شناسهٔ خبر: 135622 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب

مرحوم‌هاشمی از ۵ نفر برای حضور در انتخابات نام‌بردند/ روحانی این موضوع را پذیرفت هرچند پس از فوت آیت‌الله گفت جواب قطعی نداده‌است

محمد هاشمی محمد هاشمی گفت: آقای هاشمی همیشه در ادوار مختلف، از مولفه های موثر انتخابات بودند. جلساتی هم در همین دفترشان داشتند که معروف به انجمن اسلامی مجمع بود.

به گزارش «نماینده» محمد هاشمی یکی از ثبت‌نام کنندگان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم گفتگویی داشته است.
 
خلاصه این گفتگو را در ادامه می توانید مشاهده کنید:
 
عصر روز سه شنبه به دفتر مجمع تشخیص مصلحت در ساختمان مرمر که این روزها ساختمان قدس خوانده می شود می رویم برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مسئول دفتر ایشان هنوز در آنجا حضور دارد.
 
با او که به صورتی غیر منتظره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت و گویی انجام دادیم
 
برای انتخابات ۹۶ هم گویا جلساتی همین جا داشته اند و طبق آنچه از صحبتهایی برخی شخصیت ها می توان فهمید گویا در جماران هم جلساتی داشتند. آیا شما در جریان این جلسات بودید؟
 
ایشان در یک جلسه ای از ۵ نفر نام بردند که این افراد به عنوان نامزد در عرصه انتخابات حضور داشته باشند. یکی از این ۵ نفر، من بودم. آقای ناطق نوری، دکتر عارف، آقای جهانگیری، آقای دکتر ظریف و من. البته کاندیدای پوششی به این معنا بود که یک نفر بلکه بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و اگر حوادثی اتفاق افتاد این جریان اصلاحات و اعتدال بدون نامزد نباشد. حالا اینکه یک، دو یا سه نفر در صحنه در کنار هم باشند، خیلی تاکید نداشتند بلکه می گفتند که بیشتر از یک نفر و ۵ اسم را هم اعلام می کردند.
 
آیا با آنها هم این موضوع مطرح شده بود که کاندیدا شوند؟
 
من دقیقا اطلاع ندارم. فکر می کنم با برخی صحبت شده بود. تنها می دانم که این ۵ نفر را نام بردند. البته مطالبی هم در یک جلسه با آقای روحانی مطرح شده که ایشان هم پذیرفته اند هرچند که آقای روحانی بعدا اظهار کردند که آیت الله مطرح کرده اند ولی ظاهرا ایشان جواب قطعی نداده اند! از این حرفها این روزها منتشر شده است ولی در اصل موضوع و تعدادی که ایشان نام برده بودند، تردیدی نیست.
 
آقای روحانی در نهایت موافق بوده اند یا خیر؟
 
دو نقل قول در این زمینه شنیده ایم؛ قول اول این است که ایشان با اصل مساله موافق و نسبت به افرادی هم که نام برده بودند، موافق بودند اما قول دوم که بعد از ارتحال حاج آقا طی هفته های اخیر شنیدیم این بود که ایشان گفتند حاج آقا مطرح کرده بودند ولی ظاهرا از جانب ایشان قطعی نشده بود.
 
حضور شما با آقای جهانگیری هماهنگ شده بود؟
 
من با ایشان هماهنگی نداشتم و درواقع براساس نظر حاج آقا عمل کردم، همچنان که زمان ثبت نام هم گفتم. چون دیدم که حاج آقا نظری در این مورد داشتند، دلیلشان هم برای استمرار و صیانت از جبهه اعتدال و اصلاحات بود. درواقع نظرشان این بود که به منظور فراهم شدن شرایط مناسب برای رقابت در کنار آقای روحانی اشخاص دیگری هم باشند و این اصل نظر بود. همانطور که اشاره کردم، چند نفر را هم نام برده بودند. دو هفته آخر بود که من خودم در فضای مجازی دیدم کمپینی به عنوان «دعوت از محمد هاشمی برای شرکت در انتخابات» راه افتاده است. از یکی از دوستان و مسئولین خواستم که جویا شود چه کسی این کمپین را راه انداخته است چون من خودم اطلاعی نداشتم. این موضوع از طریق آن کمپین بیشتر سر زبانها افتاد و مطرح شد که من حضور پیدا کنم. برخی از دوستان از من سوال می کردند درحالی که من واقعا بی اطلاع بودم و اظهار بی اطلاعی می کردم. می گفتم که حالا ببینم صحنه چگونه پیش می آید؟ تا روز آخر(شنبه) هم صبر کردم و دیدم که از این افراد هیچکس ورود پیدا نکرد. به دوستان گفتم که قصد ثبت نام دارم و از وزارت کشور سوال کنید که چه مدارکی می خواهند؟ آنها هم تماس گرفتند و مدارک را جویا شدند. قصدم این بود که بعدازظهر بروم ولی توصیه دوستان وزارت کشور و عوامل اجرایی انتخابات این بود که پیش بینی می کردند وزارت کشور بعدازظهر خیلی شلوغ شود، بنابراین بهتر است که اگر قصد رفتن دارم، صبح بروم.

نظر شما