شناسهٔ خبر: 135328 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مهم‌ترین درس زندگی امام علی(ع) در کلام رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری مهم‌ترین درس زندگی آن شخصیت بی‌نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت‌بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشۀ کسانی است که نیازمند بصیرت هستند.

به گزارش «نماینده»، شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های امامان معصوم(ع) باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‌پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

در عصر ما رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به مناسبات مختلف به بیان مسائل و عبرت‌هایی از ماجراهای اهل‌بیت (ع) پرداختند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‌شویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‌کنیم.

در ادامه به برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مهم‌ترین درس زندگی امام علی(ع) برای جامعۀ امروز اشاره می‌شود:

سیاست‌ورزی امیرالمومنین(ع) آمیخته با سلوک معنوی و اخلاقی آن حضرت بود. یکی از ویژگی‌های سیاست‌ورزی حضرت امیرالمومنین(ع)، پرهیز از مکر و فریب بود، در حالی‌که در نظام‌های سکولار و نگرش‌های مبتنی بر جدایی دین از سیاست، استفاده از هر روشی از جمله مکر و حیله اشکالی ندارد. در مکتب سیاسی مولای متقیان، توسل به ظلم و دروغ برای پیروز شدن جایگاهی ندارد و حضرت علی (ع) به طور جدی از مردم می‌خواستند که با تملق و چاپلوسی با او سخن نگویند. رفتار آن حضرت با همه افراد و جریان‌های معارض و مخالف، یکسان نبود و میان آن‌هایی که با وجود داشتن اهداف حق، از روی جهالت و قشری‌گری، به راه انحراف و اشتباه می‌افتادند، با افرادی که  از ابتدا در راه باطل بودند، تفاوت قائل می‌شدند، ضمن اینکه آن حضرت در  مقابل انحراف و توسل به ظواهر دینی، قاطعانه می‌ایستادند. (۸۸/۶/۲۰)

مهم‌ترین درس زندگی آن شخصیت بی‌نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت‌بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. مهم‌ترین عیدی در این روز بزرگ، درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار آن حضرت است. امیرالمومنین (ع) در آن دوران فتنه به یاران خود نهیب می‌زدند که این راه حق و صادقانه‌ای را که در پیش گرفتید، رها نکنید و مبادا سخنان فتنه‌گران در دل‌های شما سستی به وجود آورد. (۸۹/۴/۵)

این شرایط غبار آلود، گاهی به گونه‌ای است که برخی نخبگان نیز دچار خطا و اشتباه می‌شوند، بنابراین در دوران فتنه، شاخص لازم است و شاخص هم همان حق و بیّنه‌ای است که حضرت علی (ع)، مردم را به آن ارجاع می‌دادند و ما نیز امروز نیازمند آن هستیم. شاخص و راه روشنی که امیرالمومنین(ع)، معرفی می‌کنند، اداره جامعه اسلامی با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندی شفاف و روشن با دشمنان و هوشیاری در مقابل فریب دشمنان است. نهج‌البلاغه فقط متعلق به شیعه نیست بلکه علمای بزرگ اهل سنت نیز در خصوص این بیانات و کلمات، تعابیری دارند که انسان، شگفت‌زده می‌شود و حتی بسیاری از متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان نیز با مطالعه نهج‌البلاغه، از عظمت آن بهت‌زده شدند. (۸۹/۴/۵)

نظر شما