شناسهٔ خبر: 135461 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفت‌وگوی با «نماینده» با کارشناسان عنوان شد

دیوار بلند حاشا در نشست خبری رییس جمهور!

روحانی/2 روحانی در آخرین نشست خبری خود گفته بود: «من حافظه‌ام کم نیست، من می‌دانم چه گفتم، من گفتم در پایان ۱۰۰ روز اعلام می‌کنم چه‌کار کردم. مگر مشکلات در ۱۰۰ روز حل می‌شود؟ کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود.»

هفته نامه «نماینده» / خرداد ماه سال ۹۲ قبل از برگزاری انتخابات بود که حسن روحانی، در جریان برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرد «شعار من، نجات اقتصاد ایران است.»

وی با بیان اینکه «شعار من نجات اقتصاد ایران است» گفته بود: «مشکلات اقتصادی پیچیده شده است و وضعیت اقتصادی ایران مثل شرایط بیماری است که دچار حال وخیم است و فرصت کمی برای نجات او داریم.»

روحانی در اولین نشست خبری خود بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دربارۀ وعده‌های انتخاباتی خود هم گفت: «وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد.»

۲۱ فروردین ماه سال ۹۶، رئیس دولت تدبیروامید نمایندگان اصحاب رسانه را به نهاد ریاست‌جمهوری دعوت کرد. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «همۀ ما به یاد داریم که شما گفتید که کلید اصلی حل مشکلات را توافق هسته‌ای می‌دانید، اکنون در این برهۀ زمانی، کلید اصلی حل مشکلات چیست؟» گفت: «من نگفتم که کلید حل مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است، بلکه کلید حل مشکلات، عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است.»

رئیس‌جمهور افزود: «یکی از مشکلات موضوع هسته‌ای بود که من کلید آن را مذاکره و تعامل شجاعانه و عزت‌مندانه با دنیا می‌دانستم و این کار انجام گرفت و توافق هسته‌ای با عنوان برجام نهایتاً اجرایی و عملیاتی شد.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور ۱۷ خردادماه ۹۴ گفته بود: «اینکه می‌گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم‌هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئلۀ محیط‌زیست حل شود؛ تا اشتغال جوانان حل شود؛ تا صنعت جامعه حل شود؛ تا آب خوردن مردم حل شود.» همچنین روحانی در میانۀ انتخابات ریاست‌جمهوری برای دولت یازدهم در برنامۀ تلویزیونی به مردم اعلام کرده بود که برنامۀ ۱۰۰ روزه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم دارد. این وعده با طی شدن ۴ سال نه‌تنها اجرایی نشد بلکه رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: «من اصلاً این وعده را نداده بودم.»

روحانی در آخرین نشست خبری خود گفته بود: «من حافظه‌ام کم نیست، من می‌دانم چه گفتم، من گفتم در پایان ۱۰۰ روز اعلام می‌کنم چه‌کار کردم. مگر مشکلات در ۱۰۰ روز حل می‌شود؟ کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود.»

«یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را ۱۰۰روزه حل می‌کنم؟ من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در ۱۰۰روز حل کردم، اعلام می‌کنم. کسی که می‌گفت مشکلات را یک‌شبه حل می‌کنم، یکی دیگر بود، نه من. »

تناقض‌گویی رئیس‌جمهور درحالی است که حسن روحانی در اولین برنامۀ تبلیغاتی‌اش در رسانۀ ملی، ۷ خرداد سال ۹۲ مقابل دوربین قرار گرفت و گفت: «در برنامۀ من علاوه بر وجود برنامه، برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامۀ یک‌ماهه و ۱۰۰ روزه نیز وجود دارد. ما می‌توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی به‌وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس، مشکلات را حل کنیم.»

برای تبیین و بررسی اظهارات عجیب و غریب و تناقض‌گویی رئیس‌جمهور به سراغ فعالان سیاسی و اقتصادی رفتیم و از آنها پیرامون «فراموشی وعده‌های رئیس دولت» سؤال کردیم.

*وعده‌های روحانی محقق نشد و زیر حرفش زد

امیررضا واعظ‌آشتیانی «معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت» در گفت‌وگو با «نماینده»، صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور نشان داد که او توجه‌ای به شعارهایی که در ایام انتخابات مطرح کرده است، ندارد. البته این احتمال هم می‌رود وقتی که بررسی کردند متوجه شدند شعارهای مطرح شده عملیاتی نبوده و صرفاً در قالب شعار بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: «هم صوت و هم تصویر رئیس‌جمهور هنگامی که بحث ۱۰۰روزه را مطرح کردند موجود است ضمن اینکه در مدت ۴سال بارها و بارها صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی استناد به صحبت‌های رئیس‌جمهور می‌کردند. اگر بعد از ۴سال به فکر افتاده‌اند که کسی از بنده سؤال نکرده بود، این موضوع جای تعجب دارد چراکه دلیل ندارد از او سؤال می‌کردند. او به عنوان رئیس‌جمهور می‌توانست نسبت به استنادهای بیان شده پاسخ دهد.»

معاون اسبق وزارت صنعت، عبور از وعده‌ها را فرار رو به جلو خواند و اظهار داشت: «می‌خواهند بگویند ما این حرف‌ها را نزده‌ایم، در صورتی که صحبت‌های روحانی در انتخابات سال ۹۲ از حافظۀ تاریخی مردم پاک نخواهد شد.»

واعظ‌آشتیانی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور در ارتباط با برجام در برنامۀ زندۀ صداوسیما به‌صراحت اعلام کرده بود: «از این لحظه که قرارداد برجام امضاء می‌شود، کلیه(با همین عنوان گفته بود) تحریم‌ها چه بانکی و چه غیر برداشته خواهد شد؛ سخنان او در این بخش هم جزو اسناد موجود است.»

