شناسهٔ خبر: 135871 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شورای شهر، جای جنگ سیاسی نیست

امین زاده دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: شورای شهر جای جدال و جنگ سیاسی نیست.

به گزارش «نماینده»، الهام امین زاده در جمع مدیران، چهره‌ها و احزاب استان همدان گفت: در استان لرستان گفته شد حق امنیت مردم بالاست و در خراسان رضوی دسترسی آزاد به وکلا مطلوب است و در استان یزد مجازات جایگزین حبس عالی بود و حالا می‌خواهیم استان همدان را هم بعنوان استان نمونه در یک حوزه رعایت حقوق شهروندی معرفی کنیم و باید نخبگان این استان اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه همه شهروندان باید حقوقشان رعایت شود گفت: شب عید  به خانه یک خانواده زندانی رفتیم که همسر ۱۵ سال زندان بود و حمایت خاصی نمی‌شد که باید به آن توجه کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی افزود: در دولت‌های مختلف برخی فقط حقوق اقتصادی یا سیاسی را دنبال می‌کنند و برخی کشورهای پیشرفته تمام حقوق را دنبال می‌کنند اما در ایران از حقوق اجتماعی غافل شدیم. هر چند فرایند انتخابات سیاسی است اما نباید در شورای شهر جنگ سیاسی راه بیاندازیم. می‌خواهیم بگوییم که انسانهایی که به درد مردم می‌خورد چگونه وارد شورای شهر شوند حتی اگر افراد معروف نباشند.

امین زاده اظهار کرد: از مرداد ۱۳۹۲ سند حقوق شهروندی به من سپرده شد و کار سنگینی بود تا اینکه برای نخستین بار با مشورت حقوقدانان و رئیس جمهور تدوین و توزیع شد. این سند نگاه تبلیغاتی ندارد و پس از ۱۰ سال فرصت فرهنگسازی دارد. چون باید نگرش مردم را تغییر داد. باید مردم یاد بگیرند که پرسشگری کنند اما آنچه که توان کشور باشد چون نمی‌توانیم قول دهیم همه مردم صاحب خانه شوند.

وی افزود: چرا باید یک شهروند دستبوسی ادارات و مدیران را کنند. چرا باید شهروند خم شود تا از باجه درخواست خود را ارائه کند؟ این کارها را مدیران انجام ندهند. چرا شهروند اطلاعات لازم را ندارد و باید برای گرفتن آن از ادارات سراغ پرداخت پول یا رانت می‌رود.

الهام امین زاده گفت: ما از سمن‌ها نباید بهراسیم آنها می‌خواهند دیده شوند. استانداری‌ها در شورای اداری با حضور سمن‌ها تشکیل شود مؤثر است.

نظر شما