شناسهٔ خبر: 135202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آقای روحانی! ۱۶۹,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ما کجاست؟

اسکناس دولتی‌ها می‌گفتند عدم اجرای برجام برجام، هر روز حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ضرر متوجه کشور می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود در این ۴۴۵ روز پس از اجرای برجام حداقل ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت شده باشد. با این پول چه کارهایی می‌شد کرد؟

«نماینده»۲۷ دی ماه ۱۳۹۴ زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بود. توافقنامه‌ای که پس از ماه‌ها مذاکره تیم هسته‌ای ایران با نمایندگانی از کشورهای ۵+۱ منعقد شد و دولت یازدهم از همان روزهای مذاکره، حل بسیاری از مشکلات کشور را به توافق هسته‌ای گره زده بود.

از طرفی در جریان مذاکرات هسته‌ای و بررسی متن برجام در نهیمن دوره مجلس شورای اسلامی برخی نزدیکان دولت یازدهم از ضررهای میلیاردی تاخیر در اجرای برجام سخن می‌گفتند.

ترکان و ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری عدم اجرای برجام

«من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است اما اگر همان نمایندگان بدانند که ۱۰۰ میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری، قطعاً وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند.» این جملات را اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ و در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود.

سیروس ناصری و ادعای خسارت ۱۵ میلیون دلاری

سیروس ناصری که در دولت اصلاحات از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود، مهرماه سال ۹۴ و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: «روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار هزینه تأخیر در اجرای برجام است.»

تأخیر در برجام و مشکلات اقتصادی

رئیس‌جمهور هم در همایش صنعت و تجارت در مهرماه ۹۴ هم با تاکید بر اینکه تأخیر در اجرای برجام برای اقتصاد مشکل‌ساز است، گفته بود: «از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فرا خواندم چراکه سه‌ماهه اول امسال نشان می‌داد که به خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم.»

سود اجرای برجام کجا هزینه شد؟

اکنون از ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ یعنی روز اجرایی شدن برجام، ۴۴۵ روز گذشته است(این گزارش تا ۱۷ فروردین ۹۶ محاسبه شده است). بر اساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور از ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار بوده است. بنابراین با در نظر گرفتن کمترین میزان عنوان شده از سوی حامیان دولت، باید تاکنون رقمی معادل ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نصیب دولت شده باشد که این رقم با احتساب دلار ۳۸۰۰ تومانی معادل ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

دولت با این پول می‌توانست چه کاری انجام دهد؟

با اجرای برجام و جلوگیری از هدررفت هزینه‌های میلیاردی در اقتصاد، اگر دولت با این رقم شغل ایجاد می‌کرد، با در نظر گرفتن ۱۰۰ میلیون تومان برای ایجاد هر شغل ( ۱۰۰ میلیون تومان حداکثر مبلغ مورد نیاز برای ایجاد شغل است)، دولت می‌توانست برای یک میلیون و ۶۹۱ هزار نفر شغل ایجاد کند.

همچنین با توجه به اختصاص ۴۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در سال ۹۵، دولت می‌توانست با ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، بودجه عمرانی ۴ سال کشور را تامین کرده و بخش عمده‌ای از پروژه‌های عمرانی کشور را به اتمام برساند.

از آنجا که در سال گذشته، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم در نظر گرفته شده بود، اگر دولت مبلغ ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌کرد، میزان یارانه نقدی ۴ برابر می‌شد.

همچنین دولت می‌توانست این پول را صرف پرداخت ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج به هریک از زوج‌های متقاضی دریافت این وام کند، که با اختصاص ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به وام ازدواج، ۸ میلیون و ۴۵۵ هزار زوج می‌توانستند، ۲۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که دولت می‌توانست این هزینه‌های برداشته شده از دوش اقتصاد را  صرف ایجاد رشد اقتصادی و رونق کشور کند، هزینه‌کرد در تولید و حمایت از آن است. با توجه به اینکه در سال ۹۵ مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان برای کمک به تولید داخلی در نظر گرفته شده بود، رقم ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۰ برابر بودجه سالانه حمایت از تولید است.

 نوع فعالیت میزان اعتبار مورد نیاز اقدامی که دولت می‌توانست انجام دهد
ایجاد شغل با احتساب هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر شغل ایجاد یک میلیون و ۶۹۱ هزار شغل
پروژه‌های عمرانی با احتساب سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی تامین بودجه عمرانی ۴ سال کشور
یارانه نقدی اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی در سال ۹۵ ۴ برابر شدن یارانه نقدی پرداختی به هر فرد
وام ازدواج با احتساب پرداخت وام ۲۰ میلیون تومان به هر زوج پرداخت وام ازواج به ۸ میلیون و ۴۵۵ هزار زوج
کمک به تولید داخلی اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان به حمایت از تولید در سال ۹۵ ۱۰ برابر شدن حمایت‌های نقدی دولت از تولید داخلی

نظر شما