شناسهٔ خبر: 135680 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نمایندگان مجلس انتقادشان از افتتاح پروژه های تکمیل نشده استانی توسط رئیس جمهور را با «نماینده» مطرح کردند:

افتتاح های نمایشی در دقیقه ۹۰

روحانی عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: «این افتتاح‌ها برای ما هزینه دارد. مثلاً جایی را که قبلاً افتتاح کردند، می‌گویند مقدماتی و غیررسمی بوده و این افتتاح رسمی است؛ این کار نوعی مسخره کردن و بازی گرفتن مردم است.

هفته نامه «نماینده» / رئیس‌جمهور کشورمان که در فاصلۀ روزهای آخر اسفند سال ۹۴ تا پایان دهۀ اول فروردین ۹۵ تنها به کیش سفر کرده و به بازدید و سخنرانی پرداخته بود، در ۳ روز آخر اسفند ۹۵ تا دهه اول فروردین امسال به استان‌های خراسان جنوبی، کردستان و گیلان سفر کرده و پروژه‌هایی را افتتاح نموده است. حجت‌الاسلام روحانی که سال گذشته هیچ طرح یا پروژۀ عمرانی را افتتاح نکرده بود، امسال فقط در همان ۳ استان و در روزهای قبل از ۱۳ فروردین، بیش از ۶۰ مورد پروژه که به گفتۀ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مهم و زیربنایی بشمار می‌رود را بهره‌برداری یا افتتاح نموده است.

وی در ادامۀ بهره‌برداری‌ها و افتتاح‌هایش، نیمۀ دوم فروردین‌ماه نیز به سمنان، مازندران، عسلویه، آذربایجان شرقی و فارس سفر کرد تا وانمود کند در دولت تدبیر و امید طرح‌های زیادی به ثمر نشسته است؛ اما آنچه پس از سفرهای امسال رئیس‌جمهور از زبان مردم، نمایندگانشان در مجلس و کارشناسان اقتصادی بیان شده است، اثبات‌کنندۀ چیزی غیر از کارآمدی دولتمردان است.

به‌عنوان‌مثال «نظر افضلی» نمایندۀ مردم نهبندان و سربیشه (استان خراسان جنوبی) در خصوص افتتاح کارخانه سیمان باقران که با حضور رئیس‌جمهور در شهرستان درمیان انجام شده است به «نماینده» گفت: «الان سیمان باقران افتتاح شده است، اما مشخص نیست سرمایه در گردشش پرداخت شده است یا نه و تا پرداخت نشود راه نمی‌افتد.»

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تصریح به اینکه «این موارد مصداق چند بار افتتاح است.» افزود: «برای خط گاز از سربیشه به نهبندان نیز افتتاح انجام شده است، اما نه کسی کار می‌کند، نه شروع شده است، ما در مسیر تردد با این سؤال مواجهیم که پس لودرها کجا هستند؟» افضلی با وجود اینکه معتقد است «این افتتاح‌ها بیشتر جنبۀ تبلیغاتی دارد.» خاطرنشان کرد: «البته اگر پیگیری کنند قول‌هایی که در جهت راه‌اندازی می‌دهند اجرا شود خوب است؛ اگر به نامه‌ها توجه کرده و به درخواست‌ها رسیدگی کنند و بتوانند پاسخ بدهند جای شکرش باقی است.»

گفتنی است همین افتتاح بی‌نتیجه کارخانه سیمان باقران در حالی توسط روحانی انجام شد که وی حاضر نشد سری به کارخانه تعطیل شدۀ قند قهستان بزند و از مشکلات آن خبری بگیرد! این کارخانه که سال ۱۳۳۶ افتتاح شده و مقدار زیادی از بار اشتغال‌زایی و نان‌آوری به سفره خانواده‌های درمیانی را بر دوش کشیده بود، شهریور سال ۹۳ به دلیل نبود سرمایه در گردش به‌طورکلی تعطیل شد و ۳۰۰ کارگر آن بیکار شدند، اما رئیس دولت تدبیر و امید حاضر نشد در بین سفر به این افتتاح تبلیغاتی توقف کوتاهی کرده و به کارخانه‌ای که در دولت خودش تعطیل شده بود سر بزند.

دیگر پروژه‌ای که امسال حسن روحانی افتتاح کرد، فرودگاه سمنان و جادۀ منتهی به آن بود. فرودگاهی که به استناد تصاویر منتشر شده و گفت‌وگوی نمایندۀ مردم سمنان با یک پایگاه اطلاع‌رسانی محلی، گویا با وجود تکمیل نشدن بخش‌هایی از آن توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده است. «احمد همتی» چند روز قبل از افتتاح فرودگاه در این زمینه گفته بود: «در حال حاضر تنها باند فرودگاه تکمیل شده و ترمینال و برج مراقب این فرودگاه به‌طور موقت راه‌اندازی شده است که باید در فازهای بعدی تکمیل گردد.» تصویر منتشر شده از جادۀ فرودگاه نیز نشان می‌دهد مسئولان دولتی برای رساندن پروژه به افتتاح نمایشی، اقدام به پر نمودن محلی که باید پل ساخته می‌شد با خاک کرده‌اند تا افتتاح شود و پس از خروج رئیس‌جمهور از استان، اکنون خاک‌ها را تخلیه نموده و ادامۀ ساخت‌وساز پل را از سرگرفته‌اند.

