شناسهٔ خبر: 135619 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«حج تمتع» امسال برگزار می‌شود/ شرایط ایران برای برگزاری «حج عمره»

رنجبرزاده/1 عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: برگزاری حج عمره در صورت پایبندی عربستان به تعهداتش در حج تمتع برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده»، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز پارلمان در جمع خبرنگاران به جلسه غیرعلنی امروز مجلس با وزیر ارشاد و نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در این جلسه وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت گزارش کاملی درباره موضوع اعزام زائرین به حج ارائه کردند.

وی افزود: طبق روال معمول وزارت حج عربستان سعودی نامه‌ای را به ایران ارسال کرده که در موضوع اعزام زائران به حج در صورت آمادگی ایران، حاضر به پذیرایی از زائران شده است اما ایران نیز پاسخ این نامه را به صورت مکتوب اعلام کرده و گفته است که اعزام زائران همچنان برای ما مقدور نیست و باید هیئتی در ابتدا برای مذاکراتی اعزام شوند تا اقدامات لازم برای حفظ سلامت حجاج و عزت آنها در کشور عربستان فراهم شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس تاکید کرد: عربستان سعودی در ابتدا اعلام کرده که ایران مانند کشورهای دیگر در مراسم حج حضور یابد اما ایران این موضوع را نپذیرفت و در نهایت عربستان سعودی شروط ایران برای اعزام حجاج را پذیرفت.

رنجبرزاده یکی از شروط ایران برای اعزام زائرین به مراسم حج را تامین سلامت، عزت و حفظ امنیت زائران عنوان کرد و گفت: ایران خواستار شده که نباید هر نوع برخورد نامناسب و ناشایست با زائران ایرانی صورت گیرد و عربستان موظف است از آن جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه ایران در عربستان سعودی سفارتخانه ندارد، بنابراین این کشور به لحاظ حقوقی و کتبی پذیرفته که از فرودگاه تا پایان مراسم حج به صورت صددرصدی سلامت حجاج ایرانی را تامین کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس اظهار داشت: تنها شرط عربستان سعودی برای پذیرایی از زائران ایرانی این است که زائران انجام فریضه دعای کمیل را به دلیل مسائل امنیتی و به خصوص تهدیدات داعش لغو کنند، آنها عنوان می‌کردند که نگرانیم مشکلی برای خودشان ایجاد شود بنابراین قرار شده دعای کمیل را در فضاهای دربسته مانند سالن‌های تشریفات هتل‌ها انجام دهند اما سایر مراسم‌ها نظیر اعلام برائت از مشرکین، طبق گذشته و بدون وقفه انجام می‌شود.

رنجبرزاده با اشاره به واجب بودن فریضه حج و اینکه به دلیل شرعی نمی‌توان این فعل را ترک کرد، گفت: حج تمتع امسال برگزار می‌شود، اما برگزاری حج عمره در صورت پایبندی عربستان به تعهداتش در حج تمتع برگزار می‌شود و در جلسه غیرعلنی مجلس عنوان شد که برگزاری حج عمره منوط به پایبندی عربستان به تعهداتش در قبال زائران ایرانی در حج تمتع امسال است.

نظر شما