شناسهٔ خبر: 135250 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

صالحی در روز ملی فناوری هسته‌ای مطرح کرد؛

حضور ایران در میان کشورهای تولید کننده آب سنگین

صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با صدور محصول آب سنگین و عرضـۀ آن در بازارهای بین‌الملـلی، جمهـوری اسلامـی ایـران به جرگـۀ کشورهای تأمیـن کنندۀ این محصـول در بازار جهانی پیوستـه اسـت.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر صالحی معاون رییس جمهور  و رییس سازمان انرژی اتمی  ایران امروز در مراسم " روز ملّی فنّاوری هسته‌ای" که صبح امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت مقدم به میهمانان حاضر در این مراسم، بویژه ریاست محترم جمهوری، اعضای محترم هیئت دولت، مقامات محترم لشکری و کشوری، سُفرای محترم مقیم تهران و اساتید ارجمند دانشگاه، اظهارداشت: امیدوارم خداوند امسال، سال نزول برکات بر ملّت بزرگ ایران و دیگر ملّت‌های مسلمان قرار دهد و اُمت اسلامی را از کمندِ انحرافات عقیدتی و از چنبره تروریسم و افراط گرایی بِرهاند.

وی افزود: بواسطۀ حضور هوشمندانه ملّت فهیم و زمان شناس ایران درعرصه مشارکت سیاسی و در پرتو عزم ملّـی ایجـاد شده به منظور عبـور از بحران ساختـگی هستـه‌ای، شرایطی بوجود آمد تا ضمـن در هم شکستن توطئه‌های بدخواهانِ ایران اسلامی و رفع تحریم‌های ظالمانه، تمهیدات لازم جهت قرار گرفتن صنعت هسته‌ای کشور در مسیر تجاری سازی و ادامۀ فعالیـت ها بر اساس الگوی هزینه- فایده فراهم آید.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اکنون بواسطه تحوّلات ایجاد شده در مسیر تحقّق اهداف کلان صنعت هسته‌ای می‌توان بر این نکته، انگشتِ تأیید نهاد که اتّخاذِ این رهیافتِ اصولی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، قرینِ توفیق بوده و دستـاوردهای چشمگیر سازمـان انـرژی اتمـی ایران گواهی بر این مدّعـاست، گفت: متخصّصان و تلاشگرانِ حـوزۀ فنّـاوری هست‌ه ای و حتّی علاقمندان این حوزه، نیک می‌دانند که یکی از الزاماتِ دستیابی به توسعۀ پایدار و متوازن در عرصه فنّاوری صلح آمیز هستـه ای، ضرورت ورود به مبحث تأمینِ اقلام و محصولات استراتژیک از جمله تأمین مواد اولیّـه صنعت هستـه ای است.   
وی با توضیح این مطلب که قبل از حصول توافق هستـه ای و تدوینِ سندِ برنامۀ جامع اقدام مشترک، تأمین مواد اولیّۀ صنعت هسته ای بعنوان یکی از چالشهای پیش رویِ تصمیم سازان و مدیرانِ سازمان انرژی اتمی تلقّی می شد، اظهارداشت: اکنون بواسطۀ گشایش ایجاد شده و از رهگذرِ تعاملات صورت گرفته در این زمینه، تمهیدات و مقدّمات لازم به منظورِ تأمین مواد اولیه مانند کیک زرد فراهم آمده و در یک سال اخیر بیش از ۳۶۰ تُن کیک زرد به ذخایر استراتژیک کشورمان اضافه شده است.
صالحی اضافه کرد: همچنین فرآیند شناسایی نواحی مستعد جهت اکتشاف مواد پرتوزا تاکنون با موفقیّت به انجام رسیده و ۷۰%  مساحت کشور از طریق عملیات ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف زمینی اسکن شده است و نتایج برای مواد پرتوزا و غیرپرتوزا تا کنون به لطف خدا بسیار امیدوارکننده می‌باشد که اطلاعات مسرّت بخش آن در زمان مقتضی به اطّلاع ملّت شریف خواهد رسید.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید بر اینکه در پیوند با موضوع تأمین سوخت مورد نیاز صنعت هسته‌ای، عملیات طراحی سوخت راکتور جدید و پیشرفته اراک و بهینه سازی سوخت های صفحه‌ای موجود در حال پیگیری است، گفت: در ارتباط با تولید ماشین های پیشرفتۀ سانتریفیوژ نیز انجام آزمایشهای فنّی جهت حصولِ اطمینانِ کامل از کارایی ماشین های IR۸ در دستور کار قرار گرفت و عملیات گازدهی با موفقیّت فوق انتظار و بدون هیچ گونه اختلال و در هم شکستنی (Crash)به انجـام رسید.
وی با توجّه به سانتریفیوژهای پیشرفته، گفت: در راستای بهره برداری از سرریزِ دانش هسته‌ای برای تأمین تجهیزات مورد نیازِ دیگر نهادها و صنایع راهبردی کشور، امروز یک دستگاه اولترا سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصّصان صنعت هسته ای در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار می‌گیرد.
