شناسهٔ خبر: 135732 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

قلع و قمع مخالفان اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران/لیست امید رقیبان را ردصلاحیت کرد

فراکسیون امید "اصلاح‌طلبانی که تاکنون اقدامات شورای نگهبان را زیر سوال می‌بردند، زمانی که خودشان به این نقطه رسیدند، نیروهای انقلابی را قلع و قمع کردند."

«نماینده»- افکار عمومی هنوز از شوک مهندسی برگزاری مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت غیر زنده و ضبطی که گفته می‌شود به پیشنهاد وزیر کشور دولت روحانی، تصویب شده بیرون نیامده که خبرها حکایت از مهندسی ویژه‌تر جریان حامی دولت در انتخابات شورای شهر تهران با حذف نامزدهای مطرح غیراصلاح‌طلب دارد. به گزارش «وطن امروز»، نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا، شامگاه جمعه به صورت پیامکی به کاندیداها اعلام شد.

در تهران اما علیرضا رحیمی، محمد قمی و محمدرضا نجفی نمایندگان اصلاح‌طلب که اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران هستند، در اقدامی عجیب و قابل تامل، برخی اعضای مطرح شورای شهر تهران همچون حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، الهه راستگو، علیرضا دبیر، حسین رضازاده و عباس جدیدی را ردصلاحیت کردند. شیوه معنادار حذف مخالفان از سوی هیات نظارت بر انتخابات، انتقاداتی را نسبت به عملکرد آنان برانگیخت.

منتقدان می‌گویند اصلاح‌طلبانی که تاکنون اقدامات شورای نگهبان را زیر سوال می‌بردند، زمانی که خودشان به این نقطه رسیدند، نیروهای انقلابی را قلع و قمع کردند. به اعتقاد آنان اگر اصلاح‌طلبان با این شیوه به جای شورای نگهبان قرار بود به صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری بپردازند، معلوم نبود غیر از جریان وابسته به خودشان، کاندیدایی شانس حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری را داشت یا خیر؟ این شیوه حذف رقیبان برای تصاحب شورای شهر تهران، انتقاد چهره‌های سیاسی و اعضای شورای شهر تهران را به همراه داشت و آنان تایید صلاحیت پرونده‌دارها و ردصلاحیت اصولگرایان شورا را «ردصلاحیت معنادار» و «تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان به جای مردم» دانستند و از مجلس خواستند به این موضوع ورود کند.

یکی از منتقدان به عملکرد هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران، پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران است. او درباره ردصلاحیت شدن برخی چهره‌های سرشناس اصولگرای شورا  توسط هیات نظارت بر انتخابات شوراها گفت: ظاهرا اصلاح‌طلب‌ها که احساس کردند شرایط جامعه علیه آنها می‌شود و یک رویگردانی اجتماعی را حس کردند، تصمیم گرفتند انتخابات را مهندسی کنند و قرار است خودشان بگویند چه کسی وارد شورا شود و چه کسی وارد نشود! وی ادامه داد: این آقایان همان‌هایی هستند که در تمام دوران اقدامات شورای نگهبان را بشدت زیر سوال می‌بردند و حالا امروز می‌بینیم زمانی که خودشان به این نقطه رسیده‌ و این مسؤولیت را قبول کرده‌اند به قلع و قمع  نیروهای انقلابی پرداخته‌اند.

همین موضوعات نشان می‌دهد آنها به دنبال مهندسی انتخابات هستند. سروری درباره اینکه آیا این موضوع به نوعی انتقام‌گیری تلقی می‌شود یا خیر، گفت: ظاهرا قرار است از کسانی که در عرصه‌های مختلف انقلاب را حمایت کردند، انتقام‌ بگیرند! ملاک ردصلاحیت  آنها کسانی هستند که با فتنه مقابله کردند و از طرفی هم ظاهرا تمام آنهایی که در فتنه نقش داشتند و حتی بعضی از آنها زندانی هم شدند تایید صلاحیت شوند! وی ادامه داد: از همین رو این ردصلاحیت‌ها اصولگرایان را به این نتیجه می‌رساند که حضور در انتخاباتی که مهندسی می‌شود و قرار است دیگران جای مردم تصمیم‌گیری کنند بسیار سخت خواهد بود و باید در این عرصه تلاش بیشتری انجام دهیم.

