شناسهٔ خبر: 135439 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یارانه نقدی دیگر مصیبت‌ عظمای دولت و پوپولیستی نیست

یارانه افزایش سه برابری یارانه اقشار خاص در کشور آن هم در روزهای پایانی منتهی به انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری، اظهارات دولتی‌ها مبنی بر پوپولیستی بودن وعده افزایش یارانه‌ها از سوی دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری را جلوی چشم مردم آورد.

به گزارش «نماینده»، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و معضل‌هایی که دولتمردان دولت یازدهم پس از روی کار آمدن درباره آن شکوه و شکایت می‌کدند، نحوه پرداخت یارانه نقدی به خانوار و شکل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها. بود به طوریکه دولت پس از روی کار آمدن انتقادات بسیاری را برای یارانه پرداختی به مردم مطرح کرد مبنی بر اینکه بازتوزیع یارانه به طور نقدی با اهداف پوپولیستی همراه بوده و خاصیت دیگری برای اقتصاد کشور ندارد.

بر اساس این گزارش، دولت در سه سال گذشته با این شعار که باید منابع هدفمندسازی یارانه‌ها برای اشتغال و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد کشور هزینه شود، یارانه نقدی میلیون‌ها خانوار ایرانی را حذف کرد تا منابع حاصل از آن به ادعای دولتی‌ها صرف اقدامات زیربنایی شود.

 طبق آخرین آمارها به استناد اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۳ میلیون نفر از یارانه‌بگیران خط خورده‌اند تا به قول برخی مسئولان دولتی از مصیبت عظمای دولت کاسته شود.

اما بر خلاف همه این ناله‌ها و شکایت‌های ۴ ساله، در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزایش سه برابری یارانه نقدی برای اقشار خاص از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار قرار گرفت.

بنابر این با تصمیم دولت از امشب، یارانه نقدی به صورت متنوع توزیع خواهد شد به طوریکه یارانه مستمری‌بگیران مددجو به طور متوسط سه برابر خواهد شد.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که دولت همواره از کمبود منابع، کسری بودجه و لزوم صرف یارانه نقدی در اقدامات زیربنایی اقتصاد کشور خبر داده بود. در این شرایط و بعد از گذشت ۴ سال، بهانه توجه به اقشار آسیب‌پذیر آن هم درست در شب انتخابات ریاست جمهوری شائبه پوپولیستی بودن این اقدام را تقویت می‌کند.  

بررسی‌هایی که در این باره انجام شده اجرای افزایش این مصوبه که از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابلاغ شده است نزدیک به ۵ میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر را شامل می‌شود که در ۵ ردیف برای خانوارهای یک نفره تا ۵ نفره و بیشتر پرداخت خواهد شد.

بر این اساس، پیش از این خانوارهای یک نفره، مددجو، ۵۳ هزار تومان از محل دستگاه اجرایی و ۴۵ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها دریافت می‌کردند که به استناد این ابلاغیه جدید این مبلغ به ۹۵ هزار تومان به منابع یارانه افزوده می‌شود و مجموع دریافتی یک نفر را به ۱۹۳ هزار تومان می‌رساند همچنین این رقم برای خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر با احتساب یارانه و مستمری معادل ۶۹۰ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش فارس، اقدامات این چنینی در سطح دولت نه تنها مخارج و هزینه‌های دولت را در قبال تعهدات آینده افزایش می‌دهد که مشکلی هم از وضعیت فعلی خانوارها حل نخواهد کرد چرا که وابسته کردن افراد به دریافت چنین مبالغی در شرایطی که اشتغالی هم در کشور ایجاد نشده بحران‌زا خواهد بود و بر اساس گفته‌های اعضای دولت فعلی به جای این اقدامات باید ایجاد اشتغال از مسیر تقویت بخش تولیدی کشور پیگیری شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اقتصاد کشور در حال حاضر با آن مواجه است، ‌بحران اشتغال و نبود فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و طبق آخرین آمارها نرخ بیکاری با افزایش ۱.۲ درصدی از ۱۱ درصد به ۱۲.۲ درصد رسیده است که نشان از شکست سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت و عدم توجه به بازار کار دارد.

نظر شما