شناسهٔ خبر: 135850 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

آیا دیدار تولیت آستان قدس با رئیس‌جمهور تاتارستان امر غیر عادی است؟ + تصاویر

مرحوم واعظ طبسی با توجه به جایگاه بین‌المللی آستان قدس رضوی، دیدارهای تولیت با نمایندگان و شخصیت‌های جهانی و غیر ایرانی، امری بدیهی و معمول قلمداد می‌شود.

به گزارش «نماینده»، در حدود هفت روز قبل، رئیس‌جمهور تاتارستان در رأس هیئتی عالی‌رتبه با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار و از قبیل آن، موضوعی جدید نبوده و در مناسبات آستان قدس رضوی در حوزه بین‌الملل مسبوق به سابقه است.

بر اساس همین دیدار، بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب و اصلاح‌طلب، هدف از این دیدار را، دخالت روسیه در امور ایران معرفی کرده و شروع به تخریب تولیت آستان قدس رضوی کردند، حال انکه این فرد رئیس‌جمهور کشور مسلمان تاتارستان بوده و این دیداری امری معمولی و عادی تلقی می‌شود؛ لذا برای روشن شدن مسئله، ذکر نکاتی حائز اهمیت است.

- آستان قدس رضوی بر اساس اعتماد و اعتقاد میلیون‌ها زائر ارادتمند به ساحت اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی کشور و حتی منطقه شناخته می‌شود. گستردگی این موقوفات امروزه حتی از سرحدات ایران اسلامی نیز فراتر رفته است.

- اهمیت ارتباط با حوزه بین‌الملل مخصوصاً جهان اسلام از سال‌ها قبل در ساختار اداری آستان قدس رضوی موجب تشکیل مدیریت امور زائران غیر ایرانی شده بود که امروزه با گسترده‌تر شدن این ارتباطات، این مدیریت در حال تبدیل‌شدن به معاونت است.

- شاید بسیاری ندانند اما دانشگاه علوم اسلامی رضوی وابسته به آستان قدس رضوی سالانه پذیرای صدها دانشجو از سراسر جهان اسلام است. همچنین پردیس بین‌الملل دانشگاه امام رضا (علیه‌السلام) نیز دانشجویانی از سراسر دنیا پذیرش می‌نماید.

- همان‌طور که می‌دانید ایران اسلامی با کشورهای افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان از طریق مرزهای خاکی و با کشورهای عمان، قطر، کویت، امارات و بحرین از راه دریا همسایه هستیم. نکته حائز اهمیت در این خصوص وجود مسلمانان بی‌شمار در این کشورها است که سالانه بخش اعظمی از زائران غیر ایرانی از میان این همسایگان است.

- همان‌طور که همگان استحضار دارند، بسیاری از همسایگان ما پیش‌ازاین جزوی از خاک شوروی بوده‌اند و در حال حاضر نیز بسیاری از آن‌ها تحت نفوذ روسیه فعلی هستند، پس آمدن رئیس‌جمهور تاتارستان و ملاقات با تولیت آستان قدس رضوی به‌عنوان قلب مسلمانان ایران که سالانه شهروندان غیر ایرانی چه برای کارهای تجاری و چه امر زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کنند، چندان غیرطبیعی نیست.

- حال و با این توضیحات اجمالی در خصوص جایگاه آستان قدس رضوی در کشور و در میان کشورهای اسلامی، دیدارهای تولیت فقید این آستان حضرت آیت‌الله واعظ طبسی با سران کشورهای اسلامی و شخصیت‌های جهان اسلام ازجمله دیدار با مرحوم حافظ اسد رئیس‌جمهور فقید سوریه، دیدار با سمیر قنطار از اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین، دیدار با رئیس‌جمهور اسبق پاکستان و غیره و همچنین در دوره جدید و دیدارهای گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی باشخصیت‌هایی همچون عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و نوری مالکی نخست‌وزیر سابق عراق و رهبر کنونی حزب اسلامی دعوه این کشور و رئیس‌جمهور تاتارستان و امثالهم امری بدیهی بوده و هست.

نظر شما