شناسهٔ خبر: 135638 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مادران آمادگی پاسخگویی به سوالات فرزندان را داشته باشند

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور از مادران خواست که به دانش فضای مجازی مسلح شوند و آسیب‌های آن را بشناسند.

به گزارش «نماینده» مینو اصلانی با اشاره به جایگاه زن در دین مبین اسلام و قرآن کریم، اظهار کرد: دیدگاه اسلام نسبت به زن یک نگاه انسانی است. به این معنی که زن به عنوان یک انسان می‌تواند تمامی مراتب رشد و کمال را طی کند.

وی با بیان اینکه زنان قرآنی علی‌رغم اینکه پیامبر نبودند اما به آنها وحی می‌شد، گفت: قرآن یک نگاه بسیار عمیق و کاملا تاثیرگذار نسبت به زن در جایگاه یک انسان دارد که در مراتب کمال حتی مورد خطاب خداوند قرار می‌گیرد و در مقام زهد بنده‌ای از بندگان خداست.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به جایگاه رفیع انسان اعم از زن و مرد نزد خداوند، تصریح کرد: بسیاری از سوره‌های قرآن به نام زنان است که یک جریان اساسی درخصوص حضور موثر زن در طول تاریخ را نشان می‌دهد.

اصلانی مباحث فرهنگی را زیرساخت پذیرش تربیت دینی دانست و اظهارکرد: زیرساخت‌های فرهنگی اعم از جایگاه رفیع مادر و یا احترام قائل شدن فرزندان برای خانواده یک سرمایه فرهنگی است اما برای توسعه این سرمایه‌ها نیازمند نگاه تربیتی عمیق‌تر و به‌روزتری هستیم.

وی با بیان اینکه مادران نقش اساسی در مسیر توسعه سرمایه‌های فرهنگی بر عهده دارند، گفت: اگر مادران، فرزندانی صالح تربیت کنند که به دنبال پیشرفت کشور و تمدن‌سازی اسلامی باشند، در واقع به رشد فرهنگی جامعه کمک کرده‌اند البته خانواده‌ها با توجه به شرایط امروز نیاز به کمک مشاوران دینی دارند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور یکی از مهمترین گام‌های تربیتی را برقراری ارتباط بین مادر و فرزندان دانست و اظهار کرد: در دنیای جدیدی که جایگزین‌های زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد، مادران باید بتوانند جهت تبیین مسائل تربیتی از همان دوران کودکی با فرزندان در تعامل باشند.

وی با اشاره به شیوه تربیتی حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: فرزندان حضرت زهرا(س) از همان خردسالی دارای هویت بودند و در تصمیم‌گیری‌ها مورد مشورت قرار می‌گرفتند لذا همراهی و حضور فرزندان در تصمیم‌گیری‌ها و هویت دادن به آنها در فرایند تربیت بسیار موثر است. این تفکر که کودکان متوجه بسیاری از مسائل نمی‌شوند، کاملا نادرست است.

اصلانی با بیان اینکه از دیدگاه قرآن و مکتب اهل بیت(ع) دوران کودکی زمان شکل‌گیری شخصیت انسان است، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و حضرت امام علی(ع) با فرزندان خود بازی می‌کردند، زیرا بازی موجب برقراری ارتباط با کودک و در نهایت پذیرش مباحث تربیتی از سوی او می‌شود.

 وی از مادران خواست آمادگی پاسخگویی به سوالات فرزندان را داشته باشند و زمینه گفتمانی در خانواده را فراهم کنند و گفت: فرزندان باید مرجع پاسخگویی به سوالاتشان را در خانواده پیدا کنند، نه در بیرون زیرا پاسخ‌هایی که از بیرون دریافت می‌کنند در روند تربیتشان تاثیر منفی خواهد داشت. ایجاد فضای گفتمانی کمک می‌کند فرزندان با آرامش خاطر به سوال و جواب بپردازند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر لزوم تقویت دانش رسانه‌ای خانواده‌ها در فضای فناوری اطلاعات تصریح کرد: مادران باید با فضای مجازی آشنا باشند و آسیب‌های آن را بشناسند، زیرا زمانی که مادران از آسیب‌زایی این فضا آگاهی داشته باشند فرزندان خود را تنها رها نمی‌کنند و در کنار هم از نکات مثبت آن بهره می‌برند.

اصلانی وظایف مادران را در دنیای امروز پیچیده‌تر دانست و گفت: مادر بودن صرف به دنیا آوردن فرزند نیست بلکه آنان باید وظیفه خطیر تربیت فرزندان را درک کنند و به دنبال افزایش دانش خویش جهت همراهی با فرزندان باشند.

وی از مادران خواست به دانش فضای مجازی مسلح شوند و خاطرنشان کرد: بسیج جامعه زنان یک جامعه آرمانی را به عنوان چشم‌انداز در نظر دارد و جامعه آرمانی جامعه‌ای خانواده‌محور است لذا برای رسیدن به این جامعه سه گام تعریف شده است.

اصلانی از اجرای طرح «مادران، پرچمداران مقابله با جنگ نرم» خبر داد و گفت: در اولین گام آموزش‌های گسترده‌ای را در قالب کارگاه‌های آموزشی درباره ابعاد و زمینه‌های جنگ نرم طراحی کرده‌ایم تا مادران آگاهی لازم را جهت مقابله با هجمه فرهنگی دشمن داشته باشند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای دختران و نمایشگاه‌های صوتی و تصویری را از دیگر اقدامات آگاهی‌بخش دانست.

اصلانی با بیان اینکه مادر، اقتصاد خانواده را مدیریت می‌کند، گفت: بانوان سه نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی دارند. اولین و مهمترین نقش کمک به تولید کالای داخلی با تربیت فرزندانی است که برای تولیدات داخلی ارزش قائل هستند و به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

وی استفاده بهینه از انرژی و کمک به اشتغال خانگی را از دیگر عرصه‌های نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارکرد: زنان همواره در کنار خانواده به تولید مشغول بوده‌اند لذا امروز بیش از پیش نیاز داریم که زنان در تولید و اشتغال خانگی حضور داشته باشند تا شاهد شکوفایی اقتصادی کشور باشیم.

اصلانی در پایان با بیان اینکه نیازمند نظام‌های منعطف در حوزه اشتغال برای حضور اجتماعی و اقتصادی زنان هستیم، گفت: الگوهای منعطف به بهره‌مندی از ظرفیت و توان فکری زنان در جهت پیشرفت کشور کمک می‌کند.

نظر شما