صالحی ادامه داد: این دستگاه در شناسایی مسیر حرکت نفت در سنگ که یکی از آزمایشهای دقیق و دشوار در حوزه مطالعات مخزن نفت است، مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران چهارمین  کشور دنیا و نخستین کشور خاورمیانه است که از مزایای این دانش بهره‌مند می‌شود، گفت: باید به آماده سازی اولین پایلوت آزمایشگاهی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو اشاره نمایم که بزودی بعنوان پشتوانۀ بزرگ در حوزۀ تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی هسته‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.    
صالحی با اشاره به اینکه در کنارِ پیگیری برنامه های یاد شده، حرکت در مسیرِ توسعه ظرفیّت تولید برق هسته ای ادامه یافته و عملیات احداث دو واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت ۲۱۰۰ مگاوات در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری متخصّصان کشور روسیه آغاز شده است، گفت: سیاست کلان سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر تبدیل ایران به قطب تولید رادیو دارو در منطقۀ خاورمیانه همچنان در صدر برنامه های سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.
وی بیان داشت: بر اساس طراحی صورت گرفته در این زمینه، عرضۀ داروهای تولید شده توسط متخصّصان این سازمان درسطح منطقه ای و جهانی با شتـابی بالا و در حجمی وسیـع  با سرمایه‌گذاری قریب به ۶۰ میلیون یورو تحت عنـوان پروژۀ GMP در حال انجام است. اکنـون از رهگـذر تلاشهای صورت گرفته در این زمینـه، صادرات رادیوداروهای تولید شده به چند کشور از جمله هند، پاکستان، مصر و لبنان محقّق شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ورود ایران به عرصه تعاملات بین المللی در حوزه فنّاوری هسته ای به مواردی که پیش از این بدان اشاره شد، ختم نمی شود، گفت: به عنوان نمونه، می توان به همکاری ایران با پروژۀ بین المللی گداخت هستـه ای(Iter) اشاره نمود. تاکنون اقدامات مقدماتی جهت حضور مؤثّر کشورمان در این پروژۀ راهبـردی صورت گرفتـه و مرحلـه نهـایی عضویّت جمهـوری اسلامی ایـران در  پروژۀ "ایتـر "در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: اجـرای عملیـات باز طرّاحی راکتور مجتمع آب سنگین اراک با شتابی قابل قبول به پیش می‌رود. همچنین با صدور محصول آب سنگین و عرضـۀ آن در بازارهای    بین‌الملـلی، جمهـوری اسلامـی ایـران به جرگـۀ کشورهای تأمیـن کنندۀ این محصـول در بازار جهانی  پیوستـه اسـت.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجّه به تحوّلات ایجاد شده پس از دستیابی به توافق هسته ای و ضرورتِ باز تعریفِ نقشه راه صنعت هسته ای کشور، ترسیم چشم انداز و تدوین برنامه بلند مدّت سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب الگوی هزینه - فایده و با هدف تأمین منافع ملّی مطابق با الزامات و تعهّدات مندرج در سند برجام مورد توجّه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان قرار گرفته است.
صالحی با بیان اینکه دستاوردهای این سازمان در سال ۹۵ در مجموع نسبت به سال ۹۴ با رشد چشمگیری همراه بوده است، تصریح کرد:  به یُمن الطاف الهی، بِستر مناسب برای آغاز فصلی جدید در فعالیّت های صنعت هسته ای فراهم آمده و هموطنان عزیز در آینده شاهد به ثمر نشستن تلاشهای فرزندان خود در این سازمان خواهند بود.
معاون رئیس جمهور بیان داشت: افتتاح فاز اوّل مرکز پرتودهی صنعتـی با استفاده از شتاب دهندۀ رودوتـرون در استـان قزوین، راه انـدازی مرکز تولیـد رادیو داروهای PET با محوریت تولید رادیو داروهای FDG در استان البرز و نیز راه اندازی اوّلین کارخانۀ پُرعیارسازی سنگ اورانیوم در استان یزد با اجازه و دستور ریاست محترم جمهوری در مراسم امروز،   جلوه ای از عزم و ارادۀ تلاشگران صنعت هسته ای برای آغاز فصلی نو در پیشبرد اهداف بلند سازمان انرژی اتمی است.

نظر شما