شناسهٔ خبر: 135614 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گلمرادی نمایندۀ بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»، مطرح کرد

رفتار بودجه‌ای دولت با استان خوزستان مناسب نیست

گلمرادی حقیقتاً رفتار بودجه‌ای دولت با استان خوزستان مناسب نیست. در این استان هزنیه‌ها همچون هزینه‌های خدماتی و عمرانی با سایر نقاط کشور بسیار متفاوت است؛ ازاین‌رو دولت باید برای اجرای پروژه‌ها با نگاه دیگری خوزستان را ببیند.

هفته نامه «نماینده» / «علی گلمرادی» نمایندۀ مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی است. وی توانست در گام دوم انتخابات با کسب ۶۰۱۳۳ رأی از مجموع ۱۰۴۹۵۰ رأی مأخوذۀ صحیح، در رتبۀ اول این حوزۀ انتخابیه وارد مجلس دهم شود. گلمرادی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» به اهم مشکلات مردم خوزستان و این حوزۀ انتخابیه پرداخته است.

قدری از رفتار و عملکرد دولت در حوزۀ انتخابیه‌تان بفرمائید. ارزیابی شما از این عملکرد، چیست؟

حقیقتاً رفتار بودجه‌ای دولت با استان خوزستان مناسب نیست. در این استان هزنیه‌ها همچون هزینه‌های خدماتی و عمرانی با سایر نقاط کشور بسیار متفاوت است؛ ازاین‌رو دولت باید برای اجرای پروژه‌ها با نگاه دیگری خوزستان را ببیند. به‌طور مثال در سال۹۳، ۲۳۰ میلیارد تومان به منظور حل معضل ریزگردها به خوزستان تخصیص یافت که تنها ۱۰ درصد آن محقق شد که بسیار امر مذموم است.

دلیل تفاوت هزینه‌ها در استان متبوع‌تان با سایر نقاط در چیست؟

علت اصلی تفاوت بالای نرخ هزینه‌های پروژه‌های مختلف عمرانی و خدماتی در خوزستان شرایط اقلیمی خاص این استان است. خوزستان در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته که می‌طلبد با نگاه خاصی مسائل این منطقه دیده شود.

نگاهی که امروز مسئولان امر به مسائل استان خوزستان دارند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نگاه فعلی نگاه خوبی نیست؛ علاوه بر اینکه مسئولان باید به مباحث جغرافیایی، استراتژیک و امنیتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

از سوی دیگر خوزستان امروز به دلیل شرایطی همچون قطعی آب، برق و مخابرات که به‌تبع بحران ریزگردها هرازگاهی به‌وجود می‌آید متحمل شرایط خاصی است و مردمان آنجا را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است. شرایط به‌گونه‌ای است که مقام معظم رهبری به مسئولان تأکید کردند معضل ریزگردها و مشکلات موجود در این استان باید با یک تصمیمات قطعی، فوری و همیشگی حل شود.

با این تفاسیر و با وجود ظرفیت‌های بالای اقتصادی، شرایط عمرانی و رفاهی مردم این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان خوزستان تأمین کنندۀ بخش عمدۀ اقتصاد کشور است و بیشتر اتکای این بخش به خوزستان است. چراکه این استان دارای ظرفیت‌های بالایی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و... و. است و امروز بخش بیشتر بودجۀ کشور متکی به نفت و گاز است.

این در حالی است که علی‌رغم ظرفیت‌های بالای نفتی و گازی به دلیل غفلت مسئولان عقب‌ماندگی‌های فراوانی در زمینۀ امکانات رفاهی-خدماتی و عمرانی دارد. بخشی از این عقب‌ماندگی متأثر از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است هرچند که بعد از آن نیز متأسفانه دولت‌ها در توجه به خواسته‌های مردم خوزستان در ابعاد مختلف کم توجهی کردند. اما علی‌رغم این مشکلات و محدودیت‌ها، استان خوزستان مردمان خوبی دارد؛ مردمی نجیب و ولایت‌مدار که عاشق نظام و رهبرشان هستند؛ شاید در اینجا بتوان به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که فرمودند: «خوزستان دینش را نسبت به انقلاب و نظام ادا کرده است.»

از سوی دیگر مقام معظم رهبری نیز به‌خوبی از ارزش‌ها و فرهنگ استان خوزستان یاد می‌کنند؛ همچنین  در  بحران اخیری که در خوزستان به دلیل پدیدۀ ریزگردها شکل گرفت و در نهایت منجر به قطعی برق، آب و مخابرات استان شد، رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود کردند و توصیه‌ها و تأکیدات فراوانی برای کمک به مردمان این منطقه به مسئولین داشتند.

ارزیابی‌تان از اقدامات مسئولین در حل بحران خوزستان چیست؟

در بحران اخیر که اواخر سال ۹۵ صورت گرفت، مجلس به خوبی ورود و کمیسیون انرژی را برای تشکیل کارگروه ویژه به منظور حل این مسئله مکلف کرد که این کارگروه ویژه در آنجا مستقر شد و بنده نیز به عنوان رئیس کمیتۀ نیرو و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در آنجا مستقر شدیم و اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کردیم و گزارشات خود در راستای علل و عوامل این موضوع را به مجلس ارائه دادیم.

در پایان اگر درخواستی از مسئولان دارید، بفرمائید؟

امیدوارم با کمک نماینده‌ها اعتبارات لازم برای حل مشکلات داخلی استان تخصیص پیدا کند. همچنین انتظار داریم آقای نوبخت نگاهش را در بحث اعتبارات و بودجه به استان خوزستان تغییر دهد و با نگاه متفاوتی در امر تخصیص اعتبارات بخش قابل توجهی از مشکلات استان خوزستان را حل کنند.

نظر شما