شناسهٔ خبر: 135794 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نقش ضعیف وزارت خارجه، در دیپلماسی اقتصادی

ادیانی علی‌رغم اینکه اقتصاد ایران به دیپلماسی قویِ اقتصادی در کشور نیاز دارد، متأسفانه وزارت امور خارجه در این خصوص قوی ظاهر نشده است.

هفته نامه «نماینده»؛ سیدعلی ادیانی*/ موضوع اقتصاد مقاومتی همانطور که سال‌ها مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و امسال نیز معظم‌له به آن اشاره فرمودند، یک بستۀ جامع و راهبردی است. «اشتغال» یکی از الزامات و مؤلفه‌های مورد نیاز برای اجرا و عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی در تمامی حوزه‌هاست.

«اشتغال» وقتی مفهوم و موضوعیت پیدا می‌کند که چرخ تولید بچرخد و برای اینکه شاهد رونق در تولید داخلی باشیم، در وهلۀ نخست به «مؤلفه‌های نرم‌افزاری» در کار یعنی «قوانین سهل و روان» نیاز داریم. منظور از قوانین سهل و روان، آن دسته مقرراتی هستند که دست‌وپاگیر نباشند و بتوانند زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌داران ایرانی مقیم خارج از کشور و نیز شرکت‌های خارجی علاقمند به سرمایه‌گذاری را در چارچوب منافع خودشان، توأم با حفظ منافع ملی ایران، فراهم کنند.

باید اذعان کنم به اینکه بعضاً در کشورمان قوانین دست‌وپاگیر وجود دارد. پروسه و فرآیند جذب سرمایه‌گذاری و همچنین نقطۀ صفر تا صد اجرایی شدن سرمایه‌گذاری طولانی است. این بازۀ زمانی در کشور باید کوتاه شود. در برخی کشورها میانگین زمانی که صرف سرمایه‌گذاری می‌شود، ۳۰ روز است، حتی در بعضی کشورها کمتر از این میزان است. متأسفانه در کشور ما گاهی این اقدامات به بیش از ۲ سال هم به طول می‌انجامد. این مسئله بزرگترین مانع برای جذب سرمایه‌گذاری و تولید تلقی می‌شود.

قطعاً مجلس شورای اسلامی در این بخش باید نقش خود را ایفا نموده و کارآفرین باشد. البته لازم به ذکر است که قوانین بسیار خوبی نیز در همین زمینه در جهت تقویت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تقویت و رونق تولید داریم؛ از جمله قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و سایر قوانین این حوزه قوانین کارآمد و مؤثری تلقی می‌شود که الحمدلله در حال حاضر در اختیار مسئولین کشور برای اجرا قرار دارد.

برخی «مؤلفه‌های سخت‌افزاری» نیز جهت تأمین این منابع مالی مورد نیاز است. برای اینکه کشور در چرخۀ تولید قرار بگیرد و به یک کارگاه بزرگ سازندگی مبدل شود، نیاز به منابع مالی فراوانی داریم. منابع مالی داخلی که در بودجه‌های سنواتی بسته می‌شود یا بعضاً در اختیار اقتصاد کلان ملی و شرکت‌های غیردولتی و خصوصی قرار می‌گیرد، در مجموع کفاف لازم برای رونق پرچرب چرخۀ تولید در درون کشور را ندارد.

ما قطعاً به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در چارچوب قوانین موضوعه کشور و منافع ملی نیاز داریم؛ علی‌رغم اینکه اقتصاد ایران به دیپلماسی قویِ اقتصادی در کشور نیاز دارد، متأسفانه وزارت امور خارجه در این خصوص قوی ظاهر نشده است. ممکن است این وزارتخانه در حوزۀ دیپلماسی عمومی برای تحقق سیاست‌های خارجی تعریف‌شده، در بخشی از صفحات کارنامۀ خود موفق بوده است، اما باید بپذیریم که یکی از کارویژه‌های وزارت امور خارجۀ کشورمان، فعالیت سفارتخانه‌ها در کشورهای دیگر، برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و دیپلماسی اقتصادی است؛ قطعاً وزارت امور خارجه می‌تواند در این بخش مؤثر باشد.

از طرف دیگر باید اعتراف نماییم که ما در کشورمان نتوانستیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخل کشور نیز به آنچه مورد نظر دلسوزان نظام و علاقمندان به منافع ملی است از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل درون کشور استفاده کنیم. باید بپذیریم نه‌تنها همۀ ظرفیت‌های درون‌زای کشور در راستای اقتصاد مقاومتی بسیج نشده است، بلکه تنها کمتر از ۵۰ درصد این ظرفیت‌ها امروز مورد استفاده هستند.

اگر بتوانیم تمام ظرفیت‌های خود را بسیج نماییم و در کنار آن منابع مالی مورد نیاز را در چارچوب جذب سرمایه‌گذاران خارجی تهیه کنیم، می‌شود امیدوار بود در سال ۹۶ طبق فرمان حضرت آقا قدم‌های خوبی برای به‌کارگیری امکانات داخلی برداشته شود. بدون شک یکی از ظرفیت‌های ارزشمند موجود در کشور وجود نیروهای تحصیل‌کرده و با انگیزه‌ای است که بسیج این ظرفیت‌ها می‌تواند چرخ اقتصاد مقاومتی را تندتر بچرخاند.

*نمایندۀ مردم قائم‌شهر و نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس

نظر شما