شناسهٔ خبر: 135858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش اختیارات پنتاگون برای تصمیم گیری درباره تعداد نیروهای نظامی در عراق و سوریه

ترامپ43 کاخ سفید قصد دارد انعطاف پذیری بیشتری را به پنتاگون بدهد تا بتواند درباره تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در خاک سوریه و عراق تصمیم گیری کند.

به گزارش «نماینده» به نقل از آسوشیتدپرس، اقدام کاخ سفید در دادن انعطاف پذیری بیشتر به وزارت دفاع آمریکا در تصمیم گیری درباره تعداد نیروهای نظامی این کشور در عراق و سوریه نشانه دیگری است که دولت ترامپ قصد دارد قدرت و اختیارات بیشتری را به فرماندهان نظامی بدهد.

این تصمیم به جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا قدرت و اختیار بیشتری خواهد داد تا نظامیان بیشتری را به سوریه اعزام کند تا به نیروهای نظامی مورد حمایت آمریکا در خاک سوریه کمک کنند. نیروهای مورد حمایت آمریکا در حال پیشروی به سوی شهر رقه مرکز اصلی تروریست های داعش هستند.

این تصمیم کاخ سفید همچنین به ماتیس این قدرت را خواهد داد تا تعداد نیروهای آمریکایی در عراق را تعدیل کند، آن هم در شرایطی که مقابله با تروریسم در این کشور همچنان ادامه دارد و تروریست های داعش از موصل بیرون رانده شده و کار بازسازی این شهر آغاز شده است.

هرگونه اقدام ارتش آمریکا برای جابجایی نیروها در عراق و سوریه طی ماه های آینده با مجوز کاخ سفید انجام شده است. دانا وایت سخنگوی ارشد پنتاگون روز چهارشنبه تاکید کرد: ماتیس هنوز هیچ تغییری در سطح نیروهای فعلی در عراق و سوریه نداده است.

در دوره ریاست جمهوری اوباما، فرماندهان نظامی درباره اتخاذ تصمیمات کوچک مدیریتی نیز با محدودیت های زیادی روبرو بودند و مجبور می شدند تا برای تصمیم گیری های تاکتیکی عادی نظامی هم از کاخ سفید کسب تکلیف کنند. در مناطق جنگی نیز تغییر آرایش نظامی سربازان تنها با مجوز کاخ سفید امکان پذیر بوده است. فرماندهان ارتش آمریکا استدلال می کنند که باید قادر باشند درباره نحوه استقرار نیروهای نظامی بر اساس قابلیت های نظامی در هر زمان مشخصی، تصمیم گیری کنند.

قدرت و اختیارات جدید موجب شفافیت بیشتر درباره تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه خواهد شد. طی سال های اخیر برآوردهای مختلف و ضد و نقیضی درباره تعداد واقعی نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه مطرح شده است.

در دوره اوباما تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه در سطح ۵۰۳ نظامی محدود شده بود و این رقم برای نظامیان آمریکایی مستقر در عراق به ۵۲۶۲ نفر رسیده بود.

نظر شما