وی با اشاره به اینکه الان ما در زمان قاجار به سر نمی‌بریم که صوت و تصویر وجود نداشته باشد، افزود: «امروز دنیای ارتباطات است و همۀ مواضع ثبت و ضبط می‌شود اما با این حال شاهدیم رئیس‌جمهور مقابل دوربین‌ها می‌گوید: «چه کسی گفته برجام می‌خواهد مشکلات را برطرف کند.» از رئیس‌جمهور که دولت متبوعش را دولت راستگویان نامیده، انتظار می‌رفت نسبت به شعارهایش مؤمن باشد.»

معاون اسبق وزارت صنعت اضافه کرد: «از روز اول مشخص بود روحانی نمی‌تواند ۱۰۰روزه مسائل را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد اما اگر با صراحت با مردم صحبت می‌کرد و می‌گفت در مدت ۴ سال تمامی تلاش خود را در بخش‌های داخلی، خارجی و اقتصادی به کار بستیم اما توانمان در همین حد بود، بهتر می‌توانست نتیجه بگیرد تا اینکه صحبت‌های خود را تحریف کند، این تناقض است.»

واعظ‌آشتیانی گفت: «ای کاش رئیس‌جمهور صحبت‌های خود را با این ادبیات و گفتمانی که اشاره شد انجام می‌داد، این نشان می‌دهد مشاوران رئیس‌جمهور وفادار به او نیستند.»

**وعده‌های روحانی در ۴سال محقق نشد

لطف‌الله فروزنده «سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»، ضمن اشاره به اظهارات متناقض رئیس‌جمهور که در آخرین نشست خبری او به عنوان رئیس دولت تدبیروامید بیان شد، گفت: «چه کسی است در جامعه نداند اشتغال مسئله اساسی است؛ واقعاً توقع این بود اقدام جدّی در جهت حل مشکلات صورت بگیرد نه اینکه فقط اعلام کنند از رکود عبور کردیم و آماری هم ارائه شود که نه نخبگان و نه تودۀ مردم قبول دارند و نه آثار آن در جامعه دیده می‌شود.»

وی با بیان این مطلب روحانی وعده‌هایی را داد که به آنها عمل نکرد، گفت: «دشمن نسبت به ملت و نظام ما بدعهدی‌هایی کرد که رئیس‌جمهور امروز به آن رسیده ولی در گذشته چنین نظری نداشت؛ ازاین‌رو به مردم قول داده بود با ارتباطی که با کدخدا برقرار می‌کند، مشکلات آنها را حل خواهد کرد، شاهدیم نه تنها مشکلات مردم حل نشد بلکه شرایط بدتر شده است.»

این فعال سیاسی اضافه کرد: «هم اکنون وضع تولید از رونق افتاده، اوضاع بانک‌ها و رکود حاکم بر کشور نشان‌دهندۀ اقداماتی است که دولت یازدهم به ریاست آقای روحانی در ۴ سال گذشته انجام داده است.»

فروزنده با اشاره به اینکه برآورد مردم در انتخابات براساس عملکرد ۴سالۀ دولت یازدهم است، تصریح کرد: «مردم می‌خواهند کسی بیاید که وضعیت پیش آمده را درست کند. مردم به این باور رسیده‌اند که دولت از کارآمدی لازم برخوردار نیست.»

سخنگوی جمعیت ایثارگران در خصوص بدعهدی‌های آمریکا در «برجام» هم گفت: «ساختن با آمریکا یعنی خفت، تحقیر، آمریکایی‌ها از یک طرف در مذاکرات شرکت می‌کردند و از سوی دیگر توهین هم می‌کردند؛ ازاین‌رو ما باید با موضع قدرت با آمریکا صحبت می‌کردیم، اگر از موضع قدرت برخورد می‌کردیم، موفق بودیم.»

*دولت یازدهم به طرح شعارهای غیرواقعی می‌پردازد؛ وعده‌های پسابرجامی محقق نشد

محمدحسن قدیری ابیانه «سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا» در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»، درخصوص تناقض در سخنان رئیس‌جمهور نسبت به‌مسائل هسته‌ای، گفت: «رئیس‌جمهور پیش از این شعارهایی در خصوص مسائل هسته‌ای مطرح کرده بود. روحانی به مردم وعده داده بود همۀ امور با توافق هسته‌ای(برجام) حل خواهد شد، او حتی تأمین آب خوردن مردم و مشکل کم آبی را به توافق هسته‌ای گره زده بود.»

او با اشاره به سخنان متناقض رئیس‌جمهور، گفت: «روحانی به پایان دورۀ ریاست‌جمهوری خود نزدیک می‌شود و مایل است که دوباره توسط مردم انتخاب شود اما آنچه مسلم است وعده‌هایی که در رابطه با برجام و وعده‌های اقتصادی که قبل از انتخابات درخصوص حل مشکلات در ۱۰۰روز هیچ کدام آنها محقق نشده است.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: «دولت یازدهم برای توجیه عمل عجولانۀ خود در موضوع «برجام» معتقد است: «مذاکرات را برای رفع تحریم‌ها انجام داده بود در حالی که به اعتقاد ما اگر مقاومت بیشتری از خود نشان می‌داد، این خسارت‌ها را نمی‌دادیم.»

قدیری ابیانیه با بیان اینکه دولت کنونی به طرح شعارها و دستاوردهای غیرواقعی می‌پردازد، اظهار داشت: «به اعتقاد بنده شخص رئیس‌جمهور به‌کرات مطالب غیرواقعی بیان کرده است؛ ازاین‌رو باید اذعان کرد که وعده‌های پسابرجامی او هم محقق نشد.»

نظر شما