شناسهٔ خبر: 135215 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بررسی عملکرد چهار ساله دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر

آخوندی 43 بررسی عملکرد چهار ساله دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر بیانگیر احترام به قراردادهای این طرح و متعهد بودن به مفاد آن نیست و مسئولان این دولت هم با الفاظ نامحترمی همچون "مزخرف" و "سیب گندیده" این طرح را مورد تفقد قرار دادند.

«نماینده» /عباس آخوندی در تابستان سال ۹۵ با بیان اینکه وضع پروژه‌های مسکن مهر حتی از پروژه‌های ساخت‌وساز اروپایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم هم که دهه‌ها نابسامانی در محیط شهرهای این کشورها را در پی داشت، بدتر و نابسامان‌تر است، گفته است: در نتیجه این پروژه ــ مسکن مهر ــ چه اتفاقی رخ داد؟ قیمت زمین ۹ برابر شد، قیمت ساختمان ۶ برابر شد. اقتصاد را با یک تورم ۴۰درصدی مواجه کرد، ضمن اینکه به دسترسی مردم به مسکن هیچ کمکی نکرد.

وی بابیان اینکه در یکی از گزارش‌هایی که سازمان بازرسی کل کشور قبل از دوره ما نوشته است بیان شده که واحدهایی که ۱۰۰درصد تحویل مردم شده، اغلب نه نما دارند و نه تکمیل شده‌اند و گرفتاری زیادی دارند، افزود: «۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر اصلاً مشتری ندارد، اینها دیگر تکمیل کردن ندارد، چون مشتری ندارد. ۴۹ هزار واحد هم در دادگاه مسئله دعوی دارد و تا دادگاه رسیدگی نکند و قاضی حکم ندهد، کاری برای آن نمی‌شود انجام داد».

این در حالی است که حسن روحانی رییس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه‌اش در آذر ۹۲، قراردادهای مسکن مهر را "محترم" و دولتش را برای تکمیل این پروژه ها متعهد خوانده بود، ولی در این ۴ سال مسکن مهر با انواع الفاظ نامحترم مواجه شد و تکمیل پروژه ها هم بر دوش رئیس جمهور دوازدهم افتاد.

همچنین رییس جمهوری پنجم آذرماه سال ۹۲ در یک برنامه زنده تلویزیونی گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید را تشریح کرد.

روحانی در بخشی از سخنانش درباره طرح مسکن مهر گفت: «... نکته دیگری را در بحث نقدینگی و تورم عرض کنم، مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد جامعه طراحی شد. همه گفتیم کار خوبی است و هیچ کس نمی‌تواند منکر شود که ساخت مسکن برای مردم کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است و هیچ کس منکر این نیست.»

وی در بخشی از این سخنانش تصریح کرد: " به هر حال تعهدی که دولت قبل به مردم داده، این دولت خودش را به اجرای آن متعهد می‌داند. قراردادهایی که دولت قبل با مردم درباره به مسکن مهر داشته، این قراردادها از نظر ما محترم است و این دولت برای مسکن مردم متعهد خواهد بود،  طرح خواهد داشت و بعداً این طرح را به مردم عرضه خواهد کرد. "

حال ماه های پایانی دولت روحانی را سپری می کنیم و مردم باید بگویند که آیان این دولت قراردادهای مسکن مهر را محترم دانسته و به تعهد خود عمل کرده یا خیر؟  البته بررسی عملکرد چهار ساله دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر بیانگیر احترام به قراردادهای این طرح و متعهد بودن به مفاد آن نیست و مسئولان این دولت هم با الفاظ نامحترمی همچون "مزخرف" و "سیب گندیده" این طرح را مورد تفقد قرار دادند.  به عنوان نمونه وزیر راه و شهرسازی یک هفته بعد از این‌که رای اعتماد بهارستانی‌ها را به دست آورد از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کرد.

آخوندی در این بازدید در واکنش به درخواست پیمانکاران برای افزایش قیمت مسکن مهر گفت: «وزارت راه قراردادهایی با پیمانکاران و مشاوران دارد که باید بر تعهدات خود پایبند باشد و از طرف دیگر نیز مشاوران و پیمانکاران نیز باید بر اساس قرارداد به تعهدات خود وفادار باشند.  برای جلب اعتماد بین دو طرف اجرای تعهدات می‌تواند اولین کار باشد که در این مرحله افزایش قیمت‌ها و چانه‌زنی برای این مسئله جایی ندارد.  از تمام پیمانکاران می‌خواهم کیفیت را فدای هیچ‌چیز دیگری نکنند و اگر گزارشی در خصوص کیفیت اجرای پروژه‌ها شود، حتماً پیگیری می‌کنم.»

هنوز ۴ ماه از این بازدید و بیان قاطع وزیر راه در خصوص عدم افزایش قیمت‌ها نگذشته بود که وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل شماره ۳ افزایش قیمت مسکن مهر را برای اجرا به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کرد. دستورالعملی که بر اساس آن قیمت هر مترمربع مسکن مهر کمی بیش از ۱۰۰ هزار تومان گران شد. در ادامه برخلاف متعد بودن به تعهدات در قبال مردم، روند تزریق منابع مالی به پروژه‌های مسکن مهر به پایین ترین سطح خود رسید (کاهش ۶۰ درصدی در مقایسه با عملکرد دولت دهم) تا به این ترتیب روند تکمیل و تحویل واحدهای این طرح با مانع بزرگی برخورد کند.

مسئله‌ای که حدود چهار سال پس از حضور رییس جمهوری مقابل دوربین‌های تلویزیونی و سخن با مردم همچنان گریبان این طرح را گرفته و متقاضیان آنرا گرفتار کرده است و الان دولت دوازدهم باید پاسخگوی تکمیل پروژه های مسکن مهر باشد.

پیش از این هم خبرگزاری تسنیم در گزارشی تفصیلی به آنچه در این دولت برسر مسکن مهر آمده بود پرداخت که  برای دریافت آن می توانید بر تصویر زیر کلیک کنید.

نظر شما