شناسهٔ خبر: 135248 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توتال اطلاعات میادین مشترک نفتی ایران را به کشور همسایه داد

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از عدم رعایت مسائل امنیتی در بحث اطلاعات میادین مشترک نفتی از سوی وزارت نفت انتقاد کرد.

به گزارش«نماینده» حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۲۰ فروردین قوه مقننه، در تشریح سوال خود از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی و نحوه اجرایی کردن آن، گفت: در اواخر مجلس هشتم به وزارت نفت اجازه داده شد تا با رعایت ضوابط الگوی جدید قراردادهای نفتی را براساس منافع ملی تدوین کند.

وی ادامه داد: در مهرماه سال ۹۲ کمیته‌ای به همین منظور تشکیل و پس از دو سال متنی ۱۱ صفحه‌ای به تصویب هیئت وزیران رسید که اشکالات متعددی به آن وارد بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه با کش و قوس‌های فراوان و با ۱۵۰ تغییر الگوی جدید قراردادهای نفتی اصلاح شد، تصریح کرد: باز هم ایراداتی به این الگوی جدید قراردادهای نفتی وارد بود که در جلسه‌ای غیرعلنی وزیر نفت به نمایندگان قول داد تا آنها را برطرف کند.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: اصلاحات مکرر در الگوی جدید قراردادهای نفتی حکایت از عدم استفاده از خبرگان در فرآیند تصمیم‌سازی دارد و وقتی یک دامپزشک و یک مهندس مکانیک در کمیته تدوین الگوی قراردادهای نفتی باشند انتظاری بیش از این نمی‌توان داشت.

وی با اشاره به بند ۸ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی، گفت: در این بند باید شورای عالی امنیت ملی سازوکاری در جهت عدم درز اطلاعات نفتی کشور به بیرون تعبیه می‌کرد که وزارت نفت در این باره هیچ‌گونه همکاری با شورای عالی امنیت ملی نداشته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس درباره واگذاری بخشی از میادین مشترک به شرکت توتال فرانسه، افزود: اخیرا رئیس شرکت توتال اعلام کرده منتظر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است و تا مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها در کشورمان اقدامی انجام نخواهد داد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: برخی از اطلاعات محرمانه در میادین مشترک از طریق این شرکت  به کشور همسایه داده شده که حاکی از به خطر افتادن منافع ملی است و عدم رعایت بند ۸ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در الگوی جدید قراردادهای نفتی باعث شد که اطلاعات میادین مشترک نفتی به بیرون درز پیدا کند.

وی تصریح کرد: چرا باید پس از سال‌ها همچنان در الگوی جدید قراردادهای نفتی ایراداتی وجود داشته باشد و از نظرات کارشناسان استفاده نکنیم.

نظر شما