگزین ندارد لذا چاره‌ای برای بازسازی آن و توقف مسافرگیری وجود ندارد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: اگر بازسازی و تعمیر خط ۵ مترو در زمان دیگری باید صورت می‌گرفت، این موضوع نباید در ساعات پیک مصرف مردم انجام شود.

قناعتی دربارهٔ تمهیدات جایگزین برای توقف پذیرش مسافرگیری خط ۵ در روزهای جمعه با بیان اینکه دولت باید چاره‌ای بیاندیشد، توضیح می‌دهد: اتوبوس‌های تهران پاسخگوی مردم خود تهران نیست، ضمن اینکه این مسئله موضوعی بین‌راهی است و به دولت مربوط می‌شود و دولت باید نسبت به آن ورود کند. در واقع مردم کرج از متروی تهران استفاده می‌کنند و دولت و شهرداری کرج باید این هزینه را پرداخت کنند در حالی که این هزینه از عوارض مردم دریافت شود، صحیح نیست.

نظر شما