شناسهٔ خبر: 135566 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

S-۳۰۰ با موشک‌هایش به رژه روز ارتش آمد

سامانه موشکی بُردبلند S-۳۰۰ در جریان رژه ۲۹ فروردین به نمایش گذاشته شد.

به گزارش «نماینده»، سامانه موشکی بُرد بلند پدافند هوایی S-۳۰۰ بصورت کامل در رژه امروز نیروهای سه گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی که به مناسبت ۲۹ فروردین (روز ارتش) در جوار حرم بنیانگذار کبیر انقلاب برگزار شد، به نمایش درآمد.

در ۲۴ فروردین ماه سال ۹۴، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو ممنوعیت واگذاری سامانه موشکی S۳۰۰ به ایران را صادر کرده بود و این سامانه در سال گذشته بطور کامل تحویل ایران شد و با موفقیت تست میدانی شد.

قرارداد خرید سامانه S۳۰۰ در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ آتشبار از این سیستم موشکی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه در سپتامبرسال ۲۰۱۰ میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان «تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد»، تحویل سیستم های S۳۰۰، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع و در پی آن، مسکو قرارداد تحویل سیستم های S۳۰۰ را در سپتامبر همان سال لغو کرد. ایران نیز در واکنش به این اقدام از روسیه در دادگاه داوری بین‌المللی در سوئیس شکایت کرد که با واگذاری این سامانه موضوع رفع شد.

* سامانه S۳۰۰ چیست؟

سامانه موشکی S۳۰۰، یک سامانه موشکی سطح‌ به ‌هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای S۲۰۰ به شمار می‌رود.

این سامانه اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز آنتی برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد و مدل‌های مختلف این موشک در سازمان ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

S-۳۰۰PMU یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد.

زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه ‌است و موشکهای آن از نوع انبار شونده ‌است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

موشک سطح به هوای S۳۰۰ در سال ۱۹۷۹ برای دفاع از ساختمانهای حساس و مهم شوروی ساخته شد.

این سیستم پدافندی سپس با تکمیل و توسعه بیشتر برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک بکار می‌رود.

نظر شما