شناسهٔ خبر: 135900 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جزئیات برنامه‌های تکریم معلمان/۴۰ نفر از معلمان به دیدار مسئولان نظام می‌روند

معلمان دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با تشریح برنامه‌های تکریم و بزگرداشت معلمان‌ گفت: ۴۰ نفر به نمایندگی از معلمان سراسر کشور به دیدار مسئولان نظام می‌روند.

به گزارش «نماینده» کریمی، در خصوص بزرگداشت مقام معلم در سال تحصیلی ۹۶ ــ ۹۵ اظهار کرد: از سال گذشته برنامه تکریم معلم، ارتقای جایگاه و منزلت معلم و فرهنگسازی در این رابطه مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: در گذشته رویکرد، انتخاب معلمان برگزیده بود اما هم اکنون در جهت فرهنگ سازی و اعتلای فرهنگی عمومی برای تکریم مقام معلم، به کارگیری تمامی ذی نفعان در تجلیل معلم و استفاده از نهادهای غیردولتی در این رابطه مطرح شده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم گفت: جلسات این ستاد در استانهای مختلف برگزار شده است و براین اساس سیاست‌ها در قالب ۱۸ اصل به عنوان دستورالعمل بزرگداشت مقام معلم به سراسر کشور ابلاغ شده است.

کریمی ادامه داد: به استانها اجازه داده‌ایم براساس اقتضائات خود برای بزرگداشت مقام معلم برنامه‌ریزی کنند واصل محوری در این رابطه تفویض اختیار است. همچنین ترویج برنامه‌های مدرسه‌ای، محلی و منطقه‌ای با توجه به اثرگذاری بیشتر آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: جلب مشارکت نهادهای دولتی، مردمی، محلی و استانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی آنها و جلب مشارکت و حضور حداکثری اولیا با محوریت انجمن اولیا و مربیان به منظور تکریم مقام معلم مدنظر است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با اشاره به اینکه به ادارات آموزش و پرورش استانها تأکید کرده ایم که از ورود به مراحل اجرایی خودداری و صرفاً نقش سیاستگذاری و راهبری را برعهده داشته باشند، افزود: تنوع بخشی و ایجاد انسجام در برنامه‌ها و استفاده از هفته معلم به عنوان نمادی برای بزرگداشت مقام معلم در جامعه با تأکید بر نقش الگویی شهید مطهری محور کار است همچنین تلاش می‌کنیم تا اهمیت علم آموزی در جامعه و جایگاه کلیدی معلم در این رابطه را تبیین کنیم.

کریمی مطرح کرد: در تلاش هستیم تا در جامعه تبیین کنیم که ارتقای منزلت معلم و تکریم او در تربیت‌پذیری دانش‌آموزان نقش مهمی دارد و در این رابطه از ظرفیت انجام اولیا و مربیان مدارس در تکریم مقام معلم استفاده خواهیم کرد. از سوی دیگر توجه دادن معلمان به حراست از شأن و مقامشان در جامعه و ضرورت ارتقای شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای آنها با یادآوری نقش مرجعیتشان مورد توجه قرار دارد.

وی اظهار کرد: ایجاد هماهنگی و همسویی میان برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش برگزار می‌شود و شناسایی توانمندی‌های معلمان در جامعه با معرفی آنها در قالب برگزاری جشنواره‌ها، تجلیل از عامه معلمان و کارکنان نظام تعلیم و تربیت و توجه به جلوه‌های ویژه معلمی و معرفی آن به جامعه، توجه به بازنشستگان و پیشکسوتان فرهنگی و تکریم و تجلیل آنها و پرهیز از رویکرد مادی به موضوع تکریم معلمان و توجه بیشتر به جنبه‌های معنوی در برنامه های امسال مدنظر است چرا که اعتقاد داریم در تکریم معلم باید در مسیری حرکت کنیم که فرهنگ جامعه ارتقا یافته و نگاه آنها به معلمان به عنوان مرجع باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم گفت: امسال تعدادی از معلمان به عنوان نمایندگان معلمان استانهای مختلف با مسئولان نظام دیدار خواهند داشت و از هر استان یک نفر به عنوان نماینده و در مجموع ۳۲ نفر، سه نفر از مدارس غیردولتی، سه نفر از مدارس استثنایی و دو نفر از دانشگاه فرهنگیان و  دو نفر از دانشگاه شهید رجایی که در مجموع ۴۰ نفر می‌شوند به دیدار مسئولان نظام می‌روند.

کریمی در پاسخ به این پرسش که معیار استان‌های مختلف برای انتخاب این معلمان چه بود، عنوان کرد: این افراد دارای شایستگی‌های بارز معلمی در انجام وظایف مهم تعلیم و تربیت دانش آموزان و دارای روحیه ایثار، فداکاری، مرجعیت، محبوبیت و مقبولیت در میان جامعه، فرهنگیان، اولیا و دانش آموزان هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقدیر و تکریم معلمان به استان‌ها تفویض اختیار شده و به سمت مدارس سوق یافته است.

نظر شما