شناسهٔ خبر: 135190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بازخوانی نظر ترامپ درباره حمله به سوریه در زمان اوباما

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری چهارشنبه خود اظهارات تندی را علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه مطرح کرد و ضمن اشاره به حمله شیمیایی روز سه شنبه از احتمال تغییر رویکرد خود در قبال دولت اسد خبر داد.

به گزارش «نماینده»، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: حمله شیمیایی در سوریه که منجر به مرگ حداقل ۷۴ نفر شده، تاثیر بزرگی بر من داشته و به احتمال زیاد رویکرد و سیاست من در قبال سوریه و اسد را تغییر داده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز ضمن اشاره به قربانی شدن کودکان سوری در این حمله شیمیایی، دولت روسیه را خطاب قرار داد و گفت: چند کودک دیگر باید کشته شوند تا روسیه نسبت به این مساله اهمیت قائل شود؟

ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: این اقدام به معنای عبور از بسیاری از خطوط قرمز است. وقتی کودکان بیگناه را می کشید، نوزادان خیلی کوچک را به قتل می رسانید، با یک گاز شیمیایی که بسیار کشنده است، این اقدام از بسیاری از خطوط قرمز عبور کرده است.

ترامپ قبلا هم از دولت اوباما به خاطر عدم استفاده از زور و نیروی نظامی علیه بشار اسد در سال ۲۰۱۳ میلادی به شدت انتقاد کرده بود، یعنی زمانی که کشورهای غربی دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کردند.

ترامپ در این باره گفت: فکر می کنم دولت اوباما فرصت بزرگی داشت تا این بحران را خیلی وقت پیش حل و فصل کند، یعنی زمانی که خط قرمز از سوی دولت سوریه در معرض خطر قرار داشت. زمانی که اوباما پس از تهدید دولت سوریه هیچ اقدامی انجام نداد، به نظر من این مساله موجب عقب نشینی ما در بسیاری از زمینه های دیگر و در بسیاری از مناطق دیگر جهان شد، چون آن یک تهدید توخالی بود.

اظهارات ترامپ نشانگر مسیر دشوار و غیر قابل دفاع او است در حالی که سعی می کند محکومیت دولت اسد را تشدید کند ولی از سوی دیگر این واقعیت را نادیده می گیرد که دولت وی ظاهرا آمادگی لازم برای اقدام بیشتر نسبت به دولت اوباما را نداشته است. این در حالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ و پیش از پیوستن به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که استفاده از زور در سوریه، اشتباه خواهد بود.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ۳۰ مارس در اظهاراتی چرخش آشکار سیاست واشنگتن در قبال سوریه را اعلام کرد و گفت: فکر می کنم وضعیت بلندمدت بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید توسط مردم این کشور تصمیم گیری شود. ترامپ نیز در اظهارات روز چهارشنبه خواستار کناره گیری اسد از قدرت نشده است.

حمله اخیر آمریکا به سوریه و اشاره ترامپ به ناکامی دولت اوباما در برخورد شدید با بشار اسد در سال ۲۰۱۳ این واقعیت را نادیده می گیرد که ترامپ از اوباما خواسته بود تا از جهنم سوریه دور بماند. ترامپ در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳ این اظهارات را بیان کرده بود.

ترامپ در ۳۰ اوت ۲۰۱۳ نیز در سخنانی گفته بود: اگر اوباما به سوریه حمله کند، غیرنظامیان بیگناه آسیب دیده و کشته می شوند و آمریکا و اوباما در دیدگاه جهانیان بد خواهند شد.

وی در سخنان ۵ سپتامبر گفت: روسیه در حال اعزام ناوگان کشتی های خود به مدیترانه است، جنگ اوباما در سوریه احتمال یک رویارویی و جنگ جهانی را افزایش خواهد داد.

نظر شما