شناسهٔ خبر: 135906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتخابات فرانسه، رفراندومی برای اتحادیه اروپا

فرانسه استاد دانشکده مطالعات جهان معتقد است که با قوت گیری حضور لوپن در کاخ الیزه، همه میانه‌ها و معتدل‌های فرانسوی و حتی در اروپا دور هم جمع خواهند شد و جناح راست و چپ یکی می‌شوند تا خانم لوپن رای نیاورد.

به گزارش «نماینده» حجت الله ایوبی استاد دانشگاه مطالعات جهان و کارشناس مسائل فرانسه، در خصوص انتخابات فرانسه و راه یافتن خانم ماری لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم گفت: این انتخابات به نظر همه کسانیکه مسائل فرانسه را دنبال می‌کنند یک اتفاق کم نظیر و تاریخی است. یک شباهتی با سال ۲۰۰۲ دارد که شیراک با پدر لوپن به دور دوم رفته بود، اما تفاوت اصلی این است که از احزاب سیستم و سنتی چپ و راست که از سال ۱۹۵۸ که دوگل جمهوری پنجم را پایه گذاری کرد تا به امروز همیشه یکی از آنها حضور داشته‌اند اما این بار هیچکدام در دور دوم نیستند.

امروز جامعه فرانسه از جریانات چپ و راست نا امید شده اما دوباره به آن باز خواهد گشت

وی افزود: این نشان می‌دهد که شکاف چپ و راست که فرانسوی‌ها مبدع آن هستند، کمرنگ شده اگرچه از بین نمی‌رود چراکه ذهن فرانسوی‌ها دو قسمتی است چپ و راست، اما الان این فضای نا امیدی از چپ و راست وجود دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اتفاق مهم دیگر این است که آمدن خانم ماری لوپن که همه احتمال می‌دادند بالا بیاید و نظر سنجی‌ها این را نشان می‌داد، موضوع را تبدیل به یک رفراندوم کرده تا در آن میزان علائق مردم به مسائلی مهمتر از مسائل داخلی بویژه اتحادیه اروپا مشخص شود. همچنین یک نگرانی هم در بین طرفداران اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

کارشناس مسائل فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا نماینده حزب اولاند که حزب حاکم بود تنها حدود ۶ درصد آرا را در این دوره کسب کرده است، اظهار داشت: اولاند از جمله روسای جمهوری است که در عدم محبوبیت رکورد سارکوزی را هم زد. وی می‌دانست که هیچ شانسی ندارد و شجاعت هم به خرج داد و کاندیدا نشد. آرای حزب سوسالیست و آقای هامون به سمت ملانشون و احزاب دیگر دست چپی رفت.

وی افزود: هامون نتوانست سوسیالیستها را جذب کند و آنها در وضعیت بدی بودند و می‌دانستند که حزب سوسیالیست نمی‌تواند به دلیل ناکامی اولاند پیروز شود و به همین دلیل به سمت ملانشون آمدند. اما این به معنی آن نیست که فرانسوی‌ها کمونیست شده‌اند زیرا ملانشون شخصیتی دارد که فرا کمونیسم است.

نا امنی جهانی و مسائل اتحادیه اروپا بر آرای مردم تاثیر گذاشت

استاد دانشگاه مطالهات جهان در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از این انتخابات به عنوان انقلاب یا زلزله سیاسی یاد کردند. این انتخابات چه تغییراتی در سیاست داخلی و خارحی فرانسه ایجاد می‌کند؟ گفت: واقعاً در این حد نمی‌بینم. در سال ۲۰۰۷ هم وقتی حزب میانه و دست راستی حدود ۱۸ درصد آرا را کسب کرد، بسیاری گفتند که چپ و راست تمام شده، ولی بلافاصله در انتخابات بعدی که انتخاب شهرداری‌ها بود، فرانسوی‌ها نشان دادند که همان چپ و راست سنتی را دنبال می‌کنند.

ایوبی ادامه داد: در این انتخابات یکسری مسائل جهانی اتفاق افتاده، نا امنی جهانی که زندگی رومزه فرانسوی‌ها را تحت تاثیر قرار داده، جریان داعش و افراطی‌ها، موج بیکاری، نا امیدی از اتحادیه اروپا و پول واحد یورو که بسیاری فکر می‌کردند یک اتفاق بزرگ در زندگی‌شان رقم خواهد زد، ولی امروز می‌بینند که هیچ اتفاقی نیفتاد و وضع هم بدتر شد؛ مسائلی است که این انتخابات را رقم زد.

