شناسهٔ خبر: 135326 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی پس از استنکاف رئیس‌جمهور، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را ابلاغ کرد

لاریجانی2.jpg «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» پس از استنکاف رئیس‌جمهور در ابلاغ قانون، نهایتاً از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در ۲۰ فروردین ۹۶ در روزنامه رسمی کشور منتشر شد.

به گزارش «نماینده»، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که پس از انقضای قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، لازم‌الاجراست، مشتمل بر ۷۳ ماده و ۱۰۰ تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم بهمن ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۲۷ بهمن ۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسید.

به‌دنبال تأیید قانون یادشده توسط شورای نگهبان، لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد اما با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی مبنی بر اینکه رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز، مصوبات مجلس شورای اسلامی را امضا و به مجریان ابلاغ و دستور انتشار آن را صادر کند، رئیس مجلس شورای اسلامی، در اجرای مفاد تبصره ماده یک قانون مدنی، قانون «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» را برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ کرد.  

در تبصره ماده یک قانون مدنی آمده است: در صورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا یا ابلاغ قانون در مدت مذکور در این ماده به‌دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

طبق ماده دو قانون مدنی، قوانین پس از گذشت ۱۵ روز از انتشار در روزنامه رسمی، لازم‌الاجرا هستند مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.

نظر شما