شناسهٔ خبر: 135318 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از نقش مجلس در اجرای حکم شرعی رهبر انقلاب درمورد واردات کالاهای مشابه داخلی

ورود مجلس به تعیین لیست کالاهای ممنوعۀ وارداتی

صحن مجلس «محمدرضا پورابراهیمی» اظهار کرد: «طی دو هفته آینده با وزرای صنعت، معدن، تجارت و امور اقتصاد و دارایی، نشستی در راستای مشخص کردن لیست اقلام وارداتی ممنوعه (کالاهایی که مشابه داخلی دارند) برگزار خواهیم کرد.»

«نماینده» / مقام معظم رهبری عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» را برای سال ۱۳۹۶ برگزیدند. ایشان در پیام تلویزیونی تبریک نوروز و آغاز سال جدید توضیح دادند: «اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّت‌های چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد.»
رهبر انقلاب با تصریح بر اینکه «این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند» افزودند: «مطالبۀ من و مطالبۀ مردم از مسئولین عزیز و محترم این است که بر روی این دو نقطه متمرکز بشوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام بدهند و ان‌شاءالله در پایان سال نتایج آن را بتوانند به مردم گزارش کنند.»
بدیهی است مراد معظم‌له از بکار بردن کلمۀ «مسئولین» تنها مدیران اجرایی نبوده و تمامی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در این زمینه باید به ایفای نقش بپردازند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در زمرۀ همین افراد هستند که در کنار نظارت بر عملکرد و مطالبه‌گری از مسئولین دارند، باید نقش بسزایی را در تحقق شعار سال ایفا کنند؛ اما سؤال کلیدی این است که دقیقاً چه کاری از مجلس برمی‌آید و باید از کجا شروع کند؟
مقام معظم رهبری در نخستین سخنرانی امسال پاسخ این سؤال را داده‌اند. ایشان در تشریح شعار سال با اشاره به حمایت از «تولید ملی» گفتند: «واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می‌شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود؛ آنچه در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد نشود.»
تصریح رهبر انقلاب بر ضرورت حرمت] شرعی و [قانونی واردات برخی کالاها تکلیف نمایندگان را برای قانون‌گذاری مشخص نموده و به همین معناست که مجلس می‌تواند به‌عنوان قدم اول، به تصویب قانونی برای اعلام ممنوعیت ورود برخی کالاها اقدام کند.
پیامی که به‌درستی از سخنان رهبر انقلاب برداشت شده و طبق اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی هم‌اکنون در حال پیگیری است. «محمدرضا پورابراهیمی» دراین‌باره گفت: «طی دو هفته آینده با وزرای صنعت، معدن، تجارت و امور اقتصاد و دارایی، نشستی در راستای مشخص کردن لیست اقلام وارداتی ممنوعه (کالاهایی که مشابه داخلی دارند) برگزار خواهیم کرد.»

نماینده مردم کرمان یکی از مهم‌ترین موضوعات در تحقق شعار سال را جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل کشور مشابه دارند توصیف نموده و خاطرنشان کرد: «اگر چه موضوع عدم واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، پیش از این هم مورد توجه قرار گرفته بود ولی حکم رهبری در واقع حکمی شرعی است که از این موضوع به‌عنوان یک حرام شرعی یاد فرمودند لذا ما در نظر داریم وضعیت کالاهای وارداتی کشور را بررسی و لیست اقلام ممنوعه را تعیین کنیم.»
البته برای تعیین این لیست ضرورتی به تصویب قانون در مجلس نیست و این اختیارات برای هیئت دولت نیز وجود دارد، اما طبق اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی، ورود مجلس در صورت تعلل دولت خواهد بود. پورابراهیمی معتقد است: «اگر دولت تصمیم به انجام این کار بگیرد یعنی اعلام کند که این کار را ظرف مدت زمان معلومی عملیاتی خواهد کرد ـ و البته شاخص‌هایی هم برای آن در نظر بگیرد ـ مطلوب ما هم حاصل شده؛ در غیر این صورت، خود مجلس وارد می‌شود.»
نماینده مردم کرمان با اشاره به اینکه «به طور حتم این کار در نیمه نخست سال جاری عملیاتی خواهد شد.» تصریح کرد: «اگر دولت نسبت به این امر اهتمام داشته باشد ما همان لیست تهیه شده توسط وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت را مبنا قرار می‌دهیم و منتظر نظر دولت می‌مانیم. در غیر این صورت، خودمان طرحی می‌نویسیم و لیست اقلام ممنوعه وارداتی را در یک بازه زمانی مشخص و به منظور تحرک در تولید، حمایت از تولید داخلی و اجرای فرمان رهبری، به صحن علنی مجلس می‌آوریم.»
موضوع دیگری که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند و ارتباط مستقیم با عملکرد مجلس دارد موضوع «ثبات سیاست‌ها» است. رهبر انقلاب در بیانات روز اول فروردین در تشریح راه‌های وصول به «امنیّت سرمایه‌گذاری» گفتند: «یکی از کارهای مهم، ثبات سیاست‌ها است؛ قوانین، قوانین دائماً در تغییر نباشد؛ که این کار، کار مجلس شورای اسلامی است. اولاً مقررات و زوائد دست‌وپاگیر را بردارند، ثانیاً ثبات در قوانین ایجاد کنند و هر روز یک قانون جدیدی نیاورند که نتواند] سرمایه‌گذاری شود. [»
تحقق این خواسته نیز ایجاب می‌کند نمایندگان مجلس در قانون‌گذاری‌های جدید دقت بیشتری اعمال نمایند و مرور زمان منجر به فراموشی تصریح رهبر انقلاب برای ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری نشود.

 

نظر شما