سروری درباره اینکه چهره‌های شاخص اصولگراها ردصلاحیت شده‌اند و آیا با این ردصلاحیت‌ها تغییراتی در لیست خدمت به وجود خواهد آمد یا خیر، گفت: نیروهای رای‌آور لیست خدمت را ردصلاحیت کردند و با این ردصلاحیت‌ها به تعبیری می‌خواهند کرسی‌های شورا را به دست بیاورند و روند شورای اول را در شورای پنجم کلید بزنند.
تأیید پرونده‌دارها و ردصلاحیت معنادار برخی اعضا
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز از دیگر منتقدان عملکرد هیات نظارت بر انتخابات بود. وی درباره ردصلاحیت چند تن از اعضای شورای چهارم برای انتخابات شورای شهر آینده اظهار داشت: قطعا و یقیناً باید قانون در تایید صلاحیت انتخابات سالم باشد نه تفکرات غیرقانونی که نشأت گرفته از جریان‌های سیاسی و... است.

وی افزود: انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که قانون و کمال انصاف و بی‌طرفی را رعایت کنند و اینکه عده‌ای در تفکرات سیاسی مغایر آنها باشند را حذف کنند اقدام درستی نیست و این یکطرفه بودن موجب می‌شود انتخابات جامعی را نداشته باشیم.

چمران افزود: ما انتظارمان این است که براساس قانون افراد تایید صلاحیت شوند و اینکه در مذاکرات حزبی و جناحی چه چیزهایی مطرح شده است، خبر ندارم.

رئیس شورای اسلامی شهر  تهران گفت: حفظ آبروی مجلس و اعتماد مردمی بسیار مهم است و نباید اقدامی صورت گیرد که این اعتماد و آبرو از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان هرچه سریع‌تر درباره ردصلاحیت‌شدگان تجدیدنظر کنند، گفت: حداقل معیارهای لازم را به خود افراد اعلام کنند که دلایل ردصلاحیت مشخص شود یا اینکه افرادی که رد شدند در صورتی که نیاز باشد مدارک لازم را هرچه سریع‌تر ارائه دهند.

چمران افزود: عده‌ای پرونده‌های باز دارند که تایید صلاحیت شدند و عده‌ای نیز پرونده‌ای ندارند ولی ردصلاحیت شدند که با این اقدام میزان مشارکت عمومی کاهش می‌یابد و مشکلات دیگری پیش خواهد آمد.
مجلس باید در رد صلاحیت‌ها ورود کند
مجتبی شاکری، عضو دیگر شورای شهر تهران با انتقاد از رویه هیات نظارت گفت:  نباید به گونه‌ای رفتار شود که تصور شود مهندسی آرا صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید برخورد جناحی و سیاسی با موضوع انتخابات صورت گیرد، گفت: باید به افرادی که ردصلاحیت شده‌اند اطلاع‌رسانی و دلیل این امر توضیح داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برخی افراد صاحب‌نام ردصلاحیت شدند، باید مخاطبان مطلع شوند که چرا این امر صورت گرفته و با اسناد به کدام قانون این افراد ردصلاحیت شدند. وی با بیان اینکه باید تابع قانون باشیم، گفت: ردصلاحیت‌ها هم باید مبنای حقوقی و قانونی داشته باشد و مستند بوده و ادله در این زمینه آورده شود.
مهلت ۴ روزه داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات شوراها برای شکایت
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات شوراها از روز یکشنبه به مدت ۴ روز برای شکایت فرصت دارند.

محمد محمودی‌شاه‌نشین در گفت‌وگو با تسنیم از آغاز مهلت داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات شوراها خبر داد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در هیات‌های نظارت استانی پایان یافته و نتایج نهایی به داوطلبان اعلام شده است.

وی گفت: هرکدام از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا که به هر دلیلی صلاحیت‌شان تایید نشده، می‌توانند مراتب اعتراض خود را از امروز یکشنبه سوم اردیبهشت به فرمانداری‌ها یا هیات‌های نظارت استانی اعلام کنند.

منبع: وطن امروز

نظر شما