شکاف سیاسی در کل اروپا قابل مشاهده است

وی افزود: الان شکل شکاف سیاسی نه تنها در فرانسه بلکه در بین کشورهای دیگر اروپا بین رادیکالیسم و جریانهای میانه است. همه میانه‌ها و معتدل‌های فرانسوی دور هم جمع خواهند شد و جناح راست و چپ یکی می‌شوند و خانم لوپن هم به احتمال بسیار زیاد رای نمی‌آورد و همه چیز به حالت اول باز می‌گردد.

استاد دانشکده مطالعات جهان یادآور شد: در اروپا سنت خوبی که وجود دارد و ما از آن بی بهره‌ایم این است که همه مسئولیت را می‌پذیرند و دلایل شکست را پیدا کرده و شروع به بازسازی حزب خود می‌کنند و فکر می‌کنم برای ۵ سال بعد این احزاب بازسازی شوند.

انتخابات فرانسه رفراندوم اروپا است/ پیروزی لوپن پایان اتحادیه اروپا

ایوبی در پاسخ به این سوال که این انتخابات چه پیامدهایی برای اروپا خواهد داشت، اظهار داشت: این یک رفراندوم برای اتحادیه اروپاست. تمام طرفداران اتحادیه اروپا از همان لحظه اعلام رای وارد میدان شدند و رهبران اتحادیه اروپا شروع کردند به حمایت از ماکرون تا جلوی خانم لوپن را بگیرند. اگر به هر دلیلی لوپن پیروز شود، پایان اتحادیه اروپاست و اتحادیه که روی دو بال فرانسه و آلمان می‌چرخد اگر یک بال خود را از دست بدهد سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: خطر دیگر، فراگیر شدن این موج است. یعنی اگر جناح راست پیروز شود همه گیر خواهد شد. جریانهای سیاسی فرانسه لیدر اروپا هستند و جناح راست فرانسه مدعی رهبری کل جریان راست اروپاست و برنامه‌های مشترکی هم در این خصوص دارند. با پیروزی لوپن جریان راست افراطی در کل اروپا فراگیر خواهد شد.

سیاست فرانسه با لوپن به کلی دگرگون می‌شود

استاد دانشکده مطالعات جهان در این باره که با آمدن لوپن یا ماکرون، سیاستهای فرانسه در قبال آمریکا، روسیه و خاورمیانه چه تحولاتی را شاهد خواهد بود، گفت: سیاست خارجی فرانسه با لوپن به کلی دگرگون خواهد شد و اتفاقاً بر خلاف لوپن هراسی که ایجاد شده چندان به ضرر کشورهای جهان سوم، عربی و حتی اسلامی هم نیست. خانم لوپن با اقدامات یکجانبه و قلدری آمریکا مخالف است، معتقد به اتحادیه و ناتو نیست و گلیست‌تر از گلیست‌های امروز است و نگاهش به ژنرال دوگل سال ۱۹۵۸ بسیار نزدیکتر است.

ایوبی یادآور شد: لوپن معتقد است که فرانسوی‌ها باید امنیت خود را خودشان تامین کنند، نباید پیرو آمریکا باشند، نباید در اتحادیه اروپا باشند، درباره بشار اسد گفته دلیلی برای جابجایی نیست، با داعش و تروریسم مخالف است، معتقد به رابطه بهتر با جهان عرب و جهان اسلام است و با روسیه هم روابط خوبی دارد و متهم است که در انتخابات مورد حمایت روسیه بوده است. بنابر این با حضور لوپن در فرانسه، فضای بین‌المللی بسیار متفاوت خواهد بود. اما ماکرون در چارچوب سیاست‌های جهانی حرکت می‌کند.

ایران با هیچیک از دو کاندیدا مشکلی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از دو نامزد برای ایران بهتر است، اظهار داشت: ما دنبال این هستیم که افراد هر چه معقولتر و غیر افراطی‌تر در جهان حضور داشته باشند. برای مسلمانان داخل فرانسه در صورت حضور لوپن وضعیت سخت خواهد شد، ولی در سیاست خارجی مشکلی با هیچیک از کاندیداها نخواهیم داشت.

استاد دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه ماکرون اقتصاد را می‌فهمد، وزیر اقتصاد بوده، جوان و پر انرژی است و ایدئولوژیک نیست، خاطرنشان کرد: جریان چپ در فرانسه به صورت ایدئولوژیک با ما مشکل دارد و مسائل حقوق بشری را همین جریان چپ دنبال می‌کند و تحت تاثیر لابی یهود است، اما ماکرون این مشکلات را ندارد. سیاستهای خارجی اعلامی وی نیز تاکنون در برخی موارد با ما نمی‌خواند اما همه می‌دانند که سیاستهای اعلامی با سیاستهای اعمالی زمین تا آسمان فرق دارد که نمونه بارز آن هم ترامپ است.

نظر شما