شناسهٔ خبر: 135611 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاوروف خواستار مقابله با اسلام ستیزی و مسیحیت ستیزی در اروپا شد

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار اقدامات جدی تر سازمان امنیت و همکاری اروپا در مبارزه با اسلام ستیزی و مسیحیت ستیزی و احترام متقابل پیروان ادیان به یکدیگر شد.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست در رابطه با مبارزه با اسلام ستیزی و مسیحیت ستیزی اقدامات جدی تری انجام دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه روز گذشته (سه شنبه) در مراسمی به مناسبت عید پاک در جمهوری خودخوانده آبخازیا با عنوان کردن این مطلب، یادآور شد که منطقه خاورمیانه در معرض خطر جدی هرج و مرج است و به منشاء تروریسم و همچنین پناهجویان غیرقانونی تبدیل شده است. چنین وضعیتی شرایط کامل دشوار و خطر جدی برای مسیحیانی که همیشه در این منطقه زندگی می کردند، بوجود آورده است. از سوی دیگر پناهجوین مسلمانی که از ترس گروههای تروریستی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده اند نیز در معرض تهدید و حملات گروههای تندرو و افراطی قرار دارند.

لاوروف همچنین به حادثه تروریستی که در تاریخ ۹ آوریل در دو شهر اسکندریه و طنطاء مصر علیه شهروندان مسیحی این کشور رخ داده و در حمله انفجاری به مراسم کلیساهای این دو شهر بیش از ۴۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند، اشاره نموده و گفت: «در این رابطه باید رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه و پاپ، رهبر کاتولیکهای جهان در بیانیه ای مشترک در محکومیت این حملات صادر کرده و اقدامات لازم برای خارج کردن جمعی مسیحیان از منطقه خاورمیانه را انجام دهند.»

وی همچنین یادآور شد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع نیز در بیانیه مشترکی در  پایان نشست خود در تاریخ ۷ آوریل در تاشکند به این مشکلات اشاره کرده و وجود تبعیض بین مسیحیان و مسلمانان و ایجاد شکاف بین آنها که از سوی نیروهای خاص و گروههای اسلام گرای افراطی تشدید شده، را غیرقابل قبول اعلام کردند.    

لاوروف با اشاره به اینکه معتقدان به مذاهب مختلف باید به این باور برسند که به عقاید و آیین سایر ادیان احترام بگذارند، افزود: «ما امیدواریم که سازمان امنیت و همکاری اروپا در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد. این سازمان در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت که دو بیانیه جداگانه ای در مورد مبارزه با مسیحیت ستیزی و در رابطه با اسلام ستیزی تهیه کند، ولی تا به امروز این اقدام انجام نشده است. در حالیکه این سازمان باید به تعهدات خویش در رابطه با ایجاد جو احترام متقابل بین ادیان در قاره اروپا پایبند باشد.» 

نظر شما