شناسهٔ خبر: 135228 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بمباران سوریه و انتخابات ایران

داوود پرچمی پس از حمله موشکی امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در ۱۸ فروردین تحلیل های متعددی ازسوی تحلیلگران مختلف که موید بهانه جویی امریکا و این اقدام را نوعی چنگ و دندان نشان دادن به ایران و تاثیرگذاری بر روند انتخابات پیش رو ارزیابی کردند.

«نماینده» /  با پخش خبر حمله شیمیایی تروریستها به خان شیخون در سوریه نشانه هایی برای بهانه‌ جویی انجام یک اقدام توطئه گرایانه از سوی آمریکا را می‌شد حدس زد. از نگاه سیاسیون آمریکایی انچه به خود سوریه مربوط می‌شود، برداشتن بشار اسد کاری است مشکل و تحمل ابقای آن کاری مشکل‌تر. از این رو اظهارات چندگانه و متعارض سیاسیون و دولتمردان آمریکایی را شاهدیم.

پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در  ۱۸ فروردین تحلیل‌های متعددی از سوی تحلیلگران مختلف که موید بهانه‌جویی آمریکا و این اقدام را نوعی چنگ و دندان نشان دادن به ایران و تاثیرگذاری بر روند انتخابات پیش رو ارزیابی کردند ارائه شد که تکرار آنها موجب اطاله است.

آنچه مسلم است این اقدام آمریکا نوعی پرده‌برداری و حداقل نوعی ابراز وجود است که آمریکا را کنشگری فعال و نه منفعل در منطقه نشان دهد و براین اساس بر حساسیت انتخابات ایران بیافزاید. این اقدام نوعی پیام برای ایجاد رعب در مردم ایران است که با وجود ترامپ در کاخ سفید معادلات پیش بینی و نتیجه متفاوتی از گذشته داشته و لازم است متناسب با آن افرادی را انتخاب کنید که جلوی چنین اتفاقاتی گرفته شود. با فرض درستی این تحلیل اولا این پیام به معنی آن است که آمریکا مایل است جناحی روی کار بیاید که با سیاستهای آنها همخوانی بیشتری دارد. در سالهای گذشته تجربه کرده‌ایم که آمریکائی‌ها جریان اصلاح طلب و همسویانش را بخود نزدیک‌تر میدانند. آنها درپی آن هستند که بگویند به نفع مردم ایران است که جریانی نزدیک به آمریکا روی کار آید.

 این درحالی است که تجربه نشان داده روی کار آمدن این جریان هیچگاه به نفع مردم ایران نبوده و هیچگاه نتوانسته از عقب‌نشینی‌های خود در مقابل غربیها و بویژه آمریکائیها تحت عنوان تنشج زدایی در روابط خارجی و یا مذاکرات منجر به برجام امنیت و رفاه را برای مردم به ارمغان آورد. اگر این تحلیلها درست باشد که آمریکا با موشک باران سوریه پیام تهدیدآمیزی برای مردم ایران فرستاده، عملا نوعی ابطال ادعای مسئولینی است که مدعی هستند با برجام تهدید (تصنعی ساخته ذهن خودشان) را از سر ایران اسلامی برداشته‌اند.

بی شک در دوره آینده دولتی که رئیسش آمریکا را کدخدا می‌داند و وزیرش فشار دادن یک دکمه در آمریکا را مساوی با نابودی ایران می‌شناسد، برای آمریکائی‌ها بسیار مطلوب‌تر از دولتی مقتدر است که از همه ظرفیتها و توانایی ملت خود برای حفظ کشور و دفاع از مردم و منافع آنها استفاده کند.

هرچند که مطلوب دشمنان نابودی و سوزاندن ریشه ملت ماست اما آنچه مسلم است شرایط ما، منطقه، دنیا و آمریکا به گونه‌ای نیست که آمریکا بتواند دست به اقدام نظامی علیه ما بزند. آمریکائها و همپیانانشان می‌دانند که مردم ما از اندازه‌ای از وحدت، انسجام، همبستگی اجتماعی و هوشمندی سیاسی برخوردارند  آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، لذا مایلند از روی کار آمدن دولتهایی حمایت کنند که این نتیجه را با هزینه کمتری بدست آورند. با توجه به موارد فوق مردم فهیم و انقلابی ما با درک این واقعیت که آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن برای ما یک تهدید هستند و کنار آمدن و پذیرش شرایط آنان جز خسارت برای ما نتیجه‌ای دربر نداشته و نخواهد داشت، با عزمی جزم دولتی را انتخاب خواهند کرد که با اعتقاد به قدرت لایزال خداوند و نه کدخدا، مردم متدین و فداکار ایران عزیز و با پایندی به اصول انقلاب اسلامی با حفظ استقلال و اقتدار کشور فکر تعرض به میهن اسلامی عزیزمان را از سر آنها بیرون کرده و تهدید از را برای همیشه از سر ملت رفع خواهد کرد.

داود پرچمی، استاد جامعه شناسی

نظر شما