شناسهٔ خبر: 135488 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

برخی دستگاه ها در مواجهه با تولیدگران، باج خواهی می کنند

اژه ای/2 سخنگوی قوه قضائیه: برخی افراد در دستگاه ها برای دادن تسهیلات به تولیدگران به نوعی باج خواهی می کنند که ساز و کاری برای مقابله با این افراد تدوین خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری موضوع قاچاق را یکی از مسائل کاهش دهنده تولید داخلی خواند و افزود: قاچاق خیلی ها را بیچاره کرده است.
وی گفت: سال گذشته جلسات متفاوتی در این خصوص برگزار شد و از ابتدای امسال هم دادستان کل کشور و مسئولان ذیربط اقتصادی و اتاق بازرگانی و بخشی از فعالان بخش خصوصی و همچنین معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور جلساتی برگزار کرده اند که امیدواریم موانع بر سر راه بخش خصوصی برطرف شود.
اژه ای افزود: گاهی اوقات برای گرفتن یک جواز یا موافقت اصولی و یا وارد کردن مواد اولیه و صادر کردن کالای تولیدی، موانع ایجاد می شود و ما در این خصوص با اتاق بازرگانی صحبت کردیم که بررسی کنند و کمیته مشترکی به همین منظور تشکیل شود تا شاهد رفع این موانع باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی افراد در دستگاه ها نوعی باج خواهی می کنند و فردی موضوعی را به من گفت که درحال پیگیری هستم و ظاهراً این فرد برای گرفتن ضمانت بانکی هر مدرکی و سندی از او خواسته اند ارائه داده است و پس از دوماه  وقتیکه خواسته است ضمانت بانکی را بگیرد نوشته ای غیررسمی به او داده اند که ۵ درصد از سود را بهره مند شوند. چرا؟ چرا باید برای دادن ضمانت بانکی ۵ درصد در قرارداد شریک شوند بدون آنکه آورده ای داشته باشند؟
محسنی اژه ای گفت: گاهی اوقات فردی برای گرفتن تسهیلات اقدام می کند و کسانی در بانک و یا خارج از بانک ادعا می کنند که مثلاً ۲ میلیارد تومان تسهیلات می دهیم به شرط آنکه ۱۰۰ میلیون تومان را برگردانید و یا می گویند ۲ میلیارد تومان تسهیلات می دهیم به شرط اینکه ۵۰۰ میلیون تومان را در بانک سرمایه گذاری کنید و آن آقا از سپرده ای که گذاشته می شود به افراد دیگر وام می دهند.
وی افزود: این مسائل باید به طور جدی دنبال شود و باید سازوکاری تدوین کنیم تا کسانیکه این جرم ها و اقدامات خلاف اخلاق و ضربه زننده به تولید را انجام می دهند، تحت تعقیب قرار گیرند.
 
 
بانک ها باید از عوامل مؤثر در رونق تولید و سرمایه گذاری باشند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر بانک ها صحیح عمل کنند و درست تسهیلات بدهند می توانند در رونق فعالیت های اقتصادی و تولید مؤثر باشند.
غلامحسین محسنی اژه ای در یکصد و دهمین نشست خبری با تبریک سال جدید و اعیاد ماه مبارک رجب افزود: همه تلاش دستگاه ها، قوا و آحاد ملت باید این باشد تا اقتصاد مقاومتی و به ویژه شعار امسال محقق شود و قوه قضائیه هم در این خصوص وظایفی دارد و باید با دولت و مجلس و به ویژه با دولت همکاری بیشتری کند.
وی گفت: قوه قضائیه سال گذشته و در روزهای آغازین امسال به دنبال تلاش مضاعف برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.
معاون اول قوه قضائیه عملکرد مناسب بانک ها در رونق تولید و سرمایه گذاری مؤثر خواند و افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در همین خصوص سال گذشته جلساتی با مسئولان بانک ها داشت و امسال هم این جلسات ادامه پیدا می کند تا قدم های مفیدی برداشته شود.

برخی عوامل فساد و روابط ناصحیح در بانک ها را احصا کرده ایم
سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی فسادها، رانت خواری ها و روابط ناصحیح میان کارکنان بانک با مشتریانشان در دادسرای مبارزه با جرائم پولی و بانکی احصاء شده است.
 محسنی اژه ای افزود: در نیمه دوم سال گذشته سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم پولی و بانکی جلساتی با مسئولان بانک مرکزی و هفت هشت بانک بزرگ برگزار شد و آسیب ها را مطرح کردند و برخی اشکالات موجود در بانک در این جلسات احصاء شد.
وی گفت: مقرر شده است که این آسیب ها در سال ۹۶ تکرار نشود و مذاکره میان این دادسرا با مسئولان بانکی امسال هم ادامه خواهد یافت.
محسنی اژه ای افزود: برای رفع موانع تولید نیز قانون خوبی داریم که سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته و امسال برنامه مشخصی را برای پیگیری این قانون در دستور کار داشته است و دارد و اگر این قانون درست اجرا شود موانع از پیش پای تولیدگران و فعالان اقتصادی برداشته می شود.

 
رئیس دستگاه قضا موضوع  قاچاق را رأسا پیگیری می کند
سخنگوی قوه قضاییه از پیگیری ویژه رئیس دستگاه قضا در خصوص موضوع قاچاق در همه بخش ها و صدور دستورات برای مقابله با این پدیده شوم خبر داد.
غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری با اشاره به سفر دادستان کل کشور و رئیس بازرسی کل کشور به بنادر مختلف کشور و دیدار با مسئولان گمرکات و بنادر افزود: این دو مسئول ارشد قوه قضاییه در بازدید از بنادر و گمرکات کشور با مسئولان آنها درباره مسائل مختلف درخصوص قاچاق گفتگو کردند.
وی افزود: با تعزیرات هماهنگ شده تا آسیب شناسی شود که هیچ روزنه ای در رسیدگی به پرونده های مرتبط با قاچاق و قاچاقچیان وجود نداشته باشد همچنین رئیس دستگاه قضا به لحاظ اهمیت مسئله قاچاق در تولید ملی کشور و مضرات دیگری که این پدیده دارد جلسه ای نیز با وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضای شورای عالی امنیت ملی، فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس گمرکات، اطلاعات سپاه و همه دستگاه های مرتبط داشتند.
محسنی اژه ای گفت: آیت الله آملی لاریجانی در این جلسه از همه مسئولان خواست تا با تهیه گزارشی در رابطه با روش های مبارزه و زمان رسیدگی و یا هر موضوعی که باعث کندی پرداختن به پرونده های مرتبط با قاچاق است به اطلاع وی برساند تا اگر کمبودی در این روند وجود دارد برطرف شود.
وی گفت: همچنین به آقایان منتظری و سراج؛ دادستان کل کشور و رئیس بازرسی کشور دستور دادند که به جدیت پیگیر کارکردهای دستگاه ها در امر مقابله با قاچاق باشند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در سال۹۵ تنها بازرسی کل کشور نه تنها در بحث قاچاق که در کلیه مسائل حدود ۸۰۰ مورد تخلف را به دولت گزارش داده است که در این ۸۰۰ مورد مشکلاتی وجود دارد و تذکراتی در این خصوص داده شده و به حمدالله هم دولت به خوبی همکاری کرده و هم رئیس جمهور و هم معاون اول رئیس جمهور دستورات پیگیری برای رفع این موارد صادر کردند.
وی گفت: من هم به آقای سراج عرض کردم صرفاً به گزارش دادن اکتفا نکنند و موظف به پیگیر کارهای انجام شده تا پایان باشید.

نظر شما