افتتاح پروژه قطار حومه‌ای تهران-گرمسار دیگر موضوعی است که واکنش نمایندگان مجلس را در پی داشته است. «سیدحسین نقوی‌حسینی» نمایندۀ مردم ورامین در این خصوص اظهار داشت: «در دولت گذشته و با تصویب پروژه متروی تهران-پیشوا، خدمات ریلی مسیر تهران به قرچک، ورامین و پیشوا آغاز شد و فعالیت‌های چشمگیری نیز صورت گرفت که با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر راه دولت کنونی در سخنرانی‌های خود عنوان کرد که همانند برخی کشورهای دیگر، شهرهای بزرگ کشورمان فقط باید قطار حومه‌ای داشته باشند و پروژه متروی تهران-ورامین نیز همچون مسکن مهر ابتدا تغییر نام داد و بعد فراموش شد!»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه «متأسفانه جمعیت حدود ۱ میلیون نفری شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا پس از ۴ سال با حیرت از رسانه ملی شاهد اعلام بهره‌برداری خط قطار حومه‌ای تهران-گرمسار توسط ریاست‌جمهوری در سمنان بودند!» خاطرنشان کرد: «سؤال مردم از دولت راست‌گویان اکنون این است که اولاً چرا روز روشن در رسانه ملی به مردم دروغ می‌گوید درحالی‌که سمنان حتی بین شهرهای گرمسار و تهران نیست، اعلام شد که پروژه افتتاح شده است! سؤال بعدی این است در حالتی که اکنون ریل‌گذاری و احداث پل‌ها و ایستگاه‌های بین گرمسار و تهران صورت نگرفته، این قطار حومه‌ای چگونه افتتاح شده است!؟»

افتتاح ۶ فاز پارس جنوبی و ۴ طرح پتروشیمی در این منطقه نیز دیگر دستاورد ادعایی دولت یازدهم است؛ افتتاح‌هایی که علیرغم بهره‌برداری انتخاباتی و تبلیغی شدید رسانه‌های حامی دولت، قریب ۸۰ درصد پیشرفت و سرمایه‌گذاری‌شان در دولت‌های قبل صورت گرفته است.

«هدایت‌الله خادمی» نمایندۀ مردم ایذه که سابقۀ مدیریت حوزۀ نفت را در کارنامه دارد با اشاره به اینکه «معمولاً پروژه‌های بزرگ بیشتر از یکی دو سال طول می‌کشند» به «نماینده» گفت: «اکثر این پروژه‌ها از دوره‌های قبل شروع شده بود؛ دوستانی که آن موقع بودند چند درصد کار را انجام دادند، دوستان فعلی هم ۴ سال است در صدر کار هستند، همان کار روتین را هم که انجام می‌دادند طبیعتاً بخشی از پروژه‌ها تکمیل می‌شد.» عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: «معمولاً در کشور ما پروژه‌هایی هستند که ممکن است قبلاً راه‌اندازی شده است و چندین بار به دلایل مختلف افتتاح می‌کنند. پروژه‌های هم هستند که تکمیل نشده و به دلایلی افتتاح می‌شوند؛ این موارد هم جزئی از همان نوع افتتاح‌ها است.»

«اسدالله عباسی» نمایندۀ مردم رودسر و املش نیز در گفتگو با «نماینده» با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان گفت: «یک مورد افتتاح کارخانه داشتیم که قبلاً آنجا کار می‌کردند و ایشان به‌تازگی برای افتتاح رفتند؛ در پروژه‌ای مثل بندر کاسپین ظرفیت‌ها در حال تکمیل هست، ولی هنوز تکمیل و بهره‌برداری نشده و بارگیری انجام نمی‌شود؛ یا مثلاً راه‌آهن هنوز در حال کار هستند.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: «این افتتاح‌ها برای ما هزینه دارد. مثلاً جایی را که قبلاً افتتاح کردند، می‌گویند مقدماتی و غیررسمی بوده و این افتتاح رسمی است؛ این کار نوعی مسخره کردن و بازی گرفتن مردم است. مردم، مسئولین استانی و نماینده‌ای که یک‌بار وقت گذاشته، رفته‌اند جایی را افتتاح کردند، گل و گلاب و شیرینی پخش کردند، افتتاح غیررسمی می‌شود و حضور رئیس‌جمهور می‌شود افتتاح رسمی؟»

وی با اشاره به اینکه «مردم متوجه هستند که وقتی جایی ساخته می‌شود با تلاش مدیران اجرایی انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور که نمی‌تواند برود در همۀ پروژه‌ها! چطور اکنون که به تبلیغات انتخابات نزدیک شده است باید به همۀ استان‌ها سفر کند. نکتۀ دیگر اینکه وزیر محترم کشور که رئیس ستاد انتخابات هست نیز او را همراهی می‌کند که یک نوع تبلیغات است.»

عباسی تصریح کرد: «به نظر من این کارها اثر معکوس دارد و بجای اینکه تبلیغات به نفع دولت باشد به ضررشان خواهد بود. ما زحمات دولت را کتمان نمی‌کنیم، اما آیا پروژه‌های عسلویه قبل از ایشان خوابیده بود؟ طوری صحبت می‌کنند که انگار قبلاً آنجا ویرانه‌ای بوده است.»

نظر شما