شناسهٔ خبر: 135260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تحلیلگر روس:

ترامپ دنباله‌روی سیاست‌های نتانیاهو در قبال سوریه است

اندریکو یک تحلیلگر روس حمله موشکی اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را "یک جنگ غیرقانونی" خواند و به این مساله اشاره کرد که دونالد ترامپ در حال دنباله روی از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در حمله به سوریه است.

به گزارش «نماینده» اندریو کوریبکو تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو، حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه را یک جنگ غیرقانونی ارزیابی کرد و گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال پیروی از گام های نتانیاهو در حمله به سوریه است.

وی در ادامه تصریح کرد: حمله موشکی ترامپ یک اقدام جنگی غیرقانونی است که به بهانه های واهی آغاز شده است. هدف اصلی از این عملیات، قراردادن ارتش سوریه در یک موضع تدافعی دائمی است از ترس اینکه حمله بعدی آمریکا چه زمانی و در چه مکانی خواهد بود.

این تحلیلگر روس تاکید کرد: با این حال، آنچه ترامپ انجام داده، اقدامی منحصر بفرد نبوده چرا که اسرائیل نیز از آغاز جنگ اقدام به بمباران سوریه کرده است، بنابر این می توان گفت که ترامپ تنها در حال دنباله روی از گام های نتانیاهو در سوریه است.

کوریبکو در پاسخ به سئوالی درباره ارزیابی اش از حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه گفت: حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه یک جنگ غیرقانونی است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال پیروی از گام های نتانیاهو در حمله به سوریه است. حمله موشکی ترامپ به بهانه های واهی آغاز شده است. هدف اصلی از این عملیات، قراردادن ارتش سوریه در یک موضع تدافعی دائمی است از ترس اینکه حمله بعدی آمریکا چه زمانی و در چه مکانی خواهد بود. هم آمریکا و هم اسرائیل حملات علیه ارتش سو ریه را زمانی انحام می دهند که احساس کنند این مساله می تواند لحظه راهبردی مناسبی برای تغییر جریان جنگ و کمک به تروریست ها باشد. این حملات کاملا خساب شده بوده و خودبه خود نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که پیام اصلی آمریکا از انجام این حملات به خصوص برای پوتین چه بوده است، تاکید کرد: این عملیات از پیش برنامه ریزی شده بوده و همزمان با سفر رئیس جمهور چین به آمریکا انجام شده است. نکته اول اینکه ترامپ کاملا بی رحم است و برای صدور یک حمله نظامی در طول یک دقیقه هیچ مشکلی ندارد و بعد از صدور این حمله به راحتی با یک رهبر جهانی به گفتگو می نشیند. یک پیام آشکار برای رئیس جمهور چین این بوده است که آمریکا می تواند حتی حملات محدودی را علیه کره شمالی انجام دهد. نکته دیگر انکه، حملات موشکی به سوریه می تواند حاوی پیام های مهمی برای پوتین باشد. ترامپ امیدوار است که با این اقدام پیام های روشنی را برای چین و روسیه ارسال کرده باشد. البته من شک دارم که این تاکتیک ترامپ، موفقیت آمیز باشد. همه می دانند که آمریکا می خواهد بین روسیه و چین فاصله بیندازد.

کوریبکو در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می کنید آمریکا و روسیه در مسیر منتهی به یک تقابل نهایی قرار دارند و آیا این تقابل منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد، گفت: نه، دو کشور وارد یک جنگ متعارف نخواهند شد، آن هم به دلایلی که قبلا در یک مقاله توضیح داده ام، آمریکا و روسیه قصد ندارند به خاطر سوریه با یکدیگر وارد جنگ متعارف نظامی شوند. من در این مقاله که قبل از حمله موشکی آمریکا به سوریه منتشر شد، به درستی پیش بینی کردم که روسیه از نظر نظامی برای متوقف کردن ترامپ دخالت نخواهد کرد، چرا که مسئولیت های روسیه تنها فعالیت های ضد تروریستی را پوشش می دهد و نه حمایت از دولت بشار اسد یا ارتش سوریه را. با این حال درک جهانی این است که روسیه به صورت تاکتیکی این مسئولیت را بر عهده گرفته و در زمان حمله موشکی آمریکا به سوریه، سامانه های دفاع موشکی خود را خاموش کرده بود. با این حال، آمریکا و روسیه به شدت وارد یک جنگ سرد شده اند که از طریق انقلاب های رنگی آمریکایی، جنگ های نامتعارف جنگ های ترکیبی و جنگ های متعارف آشکار شده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره علت حمایت ترکیه و کشورهای عربی از حمله موشکی آمریکا به سوریه، تصریح کرد: اردوغان یک فرصت طلب است که تنها به فکر منافع فوری خود است. احتمالا آمریکا و ترکیه معامله ای را برای انجام این حمله موشکی انجام داده اند که به موجب آن آنکارا پس از خروج داعش بر شهر ادلب نفوذ داشته باشد و واشنگتن نیز همین اقدام را در ارتباط با کردها برای فدرالی کردن مناطق داخل سوریه انجام دهد. در عین حال، ترکیه عضو قدرت سه جانبه خاورمیانه بزرگ همراه با روسیه و ایران است و مسکو پیش از این همراه با ترکیه در عملیات سپر فرات، تروریست های داعش را بمباران کرده است. ترکیه تلاش می کند تا بین شرق و غرب توازن ایجاد کند و اقدام اخیر ترکیه با هدف مقابله با ایران و روسیه و به خصوص منافع سوریه بوده است. اگر اردوغان به این سیاست فرصت طلبانه ادامه دهد، بی شک به مذاکرات آستانه لطمه خواهد زد و موجب انحلال این قدرت سه جانبه خواهد شد که این مساله نیز در خدمت منافع آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

در خصوص کشورهای عربی نیز این کشورها همواره متحد آمریکا بوده اند و به همین علت از اقدامات آمریکا حمایت می کنند.

نظر شما