شناسهٔ خبر: 135508 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

امنیت برگه‌های انتخابات ریاست جمهوری چه اندازه است؟/ چاپ ۲۰۰ میلیون تعرفه

برگه رای مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران پارامترهای امنیتی برگه‌های انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» رضا منصوری مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، با اشاره به چاپ تعرفه‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برای ۳ انتخابات پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی و میان دوره مجلس مجموعاً ۲۰۰ میلیون تعرفه آماده شده است، ‌ این تعرفه‌ها با حداکثر پارامترهای امنیتی و روی کاغذها و نشانه‌های چاپ ضد جعل منتشر شده است.

وی ادامه داد:‌ امنیت نوع چاپ و کاغذ این تعرفه‌ها بسیار بالاست و در هیچ جای دیگری قابل چاپ نیست، ‌ در مجموع  ۱۰ نشانه امنیتی در تعرفه‌ها به کار رفته است؛ این نشانه‌ها هم در خمیره کاغذ مولت و دندی رول به کار رفته و هم در چاپ نشانه‌هایی به کار رفته است که قابل اسکن و چاپ نیستند، مرکب هایی که در چاپ این تعرفه‌ها به کار رفته مرکب های مغناطیسی و نامرئی ـ حرارتی است که اگر کسی بخواهد این‌ها را اسکن و کپی کند، مخدوش می‌شوند.

منصوری تصریح کرد:‌ شماره سریال‌های مغناطیسی قابل کنترل نیز به وسیله سیتم‌های دیجیتالی و مغناطیسی با حداکثر ایمنی و تکنولوژی روز دنیا استفاده شده که برای اولین بار است با این ضریب اطمینان در ایران استفاده شده است.

وی هم‌چنین با اشاره به صندوق‌های جمع‌آوری آرا نیز گفت:‌ صندوق‌های رای‌گیری همه شفاف است، برگه‌هایی که داخل صندوق‌ها قرار می‌گیرد، از بیرون دیده می‌شود، ‌ اما اسامی کاندیدا خوانده نمی‌شود. صندوق‌ها شفاف انتخاب شده است تا مشخص شود که برگه‌ها اصل است. هم‌چنین در چاپ برگه‌ها علاوه بر کادری که اسم کاندیدا در آن درج می‌شود، ‌ جای درج کدها نیز مشخص شده است، تا دقت و سرعت بالا رود و برای شمارش آرا بتوان از کدهای کاندیدا نیز استفاده کرد.

منصوری با اشاره به تفاوت تعرفه‌های انتخابات ریاست جمهوری با شوراها و میان دوره مجلس گفت:‌ در رنگ تعرفه‌ها تفاوت قائل شده‌ایم، هم‌چنین تعرفه‌های ریاست جمهوری یک کادر برای درج اسم کاندیدای مورد نظر و تعرفه‌های شوراها و میان دوره مجلس به تناسب استان‌ها و شهرها گاهی ۵ کادر برای درج اسم و گاهی ۴ کادر برای درج اسم دارد.

وی در پایان گفت:‌ فرآیند چاپ این تعرفه‌ها با حضور شورای نگهبان، وزارت کشور و ناظران ستاد انتخابات با تدابیر خاصی شروع می‌شود.

نظر شما