شناسهٔ خبر: 135191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عواقب منفی حمله آمریکا به سوریه برای روابط مسکو و واشنگتن

ترامپ و پوتین حمله آمریکا به سوریه عواقب منفی برای روابط روسیه و آمریکا دارد، مسکو نسبت به آن بی تفاوت نبوده و اگر رویارویی نظامی بین دو کشور رخ ندهد، یافتن نقطه مشترک بسیار دشوارتر خواهد بود.

به گزارش «نماینده»  روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» در تحلیلی نوشته است: سیاست خارجی "دونالد ترامپ" عملا از روز جمعه و با حمله موشکی به خاک سوریه آغاز شد. هر آنچه قبل از آن وجود داشت، اهمیت چندانی ندارد، برای اینکه آنها فقط حرف و اظهارات ضد و نقیض بودند، ولی امروز دولت جدید آمریکا شروع به عمل نمود. و جهان باید به این واقعیت عادت کند که تا زمانی که حتی یک فرد در کاخ سفید حضور داشته باشد، سیاست دولت آمریکا همین خواهد بود: اقدامات عجیب و غریب، برق آسا و قابل تغییر تا ۱۸۰ درجه.  

دقیقا همین هفته گذشته بود که سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد سرنگون کردن بشار اسد را ندارد. "دونالد ترامپ" در مبارزات انتخاباتی خود حتی استقامت رئیس جمهوری سوریه را ستوده بود، ولی اکنون به عقیده وی، بشار اسد از «خط قرمز عبور کرده» و همه چیز تمام شد: جنگ- تنها راه حل است.

هدف از حمله به سوریه داخلی بوده

کارشناسانی که این روزنامه با آنها به گفتگو نشسته، همگی در این دیدگاه با هم اتفاق نظر دارند که ترامپ که طی چند هفته گذشته محبوبیت خود را بشدت از دست داده بود، با تشدید سیاست خارجی خود، قصد دارد مواضع داخلی خود را تقویت کند.

"تیموفی بورداچوف" مدیر مرکز تحقیقات اروپایی در دانشگاه «مدرسه عالی اقتصاد» مسکو گفته است: «سیاست بیست سال گذشته دولتهای آمریکا نشان داده است که اقدامات نظامی کاخ سفید همواره وظیفه ای میهن پرستانه و فراحزبی تلقی شده و هم حزب دموکرات و هم جمهوری خواه از آنها حمایت کرده اند. در واقع هر کس که از تصمیم ترامپ برای حمله به سوریه حمایت نکند، از لحاظ سیاسی رانده شده خواهد بود.»

به گفته این کارشناس، با توجه به وضعیت روانی حاکم بر افکارعمومی و وضعیت سیاسی  آمریکا، این تصمیم ترامپ به وی اجازه می دهد تا محبوبیت از دست رفته خود را بالا ببرد.

"ولادیمیر بروتر" کارشناس موسسه بین المللی تحقیقات سیاسی-انسانی نیز با این دیدگاه موافق بوده و یادآور شده است: «حادثه روز جمعه در سوریه در واقع نشانگر تلاش ترامپ برای تغییر اوضاع سیاست داخلی بود. البته اینکه وی تا چه اندازه در رسیدن به این هدف موفق شده، باید منتظر بود و دید. به نظر من، این حادثه تنها بخشی از این تلاشهاست.»

روسیه بی تفاوت به تماشا نخواهد نشست

به عقیده هر دو کارشناس، این حمله در شرایطی صورت گرفته که رئیس جمهوری چین در ایالات متحده بسر می برد و "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا نیز هفته آینده قرار است به مسکو سفر کند که حتی امکان دارد در نتیجه این اقدام، این سفر انجام نشود.   

بورداچوف می گوید: «در رابطه با سفر تیلرسون باید بگویم که امیدوارم انجام شود، برای اینکه همانطور که شاهد هستیم مقامات مسکو نسبتا به حمله آمریکا به سوریه بی تفاوت نبوده و به آن واکنش شدید نشان داده اند.»  

وی افزود: «تصمیم وزارت دفاع روسیه در مورد توقف هماهنگی اقدامات با آمریکا برای اجتناب از بروز حوادث در حریم هوایی سوریه هم نشان می دهد که طرف روسی قصد ندارد اجازه دهد که چنین حمله ای بار دیگر تکرار شود.»

بروتر نیز معتقد است که اکنون برای مقامات مسکو و واشنگتن بسیار دشوارتر از گذشته خواهد بود که نقطه اشتراکی برای گفتگو پیدا کنند.

ترکیه نمی‌تواند متحد روسیه در سوریه باشد

علاوه بر این، "سیمن باگداساروف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات تحلیلی و مدیر مرکز بررسی تحولات خاورمیانه و آسیای مرکزی معتقد است که توافقات صورت گرفته در آستانه در مورد برقراری آتش بس در سوریه را نمی شد برای مدت طولانی ادامه داد.

وی می گوید: «ترکیه هرگز متحد واقعی برای روسیه در این رابطه نبوده و نخواهد بود و توافقات آستانه صرفا جنبه موقت داشته و مشخص بود که نمی توان برای مدت طولانی روی آن حساب کرد.»

به عقیده این کارشناس، در واقع حمایت قاطع مقامات آنکارا از حمله موشکی آمریکا به سوریه، «ضربه خنجر مجدد ترکیه از پشت به روسیه» بود که نشان می دهد در مذاکرات مربوط به اقدامات نظامی در سوریه، نمی توان به ترکیه اعتماد کرد و مسکو نباید امیدی به این تماس‌ها داشته باشد.     

"یوری ماواشوف" رئیس مرکز مطالعات معاصر روسیه نیز معتقد است که حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی در سوریه را باید تنها حمله ای دانست که در آخرین لحظات به طرف روسی در مورد آن هشدار داده شد که بعنوان تنبیه دولت سوریه در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: «ولی اگر چنین حملاتی از سوی آمریکا ادامه پیدا کند، قطعا بروز یک جنگ واقعی که حتی می تواند روسیه و آمریکا را در مقابل یکدیگر قرار بگیرد، ممکن خواهد بود.»  

نظر شما