شناسهٔ خبر: 135274 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ادعای نوبخت درباره پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در یک ماه

نوبخت در حالی که سخنگوی دولت از پرداخت 42 هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی در سال 95 خبر داد، طبق گزارش بانک مرکزی در 11 ماهه سال گذشته 18 هزار و 590 میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است.

به گزارش«نماینده»، طبق آنچه که در جدول متغیرهای عملکرد مالی و بودجه دولت در ۱۱ ماهه سال ۹۵ درج شده، درآمد دولت از محل مالیات و عوارض گمرکی در این مدت ۱۱۷ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان و سایر درآمدها ۳۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و درآمد حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ۵۹ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی (درآمد حاصل از فروش سهام شرکت‌های دولتی و فروش اوراق) ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در بخش هزینه‌ها، ۱۷۸ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به بخش جاری پرداخت شده در حالی که طبق پیش‌بینی بودجه میزان پرداخت‌ها در دوره ۱۱ ماهه ۹۵ باید به ۱۹۶ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان می‌رسید.

سهم اعتبارات عمرانی از کل پرداخت‌ها ۱۸ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان است.  

کل بودجه‌ای که برای بخش عمرانی در قانون بودجه سال  ۱۳۹۵ درصد نظر گرفت شده ۵۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان است که رقم فوق نشان‌دهنده فاصله معنادار بین رقم محقق شده و پیش‌بینی است.

از نظر عملکرد، نسبت بودجه عمرانی به جاری در پایان بهمن ماه به ۱۰.۴ درصد کاهش یافته که کمترین نسبت در ۱۲ سال گذشته است.  

در حالی این این ارقام از سوی بانک مرکزی (از ماخذ وزارت اقتصاد) منتشر شده است که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: « هزینه جاری دولت در سال ۹۵ حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان و هزینه عمرانی دولت حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۴ داشته است. »

به گزارش فارس، سخنگوی دولت آمار کل سال ۹۵ را اعلام کرد و گزارش امروز بانک مرکزی مربوط به عملکرد ۱۱ ماهه بودجه است. در واقع تفاوت فقط در یک ماه است.  

اما چگونه می‌شود که عملکرد ۱۸ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومانی ۱۱ ماهه سال ۹۵ به ۴۲ هزار میلیارد تومان در ۱۲ ماهه سال ۹۵ تغییر می‌کند. با این حساب فقط در ماه پایانی سال ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی پرداخت شده است؟

کاش بانک مرکزی گزارش کل سال ۹۵ را منتشر می‌کرد تا نیاز به این تفاسیر نباشد اما چگونه است وقتی که در ۱۱ ماه دولت فقط ۱۸ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان برای بخش عمرانی پرداخت کرده در ماه پایانی میزان بیش تر ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص می‌یابد؟  

هر گونه که میزان درآمدها و هزینه‌های جاری و روند پردخت‌های عمرانی را بررسی کنیم، پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و فاصله آن با عملکرد ۱۸ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومانی ۱۱ ماهه سال ۹۵ قابل پر شدن نیست چرا که با توجه به هزینه ۲۰۸ هزار میلیارد تومانی بودجه جاری که توسط نوبخت اعلام شده، در ماه پایانی سال بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان به بخش جاری پرداخت شده است.  

نظر شما