شناسهٔ خبر: 135262 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمار جدید معتادان کشور تا قبل از انتخابات اعلام نمی‌شود

اعتیاد..jpg قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اتمام شیوع شناسی جدید معتادان کشور و نیاز به مجوز دستگاه‌های ذی‌ربط برای اعلام آن گفت: بعید است این آمار تا قبل از انتخابات اعلام و منتشر شود.

به گزارش «نماینده» علی مویدی در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به موفقیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۵، تمرکز بر اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد را به عنوان مهمترین سیاست این ستاد برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به ورود مقام معظم رهبری به موضوع حل آسیب‌های اجتماعی و بسیج دستگاه‌های مختلف در این امر گام‌های خوبی برداشته شده است و برای اولین بار اقدامات پیشگیرانه در این حوزه به میزان ۴۲ درصد افزایش یافت.

* رشد ۱۴ درصدی کشف مواد مخدر در ۹۵

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ارائه آماری از عملکرد دستگاه‌های مقابله‌ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: با توجه به همجواری کشورمان با افغانستان و پاکستان و کانون‌های اصلی تهیه و تولید مواد مخدر دنیا و قرار گرفتن ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر، نیروهای مقابله‌ای موفق شدند عملکرد خوبی را در این بخش داشته باشند و کشفیات مواد مخدر طی سال ۹۵ نسبت به ۹۴، رشد ۱۴ درصدی داشت و طی این مدت بیش از ۷۰۵ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

* ساماندهی ۴۰ هزار معتاد متجاهر در ۹۵/ افزایش ظرفیت نگهداری معتادان خیابانی در تهران

وی در حوزه درمان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: خوشبختانه در سال ۹۵ شاهد یک تحرک جدی در این بخش بودیم و با تلاش‌های انجام شده ۴۰ هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور ساماندهی شدند و برای اولین بار این رکورد در کشور ثبت شد.

مویدی ادامه داد: همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اواخر سال گذشته، ۱۲ استان در اقدامی هماهنگ نسبت به ساماندهی معتادان متجاهر تلاش کردند و ۱۶ هزار معتاد متجاهر و ۸ هزار خرده فروش، جمع‌آوری و ساماندهی شدند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه با بیان اینکه در حال حاضر شهر تهران دارای ظرفیت نگهداری ۱۰ هزار معتاد متجاهر در کشور است گفت:‌در حال حاضر ۲۰ هزار معتاد متجاهر در سطح کشور دوره درمان ۳ ماهه خود را می‌گذارند و این دوره با حکم مقام قضایی قابل تبدیل به ۶ ماه است تا ما بتوانیم طی این مدت این افراد را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم و آن‌ها تحت چتر حمایتی خانواده‌های خود قرار گیرند.

مویدی همچنین با تشریح ارتباط ساماندهی معتادان متجاهر با کاهش سرقت‌های خرد نیز خاطرنشان کرد: طی آمار به دست آمده ۳۰ درصد از معتادان متجاهری که جمع‌آوری و ساماندهی شدند، دارای سابقه سرقت بوده‌اند و در برخی استان‌های کشور، جمع‌آوری و ساماندهی این افراد تاثیر مستقیمی در کاهش سرقت‌های خرد داشت.

وی در ادامه این نشست با اشاره به حوزه‌های توانمندسازی و پیشگیری در بخش آموزش و پرورش افزود: سال گذشته ۲ میلیون دانش آموز در ۱۲ استان کشور تحت آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند و در سال جاری نیز اجرای این برنامه در ۲۰ استان انجام می‌شود.

مویدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص دستگیری یکی از سرکرده‌های قاچاق شیشه در فرودگاه امام نیز گفت: خوشبختانه شاهد اقدامات تخصصی پلیس فرودگاه‌ها و گمرک در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم و گرچه روزنه‌هایی در این دو بخش وجود دارد ولی این مسیرها برای قاچاقچیان ناامن شده است و دستگیری قاچاقچی اخیر شیشه نیز شاهدی بر این مدعا است.

* عدم همکاری افغانستان و کشورهای غربی در کنترل تولید مواد مخدر/ هشدار نسبت به افزایش تولید مخدر افغانستان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری کشور افغانستان در مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه به دلیل هدم همکاری کشورهای مستقر در افغانستان که عملاً سکان‌دار بخش اعظمی از کارها در این کشور هستند، هیچ گونه رفتاری که حاکی از مهار، توفق و یا کنترل تولید مواد مخدر در این کشور باشد را شاهد نیستیم.

وی با هشدار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر طی سال جاری در افغانستان گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نزولات آسمانی در کشور افغانستان بودیم، پیش بینی می‌شود که تولید مواد مخدر در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یابد و نه تنها ایران، که سراسر جهان را با تهدیداتی جدی مواجه می‌کند.

* آمار جدید معتادان کشور تهیه شده ولی بعید است تا قبل از انتخابات اعلام شود

مویدی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص آمار اعتیاد دانش آموزان گفت: این موضوع حساسی است و موضوع به شکلی که در رسانه‌ها مطرح شد، نیست. البته شیوع شناسی اعتیاد در کشور انجام شده است و به محض اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط، مجوز اعلام این آمار را به ما بدهند، این آمار در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  در پاسخ به سوال تسنیم که آیا این آمار قبل از برگزاری انتخابات پیشِ‌رو، اعلام می‌شود یا خیر گفت: بعید می‌دانم تا آن زمان بتوانیم آمارهای شیوع شناسی اعتیاد را منتشر و اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تربیت سگ‌های موادیاب نیز از راه‌اندازی مرکز دیگری به منظور تربیت و تکثیر این سگ‌ها در یکی از استان‌های شرقی کشور خبر داد.

* بعد از برجام راه‌های تامین تجهیزات، تسهیل شده است؛ مشکل اصلی بودجه است

مویدی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص نتایج و دستاوردهای این حوزه در پسا برجام و باقی ماندن مشکل تامین تجهیزات مورد نیاز در این بخش افزود: گرچه برخی کشورها برای تامین تجهیزات تخصصی مورد نیاز ما هنوز پاسخ مثبتی نداده‌اند ولی بعد از برجام، شرایط تسهیل شده و علی‌رغم اینکه شاید نتوانیم از برندهای درجه یک این تجهیزات، مایحتاجمان را تامین کنیم ولی می‌توانیم از کشورهای درجه ۲ و ۳، تجهیزات مورد نیازمان را خریداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی ما در تامین تجهیزات، منابع مالی و ارزی آن است و امیدواریم مجلس و دولت منابعی را در این بخش در اختیارمان قرار دهند.

* انتقاد قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت در خصوص نشت متادون

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در خوص نشت متادون به بازار سیاه نیز با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در این بخش گفت: امیدواریم روزی وزارت بهداشت به موضوع نشت متادون به بازار پایان بدهیم و این انتظار وجود دارد که این بی نظمی خاتمه یابد.

نظر شما