شناسهٔ خبر: 135674 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سرمقاله

بهره‌برداری انتخاباتی از پروژه‌های استانی

متین محجوب افتتاح پروژه‌های ناتمام آن هم در دقیقه ۹۰، بی‌تردید هیچ آورده‌ای را برای دولتی‌ها به دنبال ندارد و یکی از ناشیانه‌ترین طراحی‌های انتخاباتی مشاورین آقای روحانی بوده که بعید نیست ناشی از دست‌پاچگی آن‌ها به خاطر دست‌های خالی‌شان هنگام پس دادن حساب‌وکتاب ۴ ساله به مردم باشد.

هفته نامه«نماینده؛ متین محجوب*/ ماجرای افتتاحیه‌های سریالی آقای رئیس‌جمهور، آن هم چند روز مانده به انتخابات، موضوع حرف و نقل بسیاری از محافل شده و انگار با تمام خرده‌گیری‌ها به این اقدام نه‌چندان توجیه‌پذیر، اما دولتی‌ها عزمشان را جزم کرده‌اند که احیاناً «خرده پروژه‌ای» از زیر دستشان در نرود که ربان آن را نبریده باشند.

«نمایشی» و «تبلیغاتی» بودن این حرکت البته چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از زیر آن شانه خالی کرد؛ هر چند به باور عده‌ای: «چه ایرادی دارد که به بهانه انتخابات هم که شده، قدمی برای بهبود وضعیت مردم برداشته شود.»

به‌هرحال به نظر می‌رسد سؤال کلیدی در این مقطع این است که اساساً دولت می‌تواند از این نمد کلاهی برای خود بسازد و سفرهای استانی برای افتتاح‌های سریالی، چیزی به سبد رأی آن‌ها خواهد افزود؟

فارغ از فشردگی برنامه سفرهای رئیس‌جمهور در این مقطع زمانی خاص! که دستمایه تحلیل‌های مختلف گشته، به نظر می‌رسد اطلاعات و اخباری که از شهرستان‌ها و استان‌ها به گوش می‌رسد اصلاً برای دولتی‌ها خوشایند نیست. از کارخانه‌ای که افتتاح شده ولی آماده آغاز به کار نیست، تا فرودگاهی که فقط باندش آماده بوده و سالن‌ها هنوز ناتمام‌اند و همچنین پروژه‌هایی که ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری و پیشرفت آن در دولت قبل شکل گرفته و ۲۰ درصد باقی‌مانده، ۴ سال طول کشیده تا یک قدم مانده به انتخابات به بهره‌برداری برسد؛ همگی مواردی است که حنای دولتی‌ها را بی‌رنگ کرده و گویی تیم محترم رسانه‌ای و تبلیغاتی رئیس‌جمهور هم تا این لحظه چاره‌ای برای سرپوش گذاشتن بر آن نیافته‌اند.

البته شاید آن‌ها مخاطبینِ این اقدام تبلیغاتی را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: یکی مردم ساکن در همان شهرستان و استانی که این پروژه‌ها افتتاح می‌شود و دیگری گستره افکار عمومی در سراسر کشور که توسط رسانه‌ها قرار است تحت تأثیر قرار بگیرند و تصور می‌کنند آن‌ها که از صحنه دورترند شاید از جزییات ماجرا بی‌خبرند، غافل از اینکه این تفکیک‌ها امروزه چیزی شبیه شوخی است و اخبار لحظه‌ای آن هم با صوت و تصویر روی تلفن‌های همراه جولان می‌دهد.

با این وصف افتتاح پروژه‌های ناتمام آن هم در دقیقه ۹۰، بی‌تردید هیچ آورده‌ای را برای دولتی‌ها به دنبال ندارد و یکی از ناشیانه‌ترین طراحی‌های انتخاباتی مشاورین آقای روحانی بوده که بعید نیست ناشی از دست‌پاچگی آن‌ها به خاطر دست‌های خالی‌شان هنگام پس دادن حساب‌وکتاب ۴ ساله به مردم باشد. اهالی پاستور این روزها به‌شدت نگران‌اند و باید برای خود کارنامه‌ای دست‌وپا کنند؛ اما مردم ثابت کرده‌اند که بازی نمی‌خورند.

سردبیر هفته نامه «نماینده»
 

نظر شما