شناسهٔ خبر: 135411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ترامپ همه شرکای تجاری آمریکا را از اتهام دستکاری ارز تبرئه کرد

ترامپ گزارش ارزی وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد رئیس جمهوری این کشور از سیاست خود مبنی بر معرفی چین به عنوان قهرمان بزرگ دستکاری ارز عقب نشینی کرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گزارش ارزی وزارت خزانه داری که هر ۶ ماه یک بار ارائه می شود؛ همه شرکای اصلی واشنگتن در حوزه تجارت را از اتهام دستکاری واحد پولی مبرا کرد و به این ترتیب از یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی خود که چین را بیش از همه در مظان اتهام قرار می داد؛ عقب نشینی کرد.

با این حال، آمریکا اعلام کرد که همچنان نام چین را با توجه به اینکه معمولا از مازاد تجاری در رابطه با آمریکا برخوردار است، در لیست رصد سیاست های ارزی قرار می دهد.

علاوه بر این، ۵ کشور ژاپن، کره جنوبی، تایوان، آلمان و سوئیس نیز که از اکتبر گذشته در لیست رصد وزارت خزانه داری آمریکا قرار داشتند، به روال گذشته جایگاه خود را در این لیست حفظ می کنند تا سیاست های ارزی و اقتصادی شان به گونه ای موشکافانه تر مورد بررسی قرار گیرد.    

با این حال، گزارش پیش رو به درستی نظر بسیاری از کارشناسان مبنی بر اینکه این اواخر پکن با مداخله در بازارهای ارز خارجی سعی به حفظ ارزش «یوان» واحد پول چین داشته است، اذعان می کند.

این گزارش حاکی از آن است که رویکرد دولت جدید واشنگتن به مبادلات ارزی خارجی بیش از آنکه سیاست محور باشد بر پایه اتکا به داده ها و اطلاعات استوار خواهد بود که بسیار متفاوت تر از ایده های ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید است.

گفتنی است ترامپ پس از دیدار اخیر خود با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» اولین قدم در عقب نشینی از مواضع تجاری خود را برداشت و گفت: چینی ها در ارزش پول خود دستکاری نمی کنند.

در عین حال، آمریکا به ژاپن در خصوص از سرگیری تلاش برای مداخله در ثبات ارز هشدار داد و گفت: هر گونه سیاست گذاری در این زمینه باید در چارچوب شرایط ویژه و منطبق با مشاوره های ارائه شده به توکیو در جریان نشست های اقتصادی جی ۷ و جی ۲۰، انجام شود.  

نظر شما