شناسهٔ خبر: 135754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سیاست ترامپ در افغانستان تا ۳ هفته دیگر اعلام می‌شود

ترامپ سفیر سابق آمریکا در افغانستان اعلام کرد که پس از نهایی شدن مشاوره‌ها تا ۱۵ ماه می رویکرد جدید آمریکا در افغانستان مشخص می‌شود بنابراین طالبان نیز تروریسم یا نقش سیاسی در آینده این کشور را انتخاب کند.

به گزارش «نماینده»، «زلمی خلیلزاد» سفیر سابق آمریکا در افغانستان اعلام کرد که رویکرد دولت ترامپ قبل از نشست آتی سران ناتو در ایتالیا مشخص خواهد شد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی به بی. بی. سی پشتو گفت: «رایزنی‌ها ادامه دارد و ممکن است تا ۱۵ ماه می به نتیجه برسد، زیرا در نشست آتی ناتو در ایتالیا ترامپ نیز حضور می‌یابد، در نتیجه وی باید قبل از این نشست رویکرد و استراتژی افغانستان را مشخص کند».

خلیلزاد تاکید کرد آمریکا برای اتخاذ راهبردی تاثیرگذار و موفق باید ارزیابی‌های همه جانبه‌ای را انجام دهد زیرا او معتقد است که جنگ افغانستان به دلیل عوامل خارجی، داخلی، منطقه‌ای و اقتصادی زوایای پیچیده‌ای دارد.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق اظهارداشت دولت ترامپ درباره آماده سازی رویکرد جدید آمریکا در قبال افغانستان از وی نیز نظرخواهی می‌کند.

وی افزود: قرار نیست در رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال افغانستان تغییری در اهداف ایجاد شود، اما ممکن است استراتژی تغییر کند.

خلیلزاد مدعی شد که هدف آمریکا سرپا ایستادن دولت افغانستان است.

دیپلمات ارشد آمریکایی به پاکستان توصیه کرد اگر این کشور منافع مشروعی را در افغانستان دنبال می‌کند، باید درباره آن بحث شود تا راه حل مناسبی به دست آید.

وی خاطرنشان کرد روابط واشنگتن-اسلام‌آباد مانند دوره جرج بوش نیست و احتمال دارد که این روابط به سمت دوستی و یا دشمنی برود.

خلیلزاد هشدار داد  اگر اسلام‌آباد تغییری در موضع خود ایجاد نکند دوستی پاکستان و آمریکا به دشمنی تبدیل خواهد شد.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان تصریح کرد  طالبان نیز باید موضع خود را مشخص کند، آیا به عنوان یک گروه تروریستی باقی می‌مانند و یا در آینده افغانستان نقش سیاسی ایفا خواهند کرد؟

زلمی خلیلزاد پیش از این نیز در سخنرانی در کنگره آمریکا خواستار اعمال فشار بیشتر به پاکستان شده بود و عملکرد این کشور را مغایر با کشور متحد آمریکا اعلام کرده بود.

نظر شما